Efter att ha hört talas om att Jakt & Fiske-mässan flyttade till en digital portal, tänkte branschorganisationen PWA, som anordnar branschmässan Nordic Profile fair, att det kanske även var dags för produktmediabranschen att testa något nytt.
Text: Elmer Törnquist
Sagt och gjort. Efter snabba möten och korta puckar valde man att flytta mässan … inte i tid, bara till en ny plattform; www.nordicprofilefaironline.com.
– Det är många som under en lång tid sagt att det skulle behövas en utveckling och nytändning i branschen, berättar Roger Nilsson, styrelseordförande för PWA.
– Även om just coronakrisen i sig är tråkig, så har det verkligen påskyndat utveckling av mässan och jag skulle säga att det här blev över förväntan, en riktig succé.
Totalt sett lockade den digitala mässan 1 565 besökare under de tre dagarna 11-13 augusti och här kunde återförsäljarna träffa på 16 leverantörer som tog tillfället i akt, att testa denna lösning.
– Beslutet togs väldigt fort och vi har full förståelse för de utställare, som valde att inte vara med, säger Maria Olsson, projektledare för Nordic Profile Fair online.
– Med all säkerhet kan vi dock konstatera att det här var ett bra första försök, som vi nu kan ta lärdom av och bygga vidare på. Jag är helt övertygad om att kommer växa över tid.
Jämförelsevis var det 1 548 som besökte den fysiska mässan Nordic Profile Fair i januari, där 102 utställare fanns på plats på Elmia i Jönköping.
Skapa nya kontakter
För den svenska grossisten MEC Gruppen, med huvudkontor i Halmstad, var det ett enkelt beslut att delta på mässan. Totalt sett har MEC Gruppen 63 varumärken, inklusive egna, som man marknadsför mot profil- och produktmediabranschen, i Sverige samt säljkontor utomlands.
– I turbulenta tider känns det viktigt att vara synlig och tillgänglig för kunderna, berättar Cecilia Grahn Nyd, vice VD på MEC Gruppen.
– Vi hade redan avsatt både tid och medel för deltagande på mässan, så det var ett ganska självklart beslut ändå.
Eftersom att detta var helt nytt, fanns det heller inga förväntningar på vad som skulle ske. Därför blev man positivt överraskad över det förvånansvärt höga besöksantalet på mässan. Företaget fick möjlighet att skapa nya kontakter och vårda de befintliga.
– Vi kände att besökarna var nyfikna, men även förvånade över att det inte var fler än 16 utställare, fortsätter Cecilia Grahn Nyd.
– Vi saknar såklart att känna träffa våra kunder – det som en riktig mässa egentligen går ut på. Fast det har varit en klar fördel att snabbt kunna lämna priser, skicka länkar och ge service direkt i chatt och mail.
Olika tekniker
Malmöbaserade CTwo Products AB var en av de 16 leverantörerna, som valde att ta chansen att testa det nya försöket. Företaget, som grundades 2003, är en grossist som valt att specialisera sig på elektroniska produkter, med eller utan märkning. Totalt sett är man sex anställda på kontoret i Malmö, plus att man har agenter i Finland, Norge och Danmark.
– Vi kände väl mest att vi verkligen behövde komma igång på något sätt, efter den här konstiga våren och annorlunda sommaren, förklarar Jörgen Carlsson, VD på CTwo Products.
– Sedan kändes det spännande att testa något nytt och det här är verkligen den formen av nytänk som behövs, för att föra branschen framåt.
På den positiva sidan finns att företaget såg att det var många som var inne och klickade, att det var många som tittade på filmerna och att man kunde skicka iväg många offerter.
– Vi testade olika tekniker. Första dagen testade vi, att inte skriva när någon klickade sig in i monter, utan väntade på att besökaren skulle skriva till oss, berättar Jörgen Carlsson.
– Dag två testade vi att vara mer aggressiva och skrev direkt i chatt-fönstret när besökaren kom in.
Företaget upplever blandade reaktioner från besökarna; allt från att folk var på hugget och frågade om produkterna i filmerna, till att vissa bara ignorerade chatten.
– Online kommer aldrig att ersätta den riktiga mässan på Elmia, men den kommer vara ett utmärkt komplement. Vi lär oss hela tiden och vi måste nu försöka förstå vad det är besökarna, på en onlinemässa, vill se.
– Vi som leverantörer behöver hjälp av återförsäljarna, för att veta vad vi ska göra för att kunna göra mässan komplett. Vad vill man se, vad vill man höra och hur långa presentationer ska vi ha?
Sammanfattningsvis avslutar Jörgen Carlsson med att han upplevde att det även kom nya besökare, sådana som inte brukar besöka mässan. Det är något som gav nya kontakter och möjligheter.
Ett bra komplement
Den kanske mest positiva till den här satsningen var med stor sannolikhet Lars Andrén, säljansvarig för Sverige på Falk & Ross. Bolaget är en av Europas ledande distributörer av reklamtextilier och har totalt sett 2 200 produkter, från 50 varumärken i portföljen.
– Att delta på den här mässan var ett ganska enkelt beslut att ta. Vi tror att, det här är framtiden. Speciellt med tanke på den situation vi befinner oss i, måste mötet bli digitaliserat, säger Lars Andrén.
– Det här är en relationsbransch och vi behöver ha en fysisk mässa, men det utesluter inte möjligheten med en kompletterande mässa digitalt.– Branschen bygger trots allt på att vi kan träffas och umgås på riktigt.
Eftersom att det här var första gången man prövade detta, visste Lars Andrén inte riktigt var det skulle ta vägen eller hur det skulle gå.
– Vårt största problem var väl att jag inte visste, hur jag skulle lösa det, när det helt plötsligt kom 200 besökare in i montern den första dagen, förklarar Lars.
– Vi har huvudkontoret i Belgien och som tur var kunde vi engagera hela bolaget i processen, så att alla säljare där också kunde vara med och möta upp kunderna. Jag känner mig lättad över att det kunde gå så bra, som det gick till slut.
Bland besökarna märkte Lars Andrén att man kände de flesta, men det fanns många nya som man inte träffat tidigare. Det var till och med som så att han bjöd in en egen kund till mässan och sedan, via video-chatten, var med honom live.
– Det kändes bra att kunna arbeta digitalt på ett analogt sätt och det här är definitivt något vi behöver finslipa; hur vi kommunicerar digitalt med varandra, så att det blir mer levande, säger Lars Andrén.
– Vi på företaget försöker exempelvis hitta en standardisering, för hur vi kan använda den här typen av verktyg i resten av Europa. Även om jag kan göra kundbesök, kan inte mina kollegor i Belgien, Italien och Frankrike göra det.
Många besökare
En annan grossist, som är en av de större i Europa, är Midocean och givetvis var den nordiska delen uppkopplade till mässan. Här satt tre säljare och kämpade stenhårt, för att serva de 683 konton som klickade sig in i montern. Företaget grundades 1955 och erbjuder ett stort sortiment att profil- och reklamprodukter för marknaden.
– Jag tycker verkligen, att mässan var fantastiskt bra och det var riktigt kul att branschen testade att göra något stort digitalt, berättar Christian Nyström, säljare på Midocean.
– Mässan överträffade våra förväntningar. Vi hade extremt många besökare i montern och kunde chatta med flera samtidigt, även med videochatt.
En kul grej, som företaget gjorde, var att man körde bokade gruppvisningar, med presentationer för flera personer samtidigt hos en återförsäljare.
– Så gjorde vi och det gick både bra och smidigt, fortsätter Christian Nyström.
– Jag tror att den här typen av mässa har öppnat upp för en större bredd hos företagen. Istället för att man skickar iväg 2-3 stycken på den vanliga mässan, kan alla sitta samlade och kika tillsammans.– Däremot kan det inte ersätta en fysisk mässa på det sättet, men det är ett bra komplement.
En annan intressant sak som Christian berättar, är att de kunde se att vissa besökare som var inne ett par timmar första dagen, återkom även dag två och tre.
Räds inte konkurrens
Konfektionsföretaget Dahléns Konfektion är familjeföretaget som grundades 1934 och nu leds av Marika Dahlén, tredje generationens Dahlénare. Stilen är uppklätt och kunderna finns främst inom hotell- och restaurangbranschen samt flygbranschen; två branscher som drabbats hårt under krisen.
– Vi var tvungna att komma ut och visa oss på något sätt. Även om jag inte tror, det kan ersätta den vanliga mässan, är det ett bra komplement, kommenterar Marika Dahlén.
– Vi människor blir mer och mer vana vid det digitala, men man vill fortfarande kunna känna och klämma på produkterna.
Marika Dahlén sitter även med i styrelsen för PWA och säger, att hon tror att den digitala mässan öppnar upp möjligheter för nya utställare och nya besökare. Eftersom att det kan bli mer kostnadseffektivt att delta eller besöka en digitalmässa.
– Jag tror nästan det kan bli lättare att få kontakt med nya personer, då man på ett sätt gömmer sig bakom skärmen. Det är kanske inte så att man vill kliva rakt in hos någon man inte känner, förklarar Marika.
Visserligen var det en hel del som svarade i chatten, men Marika förklarar att besökarna kanske inte alla gånger hängde med på att det var riktiga människor som skrev.
– Sedan valde vi det lilla paketet och då fick vi inga filmer eller funktionen med video-chatt, säger Marika Dahlén.
– Hade vi haft video-chatten, så man kunde se varandra när man chattade, skulle det nog kunna blivit personligare.
Till nästa gång hoppas hon att det är fler leverantörer som ställer ut och att det kommer ännu fler besökare till mässan. Man ska nog inte vara rädd för konkurrens, det finns alltid möjligheter till synergier.
Bra stämning
Det New Wave Group-ägda dotterbolaget Tg-h (Textilgrossisten Hefa), som tillverkar och marknadsför 4 egna varumärken, kände att det var självklart att medverka i nysatsningen; man måste möta kunderna på något sätt.
– Även om det kom som ett relativt sent initiativ från PWA, så kände vi direkt att valet var enkelt. Antingen är man med eller så är man inte det, säger Åsa Simonsson på Tg-h.
– Det var en väldigt annorlunda upplevelse, eftersom att allt skedde digitalt med chattar och videos. Det är något helt annat än vad vi är vana vid, när man brukar kunna ge varandra en kram och ses över en lunch.
Bolaget hade 4 säljare som satt och chattade med besökarna, bollade idéer med varandra och hade det supertrevligt tillsammans med kunderna, precis som på en vanlig mässa.
– Det var verkligen tempo nästan hela tiden. Under första dagen genomförde vi totalt 130 chattar med olika besökare. Det kan vara svårt att hinna med under en vanlig mässdag, fortsätter Åsa Simonsson.
– Besökarna upplevdes överlag som positiva. Det var ändå ett nytt och kul sätt att träffas på. Vi fick även chansen att träffa flera nya kunder, som vi kanske inte haft möjlighet att träffa tidigare.
Åsa Simonsson avslutar med att berätta att hon tyckte att både PWA och de som byggde plattformen kändes professionella. Kanske att vi behöver utvecklas på något sätt till nästa mässa? Någonting för att locka besökarna in på hemsidan, att ha något som ingen vill missa. Kan det vara ett live-seminarium, med ett riktigt dragplåster för branschen?
Sammanfattningsvis verkar majoriteten av utställarna vara nöjda med initiativet från PWA. Det är kanske inte riktigt vad man är vad vid, men under omständigheterna måste man försöka hitta nya vägar. Kanske fungerar det, kanske fungerar det inte. Det vet man inte, om man inte vågar testa i alla fall.