E-handeln växte något enormt

E-handeln växte något enormt

Publicerad
2021-02-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under år 2020 kunde man redovisa att den svenska e-handelns totala omsättning växte med 35 miljarder, en ökning på hela 40%. Det visar PostNords rapport; E-barometern årsrapport 2020. Coronapandemin är den främsta förklaringen till den höga tillväxten. E-handeln står nu för 14% av den totala detaljhandeln.

När svenskarna har arbetat hemifrån, spenderat mer fritid hemma och undvikit fysiska butiker, så har e-handeln blivit det populära alternativet för fler svenskar än någonsin tidigare.

– Det är betydligt fler konsumenter som har e-handlat under 2020 och den genomsnittliga konsumenten har handlat för betydligt mer pengar, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

– En stor del av ökningen kommer sig av att väldigt många äldre konsumenter har börjat e-handla, i många fall av ren nödvändighet på grund av oro för smittspridning. Men troligtvis kommer en stor del av de här nya konsumenterna fortsätta att e-handla även efter pandemin.

Dagligvaror nästan fördubblade försäljningen på nätet, med en tillväxt på 95%. Näst högst tillväxt var det i kategorin för Skönhet/hälsa, där apotekshandeln ingår, som växte med 59%.
Just dessa två produktkategorier var också de som flest äldre konsumenter uppgav att de börjat handla från, i E-barometerns konsumentundersökning.

Fjärde ökade mest
Det fjärde kvartalet, oktober till och med december, stod för den högsta kvartalstillväxten jämfört med samma period föregående år. Då växte e-handeln med hela 56%.

– Delvis har e-handelstillväxten följt oron för att bli smittad av viruset. Högst oro uppmätte våra konsumentundersökningar i november och december. Det var också då e-handeln växte som mest, säger Carl-Fredrik Teder.

Några siffror från rapporten
• E-handeln växte med 40% under 2020. Under fjärde kvartalet var tillväxten som högst och växte med 56% jämfört med 2019.
• Dagligvarorna på nätet ökade med 95%, Möbler och heminredning med 63 % och Skönhet/hälsa ökade 59 %.
• 76% av svenskarna (18-79 år) e-handlade under en genomsnittlig månad. I november och december e-handlade hela 8%.
• Knappt hälften av konsumenterna (46 %) har handlat något begagnat på nätet under 2020. Flest har handlat begagnade möbler eller heminredning, följt av kläder och skor.

Läs hela rapporten här (länk öppnas i nytt fönster),