Snart tillbaka på banan igen

Snart tillbaka på banan igen

Publicerad
2020-09-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Sedan Fespa tog beslutet att ställa in årets mässa helt och hållet, har vi fått se ett antal aktörer som valt att köra online-event för releasen av sina produkter; Mimaki, Konica Minolta, Canon och Sappi, för att nämna några få. Mer än så har det faktiskt inte varit, tyvärr.

Annat är det, som tur är, på promotionsidan. Det har varit som en övergiven amerikansk småstad i Vilda Västern under 1870-talet, sedan Nordic Profile Fair stängde efter tredje dagen i januari. I augusti blev det äntligen liv i luckan igen.
Vi fick exempelvis uppleva branschens första onlinemässa, i alla fall för den svenska delen. Hur det ser ut gentemot resten av världen vet jag dessvärre inte. Vi intervjuade ett antal av leverantörerna som valde att ställa ut. In och läs det reportaget, som startar på sida 10. Nu behandlar just den artikeln nästintill endast leverantörernas perspektiv på det, men ryktet säger att de besökande återförsäljarna var nöjda också.
Kul och intressant är i alla fall att antalet besökare på online-mässan, nästan tangerade antalet besökare för den senaste fysiska mässan … och då var det trots allt endast 16 utställare på Nordic Profile Fair online.

Veckan efter fick vi äntligen chansen att träffas på en fysisk plattform igen. Detta efter att Marketplace Borås hörde branschens frågande rop. Givetvis tog vi tillfället i akt och bokade in möten där också. Fantastiskt kul att kunna ses ordentligt igen.

I och med detta vill jag även passa på att citera Jan Hedenborn, VD på Ad Company;

”Jag är säker på att en aktör som Elmia, kan ordna en välorganiserad mässa som ändå följer reglerna”.

Just denna utställning i Borås var beviset, om än i mycket mindre skala. Vi är alla vuxna människor. Vi måste kunna anpassa oss efter satta regler, även om man tycker det är tråkigt att inte ta i hand eller kramas. Om inte för oss själva, så för respekten mot våra medmänniskor.

Nu verkar det dock inte spela någon roll, hur försiktig man än må vara. Vissa blir smittade ändå. Personligen har jag inte blivit testad positiv, vilket kan ses som positivt. Fast på ett sätt är det samtligt negativt, eftersom att jag då inte har utvecklat antikroppar mot covid-19.
Det i sin tur innebär att jag inte har immunitet mot viruset. Fast det verkar inte spela någon roll ändå, eftersom att det är många frågetecken kring detta fortfarande. På något sätt för mina tankar mig till förra numret av tidningen; nummer 5/2020.
Där hade vi ett antal kortare artiklar om olika producenter av skyddsfilm. Det känns nästan som att det bästa skyddet, för den som är rädd att bli smittad, är att svepa in sig själv i någon form av laminat.

Oavsett vad, så hoppas jag att detta nummer är till er belåtenhet. Förutom tidigare nämnda artiklar, har vi gjort vårt andra nedslag i vår artikelserie kring branschens kedjeorganisationer. Dessutom skriver vi om nya samarbeten, nya möjligheter och att reklamtröttheten är större än någonsin.
Detta skapar givetvis problem, eftersom att reklamen är företagens sätt att visa och informera om. Den största bidragande faktorn tror jag, är att vi har så många aktörer idag. På så många plattformar. Med så mycket information. Att det till slut blir för massivt helt enkelt. Jag får i alla fall tacka för att reklam i ett magasin i pappersformat, precis som utomhusreklam, är mediekanaler där reklamen uppfattas som mest positiv.

Fridens liljor
Elmer Törnquist
Chefredaktör