Av totalt 123 bidrag från 12 olika skolor över hela landet, har juryn för årets upplaga av tävlingen Screen, nu kunnat utse 10 vinnare. Samtliga bidrag har bedömts av en namnkunnig jury av grafiska formgivare och screentrycksspecialister.
Årets tema har varit; Synergi. De utvalda bidragen är de som, juryn främst anser, har lyckats visualisera årets tema genom screentryckets fördelar.
Vinnande bidrag, designer, skola
(klicka på bidragen för att öppna i nytt fönster);
• Green Screen, Daniel Talcoth, Forsbergs
• The surf is lava, Gabriella Mora, Forsbergs
• Ketchup & Senap, Joel Eriksson, Beckmans
• Kul i kubik, Lisa Ojaoo, Yrgo
• YKK, Lisa Wikståhl, Yrgo
• Kören, Maja Bjurman Holgersson, HDK
• Completeness May Kolanj, Forsbergs
• Flytta tillsammans, Nora Widell, HDK
• Grannfest, Oscar Lidskog, Yrgo
• Omkrets, Oskar Huberhoff, Forsbergs
Det är Fespa Sweden som anordnar den årliga tävlingen, tillika kampanjen, Screen. Syftet är att visa varje ny generation av designstudenter, på universitets- och högskolenivå, värdet av tryckmetoden screentryck.
Tävlingen har under alla år kunnat genomföras tack vare ideella insatser av föreningens medlemmar; Antalis, Marabu Scandinavia och R&D Spandex bistått med material och BrandFactory, Gamleby Screen, KELO Ängelholm, Passet Screen, Seriflex Grafiska, Stema Specialtryck, TB Printsolutioms och (3)Screen, utan kostnad har tryckt årets affischer.