För en kräsen marknad   Klas Blomqvist och Roger Andersson

För en kräsen marknad

Publicerad
2020-01-20
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Om vi går drygt 12 år tillbaka i tiden, så kablades nyheten ut att New Wave köpte det amerikanska varumärket; Cutter & Buck, som startades år 1990.
Märket var och är mycket framgångsrikt i USA med en bred kollektion och en unik profildistribution på framför allt den krävande golfmarknaden. Svenska Annika Sörenstam, en av världens allra främsta kvinnliga golfspelare, är Cutter & Bucks ambassadör och ger varumärket en professionell karaktär och styrka.

På New Wave Profiles kickoff i augusti 2019 träffade vi Klas Blomqvist och Roger Andersson utanför Stora Hotellet i Jönköping, där eventet gick av stapeln.

– I Sverige och Skandinavien marknadsför vi Cutter & Buck som vårt premiummärke och genom den höga graden av funktion, kvalitet och passform har vi stadigt etablerat Cutter & Buck på profil- och golfmarknaden, säger Klas Blomqvist.

Allt för proffs
Cutter & Bucks produkter finns tillgängliga över hela världen inom såväl profil- och företagsmarknaden som golf-, sport och modebutiker. Företaget har även licenser för NFL, NCAA, MLB, PGA of America, USGA, PGA TOUR och USTA. Som exempel är man i år sponsorer till US Open och i Sverige är man partners till Svenska Golfförbundet.

– Tillsammans med Clique lanserade vi en ny, stor kollektion med ett utökat sortiment av basic-produkter som t ex T-shirts, piké och college; en kollektion som vi satsar stenhårt på, påpekar Roger Andersson.
– Vi har också ett jättebra sortiment med jackor i olika prisklasser och samtliga med senaste snittet och med modern design. Ett exempel på det är piké-serien Advantage Premium för både herr och dam.

– På profilsidan får det kosta lite mer under förutsättning att plaggen ser rätt och bra ut; att medarbetarna gärna och ofta vill ha dem på sig.
– Lägg till det ett omfattande miljötänk, där vi exempelvis utnyttjar återanvänd polyester och ändå kan erbjuda hög kvalitet och design med brett prisspann.

En precisionsport
Cutter & Buck har allt sedan starten haft golfspelare, som sin kanske allra främsta målgrupp. Golf som sport tros vara en skotsk företeelse och 1744 grundades, vad man tror är, världens första golfklubb; The Honourable Company of Edinburgh Golfers.
Med kopplingen till golfikonen Annika Sörenstam har det varit självklart att fortsätta satsningen på unga begåvningar inom sporten. Två unga, kvinnliga golfspelare som man knutit till sig är Julia Engström och Jenny Haglund.

– Satsningen på golf känns både självklar och framgångsrik, säger Klas Blomqvist.
– Vi är stolta över vad de golftalanger vi stöttar åstadkommer och det återspeglar sig också på vårt sortiment som är bland det vassaste på marknaden.

Utbildning ökar säljet
Både Klas Blomqvist och Roger Andersson är nöjda med eventdagarna och inte minst med den digitala utbildningssatsningen, som presenterats.

– Det kommer att komplettera det faktum att vi står väl rustade för framtiden, även om det skulle bli tuffare tider, förklarar Klas Blomqvist.
– Det är bra för alla parter och ger kedjan både tyngd och spjutspets.

Frånsett den amerikanska marknaden finns Cutter & Buck framför allt brett i Europa på tunga marknader som Finland, Danmark, Tyskland och BeNeLux-länderna och så givetvis Sverige, där framgångarna inte låtit vänta på sig.