Störst för hybrid möten   (Bild; Svenska Mässan Gothia Towers/Adapt)

Störst för hybrid möten

Publicerad
2021-05-19
Skribent
Redaktionen

Svenska Mässan i Göteborg, i samarbete med Adapt, lanserar Sveriges största lösning för hybridmöten.
Här ger man lokalen utrymme, för att ge både fysiska och digitala besökare en storslagen gemensam upplevelse.

– Denna typ av lösningar är här för att stanna, säger Malin Erlandsson, mässdirektör på Svenska Mässan Gothia Towers.

Redan under våren 2020 inleddes satsningen; på en digital och hybrid mötesportfölj, med skalbara lösningar utifrån kundens behov. Lösningen är speciellt framtagen för större möten, med fokus på att optimera upplevelsen vid hybridarrangemang.

– Vi vet att det finns ett behov hos våra kunder, att kunna genomföra större produktioner under säkra former, när omvärlden tillåter det igen, fortsätter Malin Erlandsson.
– Med Hybrid Event Arena kan vi snabbt hjälpa dem att nå ut med sina budskap och produkter på ett sätt som är både säkert och kostnadseffektivt.

Skalbar för nya behov
Arenan är på totalt 4 000 kvm och har en 30 meter bred scen, med möjlighet till tre olika spelplatser. Lokalens och scenernas utformning gör det enkelt att anpassa både sändningarna och innehållet till olika målgrupper; fysiskt, digitalt eller både och.

– Det är stor skillnad på att arrangera fysiska, digitala och hybrida event. Fast för oss är digitala möten inget nytt, säger Viking Grandin, projektledare på Adapt.
– Bara det senaste året har Svenska Mässan Gothia Towers och Adapt genomfört hundratals digitala arrangemang. Tillsammans täcker vi in alla delar; från val av lokal, koncept, teknik, projektledning och producentroll, till dekor, regi och manus.

I grundutförandet är arenan anpassad för 300 fysiska deltagare. De stora ytorna gör lokalen skalbar och enkel att justera, för att möta nya behov och följa gällande restriktioner.

– Även i framtiden kommer det att finnas behov av att ha digitala deltagare eller en kombination av digitalt och fysiskt möte, vilket ställer tuffa krav på teknik och nya lösningar, säger Malin Erlandsson.
– Upplevelsen för deltagarna ska vara lika bra, oavsett om de är med fysiskt eller digitalt. Det blir den hos oss.