Svanenmärkt bokkoncept når hela Europa

Svanenmärkt bokkoncept når hela Europa

Publicerad
2021-09-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Med det nya konceptet PromoBooks, från leverantören Toy Promotion, har snabbmatsjätten Burger King lanserat en ny kampanj.

Under juni bytte man ut plastleksakerna till svanenmärkta barn- och pysselböcker.

– Det är tydligt att vårt koncept och våra produkter ligger helt rätt i tiden. Vi har produktion i närområdet i Europa och alla våra böcker är Svanenmärkta och EU-Ecolabel, säger Per Wahlqvist, ägare och VD på Toy Promotion.
– Vi är helt obundna när det gäller innehåll och har därmed en unik möjlighet att introducera olika förlag och författare. Vi är mycket glada över samarbetet med Burger King, som inte bara gäller Sverige och Danmark, utan även hela Europa.

Vidare anser Per Wahlqvist, att när många restaurangaktörer lägger stora resurser på att byta ut sugrör och förpackningar i plast, men fortfarande har leksaker i plast, sänder det ut felaktiga signaler till klimatmedvetna barnfamiljer.
Förutom att böckerna i Norden är Svanenmärkta och EU-Ecolabel i övriga Europa, klimatkompenserar företaget i samarbete med South Pole.

Man uppskattar, att det kan komma att produceras ca 15-20 miljoner böcker under nästa år.