Bakom nästa hörn …   Maja Olofsson och Henrik Olausson, marknadskoordinator resp. VD

Bakom nästa hörn …

Publicerad
2021-06-14
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Som allt annat har även workwearföretaget Projob en historia och visst är det, som en gång varit, viktigt, men än viktigare är de framtida förutsättningarna och utmaningarna.
För Projobs del rymmer det nästan oanade möjligheter och det ska bli spännande att följa företagets utveckling och få se vad som döljer sig bakom nästa hörn.

Text; Lars Knapasjö
Foto; Projob

Det som tidigare var lite nytt och främmande, har nu nästan blivit en rutinsak. Även om det tekniska kan strula lite inför uppkopplingen. Som idag när vi på redaktionen kan se Maja Olofsson och Henrik Olausson på bild från ett konferensrum nere i Dingle, medan de får nöja sig med våra röster – fast kontakten är etablerad.

Siktar på totallösning
Självklart har Projob en affärsidé, som sätter fokus på kvalitet och funktionalitet. På hemsidan lyder affärsidén ordagrant så här;

Projobs affärside är att genom återförsäljare tillhandahålla funktionella och ergonomiskt riktiga arbetskläder och tillbehör av högsta kvalitet. Genom god design, funktionella lösningar och att vi alltid sätter användaren i centrum.
Vi vill skapa den bästa totallösningen för både användaren och dennes arbetsgivare.

Henrik Olausson blev verkställande direktör för Projob Workwear AB den 1 februari 2019 – nästan på dagen två år före den här intervjun ägde rum. Fast det var inte första gången han var på företaget. Under åren 2008 till 2016 var han anställd på olika positioner, för att därefter arbeta halvtid på DJ Frantextil och halvtid på New Wave Group Research & Development; R&D.
Under tiden på R&D var Henrik involverad i flera spännande projekt; bl a det som ledde fram till boken; Stänk & Stygn – en kreativ och färgstark marknad och dess utveckling i Sverige, som kom ut sommaren 2020.

– När jag fick förfrågan om VD-jobbet på Projob, fick jag nästan panik, säger Henrik Olausson.
– Min tanke var; Hur ska jag kunna utveckla ett företag som är så bra, till något som skulle kunna bli ännu bättre?

Andreas Rahm på Projob

Sättet att jobba
Hur som helst antog Henrik Olausson utmaningen och satte igång med att strukturera upp organisationen och arbetsmetoderna. Siktet var att bli bäst på den svenska marknaden för workwear och profilkläder. Något som man kommer allt närmare.

– En av de första åtgärderna var att se över våra säljares arbetssätt och ganska så omgående införde vi ett CRM-system; Customer Relationship Management eller på svenska – systematisk kundvård, förklarar Henrik Olausson.
– Det omfattar bl a styrning, organisering och administration av kunder och kundrelationer i företaget. Något som underlättar och effektiviserar arbetet för vår säljkår.

CRM är inte en programvara, utan snarare en process som påverkar organisationen i ett företag och ska leda till bättre kundrelationer. Det omfattar arbetsprocesser med tillhörande affärssystem för IT-stöd. Exempelvis kan CRM omfatta kundstöd eller kundsupport och kundregister.

Ett bra år, men …
En annan viktig åtgärd var att Projob i mars 2020 anställde sin första försäljningschef med uppgift att styra upp det totala försäljningsarbetet. Det uppdraget fick Niklas Svartz och en tuffare introduktion kan man knappast tänka sig; nu var den fruktade coronapandemin ett skrämmande faktum.

– Visst har pandemin med alla dess restriktioner påverkat oss negativt, men vi har klarat oss betydligt bättre än många andra, påpekar Henrik Olausson.
– Under 2019 kom vi ekonomiskt upp i samma siffror som 2018, trots ett omfattande förändringsarbete, där vi skulle fått se effekterna av våra åtgärder under 2020; om inte corona …

– Första halvåret 2020 tappade vi 25% i omsättning, men lyckades bättre med vinstmarginalen och rörelseresultatet.
– Andra halvåret 2020 var det tvärtom; upp 25% på den svenska marknaden.

Det blev självklart kännbart när Projobs kunder inom profilledet tappade i orderingång. Det andra kvartalet 2020 var tufft, men Projob klarade sig ganska så bra bl a tack vare korttidspermitteringar under perioden april till juni.

– Redan två veckor före semestern var det full fart igen, påpekar Maja Olofsson, som är marknadskoordinator på Projob.
– Vi har praktiserat distansarbete i viss utsträckning, men avsluten har till stor del skett i samband med fysiska möten, där vi varit noga med att vidta alla tänkbara försiktighetsåtgärder.

Andreas Rahm på Projob

En digital nyhet
Trots … eller man kanske ska säga på grund av, nedstängningarna i samhället har fokus också legat på att lansera en slutkundsanpassad webbshop, som ska underlätta för säljarna att göra än fler affärer med sina kunder.

– Vi sätter upp en webbshop åt våra återförsäljare, som deras kunder kan gå in på och lägga sina order, förklarar Henrik Olausson.
– Faktum är att vi redan tjuvstartat lite, men vi räknar med att introducera den här webbshopslösningen fullt ut i september.

– Det är en totallösning som bl a bygger på att vi transfertrycker direkt här i Dingle, när ordern kommer in och kan sedan leverera inom 1-2 dagar förutsatt att produkten finns i lager.
– Vi levererar direkt till slutkunder och skickar samtidigt fakturan till vår återförsäljare för deras vidarefakturering.

Reaktionerna från både återförsäljare och deras kunder har varit mycket positiva, inte minst tack vare de snabba leveranserna.
Det här var också en investering inom ramen för den förändringsprocess som pågår och pågått. Nu finns transferpress på plats och två medarbetare, som sköter det egna tryckeriet.

Bara under hösten räknar man med att sätta upp minst ett 50-tal webbshoppar, vilket en säljare från Projob och en representant från återförsäljaren gör gemensamt i samband med besök hos slutkunden. Beställningarna sker sedan direkt i Projobs affärssystem, vidarebefordras för plock på lagret och tryck i Dingle samt direkt leverans till slutkund.

Duktig säljkår
För Projob har år 2021 börjat otroligt bra och under årets två första månader hade man en omsättningsökning på nästan 50%; samtidigt som man dessutom har dubblerat orderstocken för leveranser senare under året.

– Jag skulle vilja säga att den här utvecklingen är ett resultat dels av en fantastiskt duktig säljkår, som satsar intensivt på att göra bra affärer med våra återförsäljare, dels på den enkelhet som finns i våra webblösningar och i vår administration, säger Henrik Olausson.

– Dessutom ska vi inte glömma att vårt ledord är lösningsorientering, inflikar Maja Olofsson.
– Exempelvis har vi lanserat en tvättlösning i ett samarbete med Rikstvätt, som hämtar smutstvätt och levererar tvättade och strukna plagg direkt hos slutkunden; det handlar om allt från stora industrier, bemanningsföretag och byggentreprenörer.

Många nyheter i år
Projob har ett imponerande sortiment inom workwear. Här finns allt från varselkläder till funktions- eller flamskyddskläder; arbetskläder för branscher som Bygg, Måleri och Anläggning, Transport och Service samt Kök och Restaurang. Givetvis även olika tillbehör och accessoarer.

– Under det här året kommer vi med 20-talet produktnyheter och det handlar om avancerade varselprodukter, stretchbyxor i olika varianter och med olika funktioner, säger Henrik Olausson.
– Det är viktigt för oss att ligga i framkant när det gäller kvalitet och bredd i sortimentet och våra kollektioner, men också när det gäller moderiktighet och funktionalitet.

– När jag började 2019 hade vi totalt fem säljare. Nu – två år senare – har vi inte mindre än åtta säljare eller en ökning med 60%.

– Det bäddar för en än bättre relation och framtid tillsammans med våra enormt duktiga återförsäljare.

Nytt koncept
Ett exempel på framtida samarbete med återförsäljarledet är det koncept som Projob först lanserade tillsammans med återförsäljaren Olympus i Uddevalla; ett företag inom New Wave Profile, som nystartat i år som ett fullskaligt Projob Supply Center.

– Konceptet bygger i princip på 100% Projob-produkter och hela kollektioner samt möjlighet till märkning på plats, säger Henrik Olausson.
– Invigningen var i september 2020 och flera andra återförsäljare har visat ett stort intresse och engagemang för konceptet, inte minst i Mellansverige och söderut.

– I april 2021 var det dags för ytterligare ett Projob Supply Center. Denna gång i Linköping, där Profilservice.se – också ett New Wave Profile-företag – byggt om hela sin fastighet, för att satsa på Projob Supply Center. Man har till och med köpt in ett lokalt tryckeri, för att fullända satsningen på workwear och arbetskläder.

Maja Olofsson & Henrik Olausson

Från studier till jobb
Världen är allt bra liten och därför ska man inte bli förvånad, när man får reda på att Maja Olofsson och Henrik Olausson studerat tillsammans på HV, Högskolan Väst. Våren 2015 var Maja till och med opponent till Henriks examensarbete; Kompetens inom profilbranschen – En studie om kompetenskartläggning och kompetensförsörjning inom profilbranschen.

För snart sex år sedan började hon på Projob; alltså efter att Henrik slutat där och innan han hade börjat igen som VD. Själv har hon titeln; marknadskoordinator, vilket i realiteten innebär att hon har ett finger med i det mesta och är lite av allt-i-allo när det gäller olika uppgifter inom marknadsföring, kommunikation och press eller sociala medier och webbshopen. Lägg till det att hon är från Smögen, där hon bor med sin sambo och njuter av långa promenader och av umgänge med goda vänner.

För Henriks del är tillvaron stationerad i Lysekil, där han tillsammans med sin sambo – även hon vid namn Maja – har något av ytterligare ett heltidsjobb i egenskap av pappa till en nyfödd liten gosse, som inte ens fyllt en månad när intervjun gjordes.

Det heter ju att västkusten är Sveriges framsida och det kan man tolka på många olika sätt. Ett av flera är ju att Projob kliver fram som en stark och framgångsrik aktör. Ett annat är att finns det en framsida, så måste det också någonstans finnas en baksida och minst ett hörn och bakom nästa hörn finns det mycket …