Sagaform nylanserar sig själv

Sagaform nylanserar sig själv

Publicerad
2021-05-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Som ett varumärke för inredning, presenter och gåvor har Sagaform, sedan 1993, velat bidra till goda relationer. Under resans gång har varumärket blivit både välkänt och omtyckt.
När Sagaform startade på Sagagatan i Borås, stod varumärket för klassisk, svensk design med tydlig funktion och gärna en lekfull twist. Därför gör man en nytändning i bolaget och sätter sikte mot en bredare publik. Målet är att det ska finnas minst en Sagaform-produkt i varje svenskt hem.

– Som många äldre företag och varumärken så behöver man ibland sätta sig ner och titta över vart man hamnat. Analysera vad man gjort bra och mindre bra under resans gång, säger Christer Hallberg, VD på Sagaform.
– Sagaform är ett anrikt varumärke med mycket känsla, historia och stark kännedom. Vi vill försöka hitta tillbaka till den identitet som Sagaform startade med, men med en modernare touch.

Till hösten
För nya Sagaform är djupet lika viktigt som ytan. Det finns alltid en extra tanke med varje produkt man tar fram. Produkter som tillför mer än vad de kostar och som håller år efter år efter år.
För Sagaform är traditioner en viktig del av varumärkets DNA, just för att det är stunder då man samlas tillsammans.

– Arbetet med Sagaform har pågått en tid och kan synas i produktlanseringar det senaste året. Den nya, uppdaterade versionen kommer dock framför allt att visas hösten 2021, förklarar Beatrice Lindgren, design- och konceptchef på Sagaform.
– Vi har bl a finjusterat och effektiviserat design- och inköpsprocessen, vilket i sin tur leder till färre, men mer noggrant utvalda och genomarbetade produkter.

Det nya sortimentet är uppdelat i tre kategorier; Dekoration, Kök och Uteliv. I början av året presenterades exempelvis konceptet; Swedish originals, med klassiska produkter som vunnit olika designpriser genom åren.