Be Your Brand …   Arkivfoto, från en av kedjans kick offer

Be Your Brand …

Publicerad
2020-12-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det är nog den mest naturliga och självklara rubriken på en presentation av den fjärde kedjeorganisationen; New Wave Profile. Historien började när Torsten Jansson och New Wave år 1992 skapade en kund- och återförsäljargrupp med det förpliktigande namnet; Royal Client Club.

 

Fast först några ord om Dingle; en tätort i Munkedals kommun i Västra Götalands län
med motorvägen E6, väster om samhället. En ort som genom åren kanske mest blivit omskriven som bröderna Torsten och Tomas Janssons barndomsort och den plats där Torsten Jansson började screentryckta tröjor i föräldrahemmets källare. Något som sedan växt till New Wave Group; en koncern med dryga 50-talet kända varumärken och en försäljning i mer än 20-talet länder samt en omsättning som ligger strax under 7 miljarder kronor; under pandemifritt år.

Förnämlig kundklubb
Torsten Jansson drog igång företaget New Wave år 1982 och utgångspunkten var Dingle, där stora delar av verksamheten fortfarande idag finns kvar; bl a i form av New Wave Mode, DJ Frantextil mm.

Tomas Jansson skriver i sin bok; Stänk & Stygn, som kom ut på Kosta Förlag tidigare i år;
När Torsten anställde mig i New Wave Mode år 1993 hade jag i princip inga kunskaper om profil- och presentreklam, men kastades omedelbart in i hetluften på RCC:s kundträff i Orsa i början av januari. RCC eller Royal Client Club startades av New Wave år 1992 och det för att få till ett tätare samarbete med 40-talet utvalda återförsäljare från Gällivare i norr till Simrishamn i söder. Konceptet var två kundträffar per år, ett bonussystem och kostnadseffektiv marknadsföring mm.

Under merparten av 90-talet dominerades själva grossistledet av fem leverantörer; Clipper, Texet, Matching Textil, New Wave och Hefa.

Sedermera förvärvade New Wave både Hefa (1998) och Texet (1999).

Utanför huvudkontoret i Dingle

RCC blir NWPP
Vi svänger in på Åkarevägen 18 i Dingle, för att träffa Camilla Fjordland som är konceptansvarig för New Wave Profile; dagens kedjeorganisation inom New Wave Group. Hon har varit anställd i koncernen sedan år 2007.

– År 1998 kan man säga att RCC uppgraderades till att bli New Wave Profile Professionals, berättar Camilla Fjordland.
– Då hade vi inte lika många varumärken och dotterbolag som idag. De riktigt stora var Clique, Toppoint och så New Wave.

– Fast behovet var stort av en intensifierad marknadsföring, tillförlitliga distributionskanaler för New Wave och att tala med en röst gentemot slutkund.
– Samma grundläggande mål och syfte finns kvar i dagens New Wave Profile-kedja.

Bara några månader tidigare, den 11 december 1997, hade moderbolaget blivit börsintroducerat. Då hade bolaget en omsättning på drygt 350 miljoner kronor och knappt 100-talet medarbetare.

Andra viktiga milstolpar är exempelvis år 2005, då man förvärvade Orrefors Kosta Boda-koncernen och 2007 när köpet av amerikanska golfvarumärket Cutter & Buck skedde.
Vi ska inte glömma, att nämna år 2016, då New Wave Group uppnådde över 5 000 miljoner kronor i omsättning.

Camilla Fjordland, konceptansvarig på New Wave Profile och Henrik Olausson, VD på Projob

Boot Camp för ny profil
”I mitten på januari år 2013 samlades mer än 250 profilsäljare och promotionexperter från New Wave Profile Professionals till Boot Camp på Kosta Boda Art Hotel. Enligt inbjudan var det mer av en kommendering och inryckning till tre dagar med grundläggande träning, genomgång av taktiska och strategiska planer samt inövning med ny materiel och dess handhavande för den operation, som ska genomföras under våren 2013 och framåt. Det handlar om operation New Wave Profile – en omprofilering, ompositionering och marknadsoffensiv.”

Så skrev vi i Screen&Marknaden om händelsen, som också lanserade den numera välkända sloganen; Be Your Brand.

– Tillsammans med vår reklambyrå hade vi kämpat hårt för att hitta en ny grafisk profil, ett genomtänkt koncept och en självskriven devis för vad vi ville åstadkomma, berättar Camilla Fjordland.
– Just devisen eller parollen hade vi alla svårt för att hitta, tills Fredrik säger; det ska vara Be Your Brand och där satt den.

Från början fanns det 50-talet helprofilerade medlemsföretag i New Wave Profile och 15-talet partnerlösningar för de, som ville vara med utan att vara helprofilerade.
Idag har man enbart helprofilerade medlemsföretag, vilka i Sverige i skrivande stund är 68 till antalet med en sammantagen omsättning på mer än 1,1 miljarder kronor. Till det kommer ca 160 medlemsföretag på olika Skandinaviska marknader.

Fokus på profil
New Wave Profile är Skandinaviens största kedja inom profil och vill verkligen fokusera på helhetsbegreppet profil; på själva varumärkesbyggandet och på kommunikation och relation.

– Det finns många som t ex skjuter fram yrkeskläder, medan vi vill ta ett helhetsgrepp, förklarar Camilla Fjordland.
– Be Your Brand innebär att vi vill att våra medlemsföretag, våra kunder och deras slutkunder ska vara sitt varumärke och agera efter det. Självfallet gäller det också oss själva i alla led.

– Vår insikt är att när människor möts, görs och avgörs affärer. Därför är det viktigt att förstå innebörden av Be Your Brand.

Det finns ett ögonblick i det mänskliga mötet, då en säljare blir sitt varumärke och då kunden inser det. Det är ett ögonblick då det blir självklart att stark profilering ger starkt självförtroende … både hos säljaren och hos kunden.
Det är det ögonblicket en säljare i New Wave Profile ska förbereda sig på före mötet, leverera det under mötet och visa det efter mötet. Det är ett affärsmässigt ögonblick som avgör om det blir business eller inte.

Före, under och efter …
Den bärande kommunikativa idén är att människor ska vara varumärkesbärare i sin professionella roll och i sina möten; de situationer som kanske är mest avgörande och affärskritiska.
I en intervju i Screen&Marknaden nr 3/2013 sa Fredrik Zander, som då var marknadschef på New Wave Profile;

– Vår utgångspunkt är att den som är tydligt profilerad blir varumärkeskalibrerad, dvs varumärket känns på insidan och syns tydligt på utsidan, vilket gör att man undermedvetet agerar mer professionellt i en omfattning som kan bli avgörande för mötets utfall.

Det är viktigt att inte fokusera enbart på produkterna, utan på helhetsintrycket; på det som skapar ett varumärke, förstärker och utvecklar det.

Fyra viktiga ord
Gemenskapen, kollegialiteten och samhörigheten inom New Wave Profile bygger på fyra värdeord;

  • Ledarskap
  • Kunskap
  • Trygghet
  • Service

Det är också de fyra orden som ligger bakom mycket av vad som sker, när det gäller både utbildning och kompetensutveckling inom kedjan. De finns också med, när man agerar för CSR (Corporate Social Responsibility) och miljö- och hållbarhetsfrågor.
New Wave tillhör också de företag som stödjer FN:s Global Compact, som består av tio principer för hur man leder företag på ett ansvarsfullt sätt.

Styrka i marknadsföringen
Medlemmarna i New Wave Profile får ett omfattande utbud av åtgärder och aktiviteter när det gäller den egna marknadsföringen. Allt från kataloger, ODR (oadresserad direktreklam) och temamaterial för DR (direktreklam) till olika unika produkter, som Gåvokortet, digital direktreklam och gemensam arenareklam.

– Vi har också en lokal aktivitetspott, där medlemmarna kan ansöka om pengar för speciella, brandade kundevent, som fotodokumenteras och presenteras på hemsidan, förklarar Camilla Fjordland.
– Fyra gånger om året erbjuder vi temarelaterade kampanjytor, där allt ingår som krävs för ett gediget kunderbjudande.

– Lägg till det att vi också har åtskilliga starka, välrenommerade varumärken; både interna och externa. Något som ger medlemmarna en unik styrka i sitt arbete med och för kunden.

Nämnas kan egna varumärken som Craft, Projob och J. Harvest & Frost eller externa som Tegera, Karamello och Quickbutton. Nu senast tillkommer Cavaliere och Fat Azz. Samtidigt ska vi inte glömma Tryckhuset i Stenungsund, som svarar för all slags märkningar av både hårda och mjuka produkter.

Krävande arbetsprocess
Det förekommer normalt sett två kickoff-träffar per år, där det mest centrala är gemenskapen, produktnytt, leverantörskontakter och utbildning eller rättare sagt; kompetensutveckling.
Dessutom finns en särskild utbildningsaktivitet för nya säljare, där slutstationen är Tryckhuset. Det är där alla nya förmågor kan se hantverket; det som skapar den där speciella tuschen som bygger varumärken.

– Vi arbetar också efter en viss process som bygger på fem olika moment, säger Camilla Fjordland;
– 1) Analys, 2) Idé och konkretisering, 3) Inköp och produktion, 4) Logistik samt 5) Efterservice.

– Vi har också en egen avdelning här i Dingle för specialdesign och specialorder. Det är något som ökat rejält de senaste åren och här har vi Ann-Marie Arvidsson, med ett fantastiskt kunnande, som ansvarig.

Många förmåner
Att vara med i leverantörskedjeorganisationen New Wave Profile innebär många olika fördelar och förmåner. En del har vi redan presenterat. Andra är exempelvis webshopsavtal och den egna Säljportalen, där medlemmar kan hitta allt som de kan behöva i det vardagliga arbetet.
Samlar man dessutom sina inköp, finns ett attraktivt bonussystem, som ger en fin kickback.

Kedjan har också förmånsavtal med företag som Scandic, Volvo, PostNord, OKQ8, Elite Hotels och Synoptik, för att nämna några.

Profil är framtiden
Fast viktigast med att vara en i NWP-gänget är ändå möjligheten till kollegialitet, inspiration och utveckling.

– Sett i ett tre års perspektiv kommer digitalisering och effektivisering att vara av stor vikt. Samtidigt som vi står i början av en generationsväxling, vilket betyder att vi måste få in nya, yngre återförsäljare.
– Som ett resultat av det här pandemiåret kommer det fysiska mötet att få än större betydelse och omgärdas av än större krav och förväntningar på kvalitet. Samtidigt som vi kommer att få mer kvalificerade och effektiva digitala möten.

– Profilering och varumärkesbyggande, i stort som i smått, kommer att vara något av en överlevnadsfråga för framtiden.
– Jag tror också att vi kommer att behöva fokusera mer på små och medelstora företag, för att öka branschens totalmarknad.

Längtar efter att ses
New Wave Profil har inte medverkat i någon digital mässa, eftersom medlemmarna inte visat en efterfrågan på det. Däremot kommer man under början av nästa år att arrangera en lokal digital kickoff.

– Generellt är vi för en branschmässa per år, men eftersom det inte tycks kunna realiseras, väljer vi att köra vårt eget race, menar Camilla Fjordland.

Inom kedjan har korttidspermitteringar varit vanligt förekommande under våren. Samtidigt har man under perioden pausat kundträffar och olika fysiska aktiviteter.

– Vi har arbetat en hel del med att delge medlemmar aktuell information både i våra ordinarie nyhetsbrev och när något speciellt aktualiserats.
– Samtidigt längtar alla efter att få träffas igen och om omständigheterna så tillåter kommer vi att försöka ordna en fysisk ägarträff och kanske en resa inom Sverige någon gång under nästa år.

Just att resa är en stor del av Camilla Fjordland arbete; antingen det är mellan hemmet i Göteborg och Dingle eller land och rike kring till olika medlemsföretag och leverantörer.
När hon prioriterar i sitt liv är det barnen, vänner och träning, som kommer i första hand. God mat och en språkkurs i spanska lyckas också få uppmärksamhet titt som tätt.

Sammanfattningsvis kan sägas att New Wave Profiles konceptansvariga person är något av en personifiering av sitt stjärntecken; Tvillingarna, som – om man googlar – ska vara kvick, kommunikativ, nyfiken, självständig, modig, impulsiv och stresstålig. Bättre än så kan det väl inte bli.


Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist