Kanske början på något bättre

Kanske början på något bättre

Publicerad
2020-06-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Inget ont som inte för något gott med sig, det ligger något i det. För oavsett hur mörk tunneln än må vara när vi går in i det okända, så kommer ljuset på andra sidan kännas dubbelt så starkt. Då minns vi hur mycket vi har kämpat, vad vi gått igenom och vad i lärt oss på vägen för att ta oss hit. Det om något är sanning, så kom ihåg att målet inte är det viktigaste – det är resan till målet.
Nu blev det väldigt filosofiskt, men det är kanske i dessa termer man behöver tänka idag. Förändring är inte av ondo, det kan vara början på något ännu bättre. Göteborgs-Posten skrev i maj en intressant artikel om en handfull ekonomer som ser ljusglimtar även i detta mörker. Tore Ellingsen, professor i nationalekonomi, anser exempelvis att en kris innebär en chans till förändring.
Det han syftar på är väldigt samhällsomfattande och i ett citat nämner han exempelvis att det kan komma intressanta diskussioner om transporter, infrastruktur och energi framöver.

Personligen tänker jag i betydligt mindre skala än professorn, jag ser förändringar i köpbeteenden och –mönster framöver. Ta exempelvis konkursen för klädkedjan MarQuet, det som tidigare hette MQ, vilken många anser att den kan tillskrivas dess outvecklade e-handel. Nu har däremot konkursboet köpts upp av Mats Qviberg, tidigare storägare i MarQuet. Han har uttalat sig om att nästa satsning blir bl a att utveckla bolagets plattform för e-handel.

Då kommer vi tillbaka till mig, den något rebelliska motståndaren och uppstickaren som älskar att stå i centrum, som till slut insett och förstått att E-handeln är här för att stanna. Fast genom olika typer av kombinationer med beteenden, leveranser och nya plattformar, finns det kanske ett ljus även i detta mörker.
Kan det vara så att tredje generationens handel innebär ett nytt sätt för fysisk handel och E-handel att samexistera? I en intervju med nyhetssajten Ehandel.se, talar Hans Skruvfors, VD på Foodora, om deras kommande satsning på tredje generationens handel. Första generationen var då att handla i fysisk butik. Andra generationen är att beställa hem produkter från ett dammigt lager och vänta 3-7 dagar. Tredje generationen ska bli att beställa prylarna direkt från butiken och få hem dem på 30 minuter.

Nu har jag givetvis inte läst några användarvillkor för detta, men rent spontant tycker jag att det låter som en intressant idé. Där första och andra generationens handel fusioneras och blir ett resultat av varandra.
Vi får väl se hur det blir när den tredje generationens handel även kommer till den grafiska världen; visitkort, dekaler, profilerade kläder och skyltar, som allihop levereras av ett finnigt cykelbud, på 30 minuter. Det om något kan bli intressant att se. (Vet att många av er är snabba som det är, men det är en kul liknelse).

Oavsett vad går vi nu in i sommaren med ovisshet om hur framtiden kan te sig. Fast förändringar är som sagt inte alltid av ondo och kanske är det just den där väckarklockan du behöver för att vakna till, kämpa lite hårdare och förändra något.
Nu avslutar jag denna ledare och bjuder in till ett fullspäckat nummer av reportage, artiklar, funderingar om nutiden och framtiden. Ha en trevlig sommar nu, så ses vi förhoppningsvis i höst igen.

Fridens liljor
Elmer Törnquist
Chefredaktör