Höstens profilmässa blir online

Höstens profilmässa blir online

Publicerad
2021-02-25
Skribent
Redaktionen

Nu är det klart. Nordic Profile Fair online kommer under hösten att arrangeras den 17-19 augusti, under vecka 33.
Alltså motsvarande datum som den fysiska mässan brukar arrangeras. Det är i dagsläget osäkert om en fysisk mässa blir möjlig till hösten också

– Som läget ser ut med pandemin just nu går det inte att ha fysisk mässa i augusti. Vi har kontinuerlig kontakt med Elmia som är vår samarbetspartner, så om vaccinationen lyckas bättre än hittills kanske det finns ett ljus senare under hösten eller i alla fall i början på nästa år, skriver Maria Olsson i ett mail till redaktionen.
– Men som sagt, inget vi kan lova när det gäller att träffas i större grupper och garantera utställarnas/besökarnas trygghet. Oavsett har vi sett att den digitala mässan har kommit för att stanna så den kommer vi köra och utveckla. Det gäller att hålla ut, förbereda sig och hitta nya vägar.

En etablerad affärslösning
Nordic Profile Fair Online har gjort resan från oprövad idé till bli en etablerad affärslösning. Mässan mer än fördubblade både besökare och utställare från det första till andra mässtillfället. När den tredje mässan genomförs i augusti, ligger fokus på att utveckla och finslipa tekniklösningar.

– Besökarna och utställarna blir mer och mer vana vid att använda de digitala verktyg som finns och mässperioden har varit fullspäckad, säger Maria Olsson.
– De restriktioner vi tvingats lära oss leva med verkarvara långt ifrån över, och för oss gäller det att hålla ut, förbereda oss och hitta nya vägar. Det är kul att jobba med framtidens lösningar.

Projektgruppen lägger nu ner arbete på utveckling, information och utbildning för att få en större användning av bland annat videochattfunktionen. Filmerna i montrarna skapar definitivt ett mervärde, men för att få full utväxling ska besökare och utställare också kunna mötas ”live” på mässan och diskutera produkter och upplägg. Ett uppskattat inslag under januarimässan var, att man haft kvällsöppet där besökare kunnat gå in i obemannade montrar för att se produkter och filmer och förbereda sig för nästa mässdag.

Statistik från januarimässan den 19-21 januari online;
Antal unika besökare; 2 354 .
Totalt gjordes 5 411 besök under mässans tre dagar.

Rent statistiskt sett, ökade antalet unika besökare med 114% jämfört med augustimässan, då denna onlinemässa arrangerades första gången. Totala antalet besök visar en ökning med 245%.