Det blir en grafisk mässa – fast online

Det blir en grafisk mässa – fast online

Publicerad
2020-09-21
Skribent
Redaktionen

AGI, arrangör för den grafiska branschmässan Sign & Print, har nu fattat beslutet att mässan nästa år ska genomföras ändå, men via digitala verktyg.
Det innebär att den nya mässan och plattformen får namnet; Sign & Print Connect. Datumen är precis som tidigare 9-11 februari.

– Vi bygger nu en sajt som är en mötesplats. För oss är Sign & Print Connect ett ställe där människor träffar andra människor . Vi vill ge folk en chans att inspireras av föredrag, nya möjligheter samt lära sig ny utrustning och nya material, säger Peter Ollén, VD på AGI.
– Vi ska använda Sign & Print Connect för att bli gränslösa. För första gången på våra mässor kan vi visa livedemonstrationer av utrustning, som står i andra länder.

– Dessutom kan vi föra samtal hos intressanta tryckerier och skyltmakare på annan geografisk plats.

Dels kommer man att köra större live-event när företagen ska göra sina presentationer, dels kommer man kunna få till mindre, personliga möten mellan utställare och besökare.

Fysisk mässa 2022
Arrangörerna uppger att man planerar att genomföra en fysisk mässa till år 2022 istället.

– Vi har frågat utställarna och ännu har ingen sagt nej till att satsa på en fysisk mässa den 8-10 februari 2022 – alltså om drygt ett år. Men årets mässa blir ett digitalt möte, förhoppningsvis med fler utställare och betydligt fler besökare än vanligt, fortsätter Peter Ollén.

Även om det inte kommer gå att träffas fysiskt, så kommer det bli lika lätt för någon i Norrbotten eller Skåne, som för en från Stockholm, att delta på mässan.