Det viktigaste är kunskapen   Anders Trillkott

Det viktigaste är kunskapen

Publicerad
2020-06-15
Skribent
Redaktionen

Det talas mycket om maskiner idag; det ska vara snabb och stabil hårdvara, i kombination med användarvänlig och pålitlig mjukvara. Att ha en bra och stark maskin är givetvis essentiellt, för att kunna producera en bra trycksak.
Många glömmer dock; om materialet de ska printa på inte är helt rätt, kan det bli kostsamt.

Text/foto – Elmer Törnquist
Foto – Lars Knapasjö

Allt är inte som det en gång var. Det gäller att hänga med i utvecklingen; substratet man printade på, när de första skrivarna kom på marknaden, passar inte alls dagens skrivare och viceversa.

Scandrafts kontor i Mölnlycke

Idag en grafisk leverantör med flera ben
Scandraft är familjeföretaget som grundades av Staffan Gnosspelius som tillsammans med Greger Andersson startade 1992. Med 28 år i ryggen finns här en gedigen kunskap om i stort sett allt som handlar om förbrukningsvaror inom den grafiska industrin.
Bolaget är idag en av Nordens ledande leverantörer och levererar media för alla typer av skrivare; vatten- eller lösningsmedelsbaserade likväl som för sublimerings- och UV-skrivare.
I sortimentet finns även plana material som skumskivor, skummad PVC, varm- och kallaminat, displayprodukter, verktyg och en mängd andra produkter. Här finns mängder av artiklar i företagsgruppen, som består av Scandraft och Rangefabriken.

– Scandraft är vad vi kallar driftbolaget i organisationen och moderbolag till de andra företagen samt det norska säljbolaget; Scandraft AS, berättar Anders Trillkott, VD på Scandraft.

Tryckfaktor införlivades i bolaget redan år 2012 och bara sex år senare, år 2018, utökades Scandraft ytterligare, genom att man först förvärvade Foliegruppen och sedan blev majoritetsägare i det skånska bolaget Rangefabriken.

– Tryckfaktor är fortfarande ett eget varumärke som vi använder när vi idag säljer artiklar för efterbehandling, som exempelvis; stålspiraler, häft- och bindningsmaskiner och framför allt O-wire.

Scandraft har idag Sveriges största lager för Wire-O, både spool och wirepaket; den lilla vajern som används för att binda ihop dokument, som exempelvis en produktkatalog.

Det började med pennor och kopieringspapper
Scandrafts historia är alltså från 1992, när Staffan Gnosspelius insåg att det fanns ett stort behov av ritfilm och pennor till pennplottrar, som användes när man ritade med CAD/CAM-utrustning. Därför började han sälja plotterpennor, ritfilm och ammoniakpapper och det var i stort sett där det började.

– Sedan har allt självklart utvecklats med tiden… Eller ja, egentligen var det tekniken som utvecklades och då har vi varit tvungna att hänga med, påpekar Anders Trillkott.
– Allt det här är ju teknikstyrt och materialbehoven har då ändrats, utifrån att tekniken har utvecklats.

Allt eftersom så blev det både mer och fler papper; det var på den tiden som tekniska nymodigheter som bläckstråleskrivarna kom på marknaden. Sedan växte sortimentet med andra typer av material, som självhäftande material, som det gick att printa på. Därifrån var inte steget långt till banderoller och en massa annat.

Kunskap från världens alla hörn
Om man handlar in och säljer ett så stort sortiment av produkter, är det A och O att veta var kunskapen finns om de respektive produkterna. Somliga leverantörer, som exempelvis Cooley Group i USA eller Georg+Otto Friedrich i Tyskland, tillverkar material som är fem meter i bredd. Här kan Scandraft briljera med att vara en av få i denna del av Europa, som kan hantera de enormt stora 5-meters rullarna.

– Väldigt många av våra leverantörer finns idag i Europa. Det finnas en stor trygghet med att ha leverantörerna nära, speciellt nu när stora delar av världen är nedstängt, förklarar Anders Trillkott.
– Vi har endast ett fåtal produkter som kommer från Kina och produktsegment, som exempelvis roll-up-kassetter, har nästan alltid kommit från Asien. Det finns nästan ingen som tillverkar det i Europa längre.

Tittar vi på materialtyper som frontlit och mesh så kommer mycket från fabriker i Asien, även om det går att få tag på i Europa. Fast som mycket annat är priset en avgörande faktor.

– Vårt varmlaminat tillverkas mestadels i Korea, vilket det gjort i väldigt många år. Nästan allt varmlaminat för trycksaker kommer därifrån. Det finns olika delar i världen, som är bra på olika saker, berättar Anders Trillkott.
– Textilindustrin var tidigare stark även i Sverige men textilmaterialen för den grafiska industrin kommer mestadels från Tyskland idag, även i Sydeuropa och Turkiet finns mycket textil erfarenhet. Genom att veta vilka som är bra på vad, kan vi se till att ta in det bästa från de bästa.

Det gäller t ex även sådant som akryl och annan plast .Akryl är det som de flesta människor känner som Plexiglas.

– Fast Plexiglas är egentligen bara ett av de mer kända varumärkena för akryl, påpekar Anders Trillkott.

Många fabriker som tillverkar plastskivor i Europa, ligger i norra Spanien. Där ligger det fyra stycken på samma ställe och det beror på att kunskapen finns just där.

Orafol är en tung leverantör
Sedan början av 2000-talet arbetar Scandraft med Orafol som en av leverantörerna av självhäftande material, även det en leverantör som utvecklats och förvärvat bolag. Därigenom har leverantören även införlivat mycket kunskap genom åren.

– Orafol köpte ju även det amerikanska bolaget Reflexite och nu man har flyttat delar av produktionen till Europa. Dock heter de produkterna Oralite nuförtiden.
– Det är en typ av reflex, som används på exempelvis utryckningsfordon och som numera produceras i Oranienburg, Tyskland.

Tittar vi bland varumärkena inom Orafol, hittar vi bl a; laminatet som heter Oraguard, printvinyl och skärfolie som marknadsförs som Orajet respektive Oracal, samt Orabond namnet på tejpen och adhesivet.

– Orafol är ett av våra största varumärken och ett av de största i världen inom just självhäftande material, fortsätter Anders Trillkott.
– Sedan säljer vi Mactac, som ett komplement till det. Vi behöver och vill ha två starka varumärken i katalogen.

Från det eleganta konferensrummet, där vi sitter och pratar, har vi utsikt över delar av lagret och packningen av färdiga order. Vi skådar ett par robotinplastare, som kretsar runt var sin pall av varor som ska skickas iväg. Kanske innehåller någon av dessa förpackningar produkter från Orafol eller Mactac.
Robotarna spinner varv efter varv av plastfilm kring pallarna, som alltid toppas av en förpackning med Ahlgrens godisbilar; något som blivit ett kännetecken för Scandraft – till kundernas stora glädje.

– När vi gör kundundersökningar, brukar vi ibland få kommentarer som; Vi vill ha mer bilar, säger Anders Trillkott skämtsamt.

Fokus på material
När Screen&Marknaden besökte företaget på våren 2013 omsatte bolaget drygt 160 miljoner kronor. Sedan dess har det hänt saker.

– Vi är störst i Sverige på våra produktområden. Idag omsätter vi närmare 250 miljoner kronor bara i förbrukningsmaterial. På 10 år har vi gått från 114 miljoner kronor till dagens nivå, säger Anders Trillkott.
– Självklart ökar vi volymmässigt, men en del av det är att vi hela tiden utökar produktsortimentet.

– Idag arbetar vi mycket med skivmaterial också, när vi förvärvade delar av Rangefabriken kom det som en naturlig del.

Rangefabriken har ett av landets bredaste sortiment av aluminiumplåt, där det egna varumärket Range, en lackad aluminiumplåt, tillverkas i fabriken i Skåne.

– Det enda som inte är förbrukningsmaterial, som vi säljer, är laminatorer. Ibland säljer vi en och en annan skärplotter, men vi har ingen serviceorganisation och vi säljer inga printrar. Vi vill ju fokusera på materialet.

Det är nog ett ganska bra och klokt fokus ändå, det kan gå upp och ner vad det gäller försäljningen av maskiner, men förbrukningsmaterialet behövs alltid.

– Vi försöker tillgodose allting som kunderna behöver från ett ställe. Nu lyckas vi inte med det till 100%, när Rangefabriken ligger i Skåne.
– I och med förvärvet av Rangefabriken fick vi tillgång till deras tre lastbilar och då kan vi samordna och planera leveranserna, för att det alltid ska bli som mest effektivt, säger Anders Trillkott.

– Lastbilarna från Rangefabriken går upp till Uppsala och hela Mälardalen kan man säga. Scandraft skickar materialet med den bilen upp till Stockholm och framför allt när den går tillbaka ner till Skåne.
– På samma sätt när det kommer plåt från Rangefabriken, den ställs det av här och vi distribuerar i den här regionen.

Viktigt med kunskap
Det gör ju också att Scandraft är starkare på skivmaterial i allmänhet; akryl, skummad PVC, kanalplast och även kartong. Det finns en stor marknad, om man kan klara transporterna vill säga. Ofta är det stora leveranser, upp till 2×3 meters skivor, som ska skickas.
Här har tekniken förändrats lite under de senaste åren. Förr printade man mycket på vinyl och monterade på skivan. Nu printar man direkt på skivan.

– Nästan alla våra konkurrenter säljer även maskiner, men skillnaden är att vi har ett produktsortiment som ingen annan kan jämföra sig med, förklarar Anders Trillkott.
– Vi har konkurrenter på varje del, men inte på helheten. För oss är det viktigt att kunderna ska kunna beställa allt de behöver från oss, en one-stop-shop.

– Att fokusera på materialet är väldigt tacksamt. Vi lägger ner väldigt mycket tid och kraft på att lära oss materialet. Vi tar ofta hit leverantörer, som utbildar oss i sina produkter, fortsätter Anders Trillkott
– Rådgivningsfasen i relationen med kunderna har blivit mycket viktigare. Det är många som ringer och frågar om råd, just för att vi har en gedigen kunskap i hur man använder våra olika material.

Många av Scandrafts säljare har tidigare jobbat i produktion och de flesta jobbar fortfarande praktiskt med materialen ute hos kunderna.

– Efter årsskiftet har vi byggt upp ett utbildningscentrum här i lokalerna. Det finns många utbildningar i att foliera en bil exempelvis, samtidigt som det finns många andra områden i den grafiska materialvärlden som saknar utbildning, poängterar Anders Trillkott.
– Vi tror att det kommer att bli lättare för oss att anordna mindre utbildningar i specifika material nu. Visserligen är vi mycket ute hos kunderna och utbildar dem, men det blir lättare att vara i en egen lokal, där vi har allting vi behöver.

Utbildning för att hänga med
Sedan några år tillbaka har det pågått ett generationsskifte i den här branschen och det betyder att mycket kunskap tappas efter vägen. Samtidigt går både teknik- och materialutvecklingen väldigt fort, det ställer höga krav på företagen i sin egenskap av leverantör.
Den hastighet som utvecklingen går på materialsidan, i och med att den försöker hänga med utvecklingen på maskiner, gör att branschen inte riktigt hänger med alla gånger.

– Det är vårt jobb att tala om utvecklingen som sker och informera om att nya material ger stora möjligheter för våra kunder att tjäna mer pengar, betonar Anders Trillkott.
– Vi har ju hela bredden. Jag vet inte exakt hur många produkter vi har idag, men det är väldigt många.

Det finns ju en anledning till att det är så många olika produkter, för olika typer av material passar olika typer av teknik, men också olika typer av bläck. Det betyder att även om det är samma teknik och material, så kommer resultatet bli olika beroende på vilket bläck man använder.

– Leverantörerna av material utvecklar sina material i takt med tekniken och därför fungerar materialet som tillverkas idag i dagens maskiner, men inte i de gamla.
– Det är inte alla som vet om det och många som river sig i håret, för att de inte förstår vad som händer, förklarar Anders Trillkott.

Ibland brukar maskinleverantörer ställa ut demomaskiner i lokalen i Mölnlycke, för att man ska kunna printa och visa olika materialprover.

– Det är svårt att nå ut med den här typen av information, men våra närmare 20-talet säljare försöker informera så gott det går.
– Vi lär oss nya saker varje dag, det är ständigt någon som hittar en bra lösning på ett problem vi tidigare haft eller pratar med en leverantör som berättar vad de har för lösning.

– Vi har mycket kommunikation med våra kunder, mellan varandra och med våra leverantörer. Vi gör allt för att hitta nya lösningar på kundernas problem.
– Därför skapade vi varumärket med den gröna logotypen och ett löv, på de materialen som är PVC-fria. Just för att tydliggöra för kunderna vad som är PVC-fritt.

Kunskap på djupet
Aluminium är ett material, som är helt PVC-fritt. Dessutom är aluminium som används till skyltar av återvunnet aluminium. Det är få som tänker på det och att det går att återvinna det igen och igen; det är ett tacksamt material helt enkelt.

– Allting börjar bli väldigt komplext och vi behöver personal som egentligen är specialister på en specifik produkttyp. Vi kan t ex titta på tejp, där våra leverantörer är Avery och Orafol.
– De är gamla tejpfabriker ursprungligen, så de säljer väldigt mycket tejp. Det handlar mycket om specialtejp och det är väldigt komplicerat. Leverantörerna har varit här flera gånger och undervisat oss.
– Just tejp är en produkt som, om du ska bli duktig på det, då ska du bara sälja tejp, inget annat.

– Vår säljkår är mer eller mindre uppdelad utifrån vad säljarna är mest intresserade av för produkter, säger Anders Trillkott.
– Det handlar till stora delar om vad man har intresse för och vad man tycker är kul; det som är roligt blir man bra på.

En tur i lagret
Vi visas runt i lokalerna som totalt är på drygt 4 000 kvm och där det finns många olika produktprover på många olika ställen. Vi stannar till och känner på tyg den första i 110 g/kvm, den andra i 185 g/kvm och den tredje i 220 g/kvm. Frågvisa som vi ändå är, frågar vi vad den egentliga skillnaden är.

– Det är en väldigt enkel fråga faktiskt, olika material för olika användning. För tyg är det precis som allt annat; pris per kilo. Ju tyngre materialet är, ju mer kostar det. Utvecklingen går mot tunnare material eftersom de är billigare.
– Allt beror helt på vad man ska använda det till. En flagga vill man inte ha i ett tjockt material, eftersom trycket ska synas från båda sidor.

– Vi har även material, som är stretchiga åt ena hållet, men styva åt andra. Det är ju så att ett stretchtyg är väldigt svårt att printa på, det sträcker ut sig när man drar i det.

– Sträcker det på sig när man printar och sedan släpper, då blir det fel storlek på trycket. Därför har man tagit fram ett material, som är helt stum i riktningen som man printar på den, medan den är elastisk åt andra hållet.
– Det här är tacksamt att ha om man vill spänna upp något i ett ramsystem eller om man ska göra västar till alla deltagare i Vasaloppet; då slipper man ta mått på alla deltagare, skojar Anders Trillkott.

Tiden sätter sina spår
På en vägg finns en tidslinje, som markerar alla större händelser under årens gång. Det är trots allt något nostalgiskt med fotona. Ett visar exempelvis en HP-skrivare, som Scandraft sålde på 90-talet, tidstypiskt grå.
Det börjar med Staffan och Greger, tillsammans med Nicklas och Anna, på plats i den första lokalen på Järntorget i Göteborg. Tidslinjen fortsätter och visar bilder när man startade Stockholmskontoret år 2005 och när Scandraft flyttade in på Datavägen i Askim år 2006, platsen innan de flyttade till nuvarande adress på Företagsvägen 4 i Mölnlycke år 2010. År 2012 startade man det norska bolaget. Dessutom har de etablerat kontor i både Löddeköpinge och Skellefteå.

I reportaget från maj 2013 så säger Anders Trillkott avslutningsvis;

– Vi har kompetensen och erfarenheten. Vi har en skarp vilja och en fast övertygelse. Vi går en fantastisk framtid till mötes … Absolut.

Och ack så rätt han hade, kan vi med lätthet konstatera.