Falksalt vinner förpackningspris

Falksalt vinner förpackningspris

Publicerad
2020-04-14
Skribent
Redaktionen

Salt köps ofta på rutin, trots att svenska folket är ett av de mest salt-älskande i världen. När Falksalt för en tid sedan lanserade sin nya design, var målet att skapa större intresse för kryddan. Falksalt valde att addera mer lekfullhet och bjuda på kunskap, samtidigt som man höll fast i varumärkets mångåriga historia av erfarenhet, kvalitet och trygghet. Nu har den nya designen vunnit pris.
Även om salt är en produkt, som används dagligen, för att sätta smak på maten är det sällan en produkt, som tar plats i köket eller i butik.

– Jämför vi salt med t ex olivolja ser vi en enorm skillnad på utveckling i butikshyllan.
– Olivolja har tagit stora kliv i både produktutveckling och design, medan salthyllan sett mer eller mindre likadan ut under lång tid, säger Anna Ung på Falksalt.

En värdig plats i köket
Syftet med den nya designen var kort och gott att göra salt mer intressant och inspirerande. Förändra synen på en produkt som rutinmässigt fylls på emellanåt till en krydda värdig en plats på köksbänken intill olivoljan, vinägern och pepparkvarnen.

Designindex är en tävling, som mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign. En tävling, som vill värdera effekten lika högt som själva designhantverket. När Falksalts nya produktdesign presenterades uppmättes den sammanlagda ökningen i likeability, unicitet och köpintention till 3%; ett resultat som gör Falksalt till vinnare i tävlingens kategori förpackningsdesign.

– Våra nya förpackningar sticker ut på ett positivt sätt. Designen upplevs unik och väcker köpintresse hos målgruppen. Ett tydligt bevis på att vi hittat rätt i vår nya design. Dessutom jättekul att resultatet gör att vi vinner första pris i Designindex, säger Anna Ung.

Färg, form och symboler
Falksalts nya design har utgångspunkt i det faktum att salt är en naturprodukt. Bland annat kommer inspirationen till triangelformen på förpackningarna från klassiska salthögar; en vanlig syn hos delar av världens saltproduktion.

– Med vårt nya formspråk vill vi göra det enklare för våra konsumenter att förstå skillnaden mellan olika saltsorter.
– Vi använder färg, form och symboler, för att särskilja och guida kring de olika salternas ursprung och vad de passar bäst till. Det gör det lättare att hitta rätt salt för olika ändamål och se den bredden i vårt sortiment. Det ska vara kul att salta! säger Anna Ung.

Den nya designen har tagits fram i ett nära samarbete med varumärkesbyrån Identity Works.

Det här är Designindex
Panelen i Designindex består av 1 000 personer, ett riksgenomsnitt. Bedömningen görs före och efter den nya designen, och det är olika personer i före- och efterpanelen. Undersökning genomförs och är statistiskt säkerhetsställd av marknadsanalysföretaget Bilendi. Designindex arrangeras av tidningen Resumé.