Ny verklighet efter pandemin

Ny verklighet efter pandemin

Publicerad
2021-08-16
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Det är inget snack om saken, att pandemin har förändrat både våra konsumtionsmönster och våra vanor. Frågan på hur och vad de långsiktiga effekterna kan bli, det svarar rådgivningsföretaget BCG; Boston Consulting Group, på i en ny rapport.

Här tar man fasta på att vissa branscher har fått ett lyft under pandemin, medan andra har märkt av en dipp. Den egentliga frågan som alla ställer sig är dock; vilka trender är här för att stanna?

Lite intressanta siffror
Sedan starten av pandemin har; 65% beställt hem fler varor, 40% arbetar mer hemifrån, 45% konsumerar mer hållbart och 10% av de som aldrig handlat online tidigare, har nu börjat göra det.
När restriktionerna släpps och pandemin är över, förväntar man sig en ökning på 38% av hemleveranser, 32% kommer nog se butiker mer som en plats där man kan inspireras, 29% förväntas konsumera mer hållbart och 15% kommer permanent jobba mer hemifrån. Produkter för hemmet, hälsa och matvaror var vinnare under pandemin och förväntas fortsätta gå starkt.

– Det är spännande att kunna bekräfta en del mönster som det pratas mycket om. För retailers väntar händelserika månader framöver när vi nu ställer om till ett nytt normalläge, samtidigt som många konsumenter ser fram emot att både unna sig och umgås igen, säger David Sandberg, partner på BCG.

David Sandberg, partner på BCG

Även om butiker drabbats hårt det senaste året, spår man att det går att rädda situationen. Kanske genom ett ökat fokus på inspiration och på att utgöra ett komplement till e-handeln.
Rapporten, som går att läsa via QR-koden, är baserad på frågor om attityder och förväntningar ställda till 1 000 svenska konsumenter. Den innehåller även jämförelser med Norge och Finland.

Klicka här eller läsrapporten via följande länk; https://www.bcg.com/en-nor/publications/2021/swedish-consumer-sentiment-report