Att se möjligheter på nya marknader

Att se möjligheter på nya marknader

Publicerad
2020-05-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Ett kortare stenkast från centrala Karlstad finner vi företaget AddExport, konsulterna som hjälper andra företag att expandera sin verksamhet till nya marknadsplatser. Vi diskuterar allt mellan himmel och jord, men framför allt mycket snack om 3D-print, framtiden och de två affärsområdena.

Text/foto – Elmer Törnquist

Under hösten i fjol gick flyttlasset till nuvarande adress; Gustav Lovéns Gata 20, Karlstad. Här träffar vi grundarna Markus Ryberg och Magnus Haugerud, VD respektive försäljningschef.

– Vi kände ett allt större behov av att ha ett ordentligt showroom och dessutom var vi ute efter att ha den här delen där vi sitter nu, för konferens och kanske utbildning också, förklarar Markus Ryberg.

Vi sitter runt ett avlångt konferensbord, i en vitmålad lokal. Rummet är stort till ytan, har ett fantastiskt ljusinsläpp och det är högt till tak, inte bara på ett metaforiskt sätt, här är det faktiskt högt till tak; 4 meter i takhöjd.

– Vi ska köra videokonferenser på en projektor mot väggen. Det är perfekt i ett hållbarhetsperspektiv, vi sparar in väldigt många resor och därigenom spar vi väldigt mycket tid, fortsätter Markus.

Det blir trots allt en hel del resande i arbetet, eftersom att man arbetar med företag i olika länder. Att dyka upp utanför porten med take-away kaffe och mazariner på fem minuter, hos en kund i Sydeuropa, är kanske inte alltid möjligt.

– När vi skrev på för den här lokalen fick vi vara med och bestämma mycket i utformningen. Det är perfekt eftersom att vi egentligen skulle behöva bli fler och nu har vi möjligheten att växa, berättar Magnus Haugerud.

Markus Ryberg och Magnus Haugerud

Det finns ett stort behov
AddExport märker att det finns ett stort behov av deras kunskap, med över 25 års kombinerade erfarenheter inom internationell affärsutveckling, duggar förfrågningarna tätt.

– Något som är riktigt intressant, om vi återgår till huvudmålet med att hjälpa andra företag ut på nya marknader, är att våra kunder ser vilken effekt vi faktiskt gett dem, säger Markus.
– Det finns ett stort behov av detta och vi får in förfrågningar hela tiden, från företag som vill ha och behöver ha hjälp.

Det handlar framför allt om europeiska företag som vill in i Sverige, Norden och Baltikum, men även företag i Sverige som vill ut i världen. Det har till och med fått bli så, att man utvecklat det till två affärsområden; konsultarbete för andra företag att effektivt nå ut på nya marknader samt att sälja egna produkter, i ett eget distributionsnät.

– En av de produkter vi säljer själva, inom egen agentur, är Obelisk Foam Plotter och det går som tåget. Vi sköter hela biten med leverans, installation och utbildning inom Sverige, berättar Magnus.
– Tanken är att vi ska sköta det mesta här i Sverige för alla produkter vi säljer själva. När vi däremot säljer en produkt i exempelvis Danmark, är det via vår distributör där som sköter hela den biten.

Förutom själva maskinerna har de även en hel katalog med skivmaterial till hela den grafiska marknaden, bl a SignFoam och PrintFoam; expanderad respektive extruderad polystyren.

– Skillnaden mellan dessa två är att man får en struktur på ytan med SignFoam, medan PrintFoam är helt slät. Materialen är 100% återvinningsbara och det har blivit väldigt populärt till kampanjskyltar, mässkyltar och vanliga profilskyltar inomhus, flikar Markus in.

Sedan de startade år 2016 har det rullat på och det är till och med som så att AddExport fortfarande har kvar sin första kund Flexa, ett italienskt företag som är specialiserade på bl a digitala skärmaskiner och laminatorer för storformatsindustrin.

– De började sin resa för 26 år sedan med att tillverka slitting machnies, alltså den typen av maskin som delar de stora folierullarna till smalare. Sedan kom laminatorer och skärmaskiner, fortsätter Magnus Haugerud.
– Idag har de till och med sublimeringsmaskiner, eftersom att de har hakat på den stora trenden inom textiltryck.

Den stora snackisen
När Fespa 2019 i München, Tyskland öppnade upp för branschen, träffade vi Markus och Magnus vid montern för Tractus3D. Ett företag som man då precis hade skrivit på, för att vara generalagent i Sverige, Norden och Baltikum. Nu märker man hur det börjar ta fart.

– Tractus3D är ett litet, men innovativt företag från Holland, som utvecklar egna 3D-skrivare. De har både små desktop-printers och stora skrivare, som kan printa 3,5 meter i höjd. De tillverkar faktiskt några av världens största printers, berättar Markus Ryberg.
– Vår affärsidé är ju att hjälpa etablerade företag att ta sig ut på nya marknader, främst med fokus inom det grafiska. Tanken var inte att vi skulle syssla med 3D-print, däremot har vi följt utvecklingen hela tiden.

Under hösten sålde de den första 3D-printern från Tractus3D här i Sverige, till ett företag som tillverkar och utvecklar äventyrsgolfbanor.

– Tractus3D är den produkt som vi haft störst fokus på under den senaste tiden och i november skrev vi avtal med en återförsäljare i Norden; Vikiallo i Danmark, säger Markus.
– Dessutom har vi skrivit avtal med ytterligare en återförsäljare för den baltiska marknaden. Vi märker tydligt att det finns ett väldigt stort intresse att sälja den här typen av produkter.

Inte bara superlitet eller extremt stort
Utvecklingen inom 3D-print är minst sagt spännande. Screen&Marknaden har åtskilliga gånger rapporterat om många häftiga projekt och nya innovationer. Det som kanske är mest aktuellt just nu, är kanske inte bara att det går att framställa såväl pyttesmå, som jättelika objekt. Det är även känslan i strukturen.
Även om själva grunden i denna form av 3D-printing är plast, finns filamenten, det som 3D-printern använder för att printa fram objekten, nu i ett extremt stort urval av material.

– Det finns en ofantligt stor katalog med många olika typer av filament. Det går att printa i exempelvis trä, metall eller reflekterande material, men även i flexibla och anpassningsbara material, fortsätter Markus.
– Det betyder att, även om objektet redan har 3D-printats, kan man ändå skulptera och forma materialen i efterhand.

Som ett exempel på den bredden som finns inom 3D-print berättar Magnus om ett amerikanskt företag, som arbetar med det som kallas Custom Cars, alltså superanpassade bilar där varenda detalj är anpassad efter kundens önskemål.

– Vi har faktiskt två stycken 3D-printers från Tractus3D hos dem och de printar fram allt från nya instrumentpaneler, till de här små vreden som sitter i fläkten, förklarar Magnus Haugerud.

I ett teknikskifte
Vi börjar tala om en Case Study på hemsidan, där 3D-printertillverkaren berättar om ett företag som gått från den traditionella tillverkningsmetoden av mannekänger, alltså skyltdockor, till att 3D-printa fram dem.

– Istället för att bygga upp dem i lera, forma dem och skicka runt för godkännande, 3D-printar de fram skyltdockorna i exakta former och storlekar, berättar Magnus Haugerud.
– Dessutom har alla skyltdockor har olika ändamål, beroende på vad det är man ska lansera. Det kan handla om allt från basketskor eller löpardojor, till uppklätt mode eller egentligen vad som helst.

Förutom att företaget nu är mer flexibelt och har mer kontroll på slutprodukten, har man lyckats reducera tillverkningstiden från 8 veckor, ner till 2 dagar.

– Det har verkligen blivit ett teknikskifte, där man gått från det gamla och traditionella sättet, som tog upp till 8 veckor innan det var en färdig produkt.
– När dockan slutligen kom på marknaden var det en ny trend och en ny docka som behövdes, fortsätter Magnus.

Förutom detta om skyltdockorna finns andra Case Studies, där Tractus3D berättar om företag som sänkt vikten på bilar med 40% och kapat kostnaderna för renovering av byggnader med upp till 70%. Allt detta med 3D-print.

Ta det en ny nivå
Allt detta handlar om företag utanför de svenska landsgränserna och företag utanför den grafiska industrin, men om man skulle ta lärdom av utlandet, vad skulle man behöva tänka på då?

– Jag tror att vi i Skandinavien måste vidga våra vyer och öppna oss själva för nya och kreativa idéer. Titta bara på USA, där säger man; vi gör en bil som är sjukt stor och flyger ut från en vägg, med en stor skylt över som lyser och rör sig, säger Markus Ryberg.
– Det är viktigt att våga tänka Out Of The Box och för den som tänker så, finns det möjligheter att vinna riktigt stora fördelar gentemot sina konkurrenter. Det handlar om att våga testa något nytt och göra reklam som står ut från mängden.

Markus och Magnus berättar att de tror starkt på att få ut 3D-skrivare på fler skylt- och handelsföretag.

– Vi tror starkt på att 3D-print kommer ha en väldigt stark inverkan på de marknader som vi är verksamma inom; skyltindustrin och profilbokstäver.
– Istället för att bara ha en vanlig skylt på väggen, kan man kombinera skylten med 3D-printade objekt. Då får man även en selfie-möjlighet och därigenom kan man, via på sociala medier, få spridning på ett annat sätt.

– Nu är det här segmentet redo att ta steget; att gå ifrån de första stegen i den tidiga utvecklingen, till att nå ut till rätt företag och få en mer kompetent spridning i branschen.

Mer analyserande arbete
Den tekniska utvecklingen går på högvarv. För 30 år sedan var exempelvis internet fullständigt nytt, idag är det vardagsmat och idag går det allt kortare tid mellan varje ny tekniks innovation; Artificiell Intelligens, Virtual Reality och Augmented Reality, är bara några få av de senaste årens stora händelser.

– Vi har givetvis funderat kring alla nya teknologier som uppkommit de senaste åren. För den grafiska industrin tror jag att sammantaget kommer göra det lättare och smidigare i framtiden, säger Markus Ryberg.
– Det kommer bli mer och mer automatiserat och när man skickar print-filen till skrivaren, kommer skivaren känna igen filen och ställa in rätt inställningar själv.

– Framför allt tror jag att AI, Artificiell Intelligens, kommer att hjälpa företagare att hitta bättre sätt att marknadsföra sig på och hitta nya vägar, för att hjälpa företagen att nå ut på rätt sätt.
– Det behöver inte betyda att AI ska skapa en ny fysisk produkt eller vara kreativa i den bemärkelsen. Artificiell Intelligens blir viktigare för det strategiska arbetet.

Ett exempel kan vara att AI får analysera vad det är som funkar för att lansera ett nytt kaffemärke i Stockholms innerstad, kontra att lansera samma produkt på en liten ort i de värmländska skogarna.

Med en jämn och stadig tillväxt fortsätter AddExport att bevisa för branschen, att man är en partner att räkna med, när det gäller affärsutveckling med fokus på export. Framtiden ser ljus ut för detta Karlstadsföretag.