Varmt välkommen tillbaka   Roy Spennare

Varmt välkommen tillbaka

Publicerad
2020-06-09
Skribent
Redaktionen

Corona, Corona… I sann Astrid Lindgrens anda börjar jag min text så denna gång. Astrid och hennes syster startade ju alltid sina samtal på äldre dagar med att säga; Döden, Döden och så var ämnet avklarat.
När man i dessa tider får frågan om att skriva en text, är det självklart det första man tänker att man ska skriva om; Corona och hur det påverkar oss. Men tyvärr tror jag att vi alla börjar bli mätta på information om hur Corona påverkat oss hittills och hur det kommer påverka oss framledes, är det ingen som vet i alla fall. Så nej, idag väljer jag ett helt annat tema.

Istället skulle jag vilja ta tillfället i akt att dela mina tankar med er kring företeelsen DR, Direkt Reklam. DR har nämligen alltid legat mig varmt om hjärtat. Kanske kan det bero på att jag tidigt hade kontakt med Carlo Stecksén och gänget på reklambyrån Trampolin, som i mina ögon var mästare på DR.
Med tanke på att detta var i mitten av 90-talet kanske många av er känner att det är gammal skåpmat som snurrar i mitt huvud. Ja gammal stämmer absolut men inte skåpmat. Och inte gammal skåpmat som i värdelöst, utan precis tvärtom som i nydanande och modernt.

För ca fyra år sedan så sålde vi på Konica Minolta en KM-1:a till ett företag i USA, som specialiserat sig på att trycka personifierade DM/DR kort. Snabb kommunikation samt personaliserad bild och text med mycket hög kvalitet. I onsdags förra veckan så fick jag fyra stycken tryckta, personliga kort med mycket hög kvalitet i postfacket.
Hjärtat började slå ohejdat och första tanken som slog mig var; Katten har det redan hunnit gå 3-5 år sedan vi sålde den där KM-1:an i USA?
För är det någonting vi svenskar vet, så är det ju att det som händer i USA det händer i Sverige också bara lite senare.

Med tanke på att jag uppnått en aktningsvärd ålder och t o m börjar misstänka att jag utan, att tänka mig för, skulle kunna säga; Det där har vi varit med om förut, det går… så valde jag att ta med mig korten i datorfodralet och istället visa dem för några kollegor och affärsbekanta, som till skillnad från mig inte var med på Trampolin-tiden.
Vad tror ni deras reaktion blev? Just det; Katten vad smart, den som skulle skicka ett sådant till mig skulle ju ha min uppmärksamhet till 100%. Dessutom är det ju miljövänligt med papper. För dem var det här nytänkande.

Det jag gillar med unga människor är att de vill förändra världen och komma vidare liksom. Dagens ungdomar är dessutom extremt miljömedvetna, vilket vi 60-talister inte alls var när vi satt vid ratten på förändringsresan. Det är inte de unga människorna som säger; Det där har vi gjort förut, det går inte. Nä det är vi gamlingar som motarbetar våra ungdomar när de kommer med förslag på förändringar och säger de där otäcka orden; Det där har vi redan gjort det går …

För mig är DR ett gammalt kommunikationsverktyg, som med dagens ungdomar och moderna teknik, har förändrats till att bli ett hypermodernt sätt att väcka nyfikenhet, sprida kunskap och skapa opinion på. Det är miljövänligt, snabbt och får nästan 100% uppmärksamhet, åtminstone tills brevlådan blir full med andra DR-kort igen.

Men till dess hälsar jag DR-kortet extremt välkommen, tillbaka.

Roy Spennare
Affärsområde Production och Industrial Printing
Konica Minolta