Med en ny försäljningsstrategi   Från Vänster; Paul Lacopie, Rebecca Thorén, Mia Åslander och Robert Bergqvist

Med en ny försäljningsstrategi

Publicerad
2021-04-13
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Konica Minolta rör om i grytan och säljer av sin direktförsäljning av maskiner och mjukvara, till Gibon och Offitech; två utvalda partners.
Det hela är en del av ett tydligare strategiarbete, där starka och lokala säljpartners är en viktig del.

– Starka säljpartners är en av grundpelarna i vårt helhetserbjudande. De är alla entreprenörer, med god lokal förankring och hög kapacitet, förklarar Paul Lacopie, landschef på Konica Minolta Sverige.
– Tillsammans med vårt produkt- och tjänsteutbud, levererar vi tveklöst ett bättre värde till slutkund.

Däremot kommer globala och nationella avtal, av det något större slaget, behållas inom organisationen på Konica Minolta. Dessutom behåller man även affärsområdena Production Printing samt Major Account internt.

Största privata aktören
En av parterna, Offitech, säger att företaget blir den största privata aktören i sin bransch och beräknas omsätta över 100 miljoner kronor. Nu har företaget verksamhet på totalt 8 orter i landet, efter att man övertagit Konica Minoltas service- och försäljningskontor i Malmö och Kalmar.

– Det är ett stort steg och en milstolpe för oss. Med övertagandet dubblar vi nästan vår omsättning och vi blir betydligt starkare inom IT-tjänster, samtidigt som vi växer geografiskt, säger Robert Bergqvist, VD på Offitech.
– Vi har arbetat, för att kunna öppna försäljningskontor i både Malmö och Kalmar och genom den här affären, får vi även en inarbetad marknad. Vi välkomnar våra nya medarbetare och ser fram emot att tillsammans nå nya mål.