Går all in för tryck   Automaten rullar på hos All in Screen

Går all in för tryck

Publicerad
2019-12-16
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I Stockholmsförorten Sätra finner vi tryckeriet All in Screen. Hon, som driver det, heter Jenny Moberg och vi har besökt företaget för att få reda på mer om historien bakom, hennes plats i Fespa Swedens styrelse och framtiden.

TEXT/FOTO – Elmer Törnquist
FOTO – All in Screen

När Zlatan började spela fotboll hittade han något han var väldigt bra på, precis som att han är bra på att ge kaxiga svar på tal. När man hittar sitt kall i livet och vill satsa allt, då går man all in. Precis så var det för Jenny Moberg, ägare och VD på Stockholmstryckeriet; All in Screen, som fastnade direkt.

Sonen Felix och Jenny Moberg

Första erfarenheten
Redan som 18-åring fick Jenny följa med pappa Bosse Persson till hans företag Tryckbolaget, som på den tiden var ett rent säljbolag. Den ursprungliga tanken var att hon endast skulle stå med som ägare på pappret, inte mer än så.

– Jag hade lite andra planer. Jag gick ju på Mediagymnasiet och tanken var att jag skulle jobba på någon hipp reklambyrå eller liknande, precis som alla andra ville göra, berättar Jenny Moberg.

Universum hade dock andra planer för Jenny. Bolaget fick ett stort jobb; att trycka 40 000 mobilskal med Coca Cola-loggan, åt företaget Bosch. Då tog pappa beslutet att köpa en tampotryckmaskin från Kina och till det anställde man en tryckare, för att kunna producera detta på plats i lokalen i Bromma.

– Jag fick ju hjälpa dem en hel del, samtidigt som jag skulle slutföra mina sista två månader på gymnasiet. Vi fick testa oss fram, genom en djungel av färger, förtunningar, härdare och klichéer, fortsätter Jenny.
– Det var en riktig utmaning, samtidigt min första erfarenhet från branschen. Jag lärde mig otroligt mycket.

Detta var i slutet av 1990-talet och hon tog sin studentexamen precis som sina klasskompisar. Jenny visste exakt vad hon ville göra nu; hon ville driva tryckeriet med sin pappa.

– Jag halkade in på det och jag älskade det jag gjorde.

Två, tre, två
Far och dotter jobbade som kompanjoner och drev Tryckbolaget under 10 års tid. Men så kände båda att det var dags att göra en förändring.

– Vi kände att det behövdes något, att vi antingen skulle dra ner och gå tillbaka till det säljbolag det en gång var, eller att slå ihop oss med någon, för att kunna växa, berättar Jenny Moberg.

Ryktet började sprida sig mellan de olika tryckerierna i närområdet och Tryckbolaget, talade med olika branschkollegor. Till slut stötte de ihop med Göran Handstedt, som ägde tryckeriet GT Screen i närliggande Älvsjö.

– När vi fick kontakt med honom, visade det sig att han tänkt i samma banor som oss och det slutade med att vi bestämde oss för ett samarbete.
– Det tog drygt ett år av förhandlingar och planering, men i december 2010 flyttade vi till den här lokalen på 1 600 kvm, i Sätra Industriområde.

– Det som är roligt är att alla 20 anställda, från båda bolagen, följde med till det nystartade All in Screen. De flesta är faktiskt kvar än idag.

Vi hoppar fram ett par år till hösten 2017. Göran Handstedt ville testa nya utmaningar och skulle flytta till en ny stad.

– Jag och pappa förstod honom och vi köpte ut honom ur bolaget. Vi skiljdes som vänner.

Två blev en
Då var man återigen två kompanjoner. Men Bosse hade, sedan en tid tillbaka, insjuknat i lungfibros och fick gå med syrgas dygnet runt.

– Det var ingen bra prognos. Och pappa gick tyvärr bort i januari 2018.
– Vi gick från att vara tre ägare till att jag plötsligt stod helt själv, inom loppet av ca tre månader. Det var en riktigt tuff period, berättar Jenny allvarsamt.

Men så lättar hon upp lite och berättar med ett leende, att hon funnit stor glädje i kollegorna på jobbet, som både stöttat och ställt upp. Även många kunder och leverantörer förstod och hade empati, då de flesta kände Bosse.

– Det som har varit skönt är att vi alltid har haft så mycket att göra. Det har egentligen bara varit att jobba på och då har jag inte behövt tänka på det som varit så mycket.

En generation till
Precis som pappa tog med dottern till företaget, tog mamma med sig sonen till bolaget. Sonen är i dagarna 16 år och läser handels- och administrationsprogrammet på gymnasiet.

– Felix, som han heter, är väldigt intresserad av att en dag få ta över morfars del i företaget, säger Jenny med ett skratt.
– Han ställer 1 000 frågor om företagande och företagsekonomi.

Självklart har han varit på plats och jobbat. I vanlig ordning när det är god stämning och en härlig jargong på arbetsplatsen, brukar de anställda fråga Felix när han ska komma och ta över så att det blir lite ordning. Givetvis med glimten i ögat.

En musikalisk touch
Man skulle nästan kunna säga att verksamheten här på Strömsätravägen 18, har som en musikalisk klang som genomsyrar hela bolaget. Det syns på väggarna, prydda av otaliga bandtröjor. Det syns i inredningen, med LP-skivor och gitarrer. Om man inte märkt av dessa toner av musik, så ser man det definitivt när man kliver in i mötesrummet.

– Pappa hade många intressen och förutom golfen, var han även musiker, berättar Jenny Moberg.
– Han hade alltid önskat att ha ett trumset på sitt kontor, trots att han själv var gitarrist. När vi flyttade hit så fanns det äntligen en naturlig plats för det. Det står kvar, jag vill ha det där.

– Trummorna är en riktig snackis när man tar hit kunder och leverantörer. Det finns alltid någon som har en koppling till musik på något sätt. Det är verkligen som man säger; musik förenar, säger Jenny glatt.

All in Screen trycker på produkter som förstärkarpaneler, trumpinnar, trumskinn och plektrum samt att det blir en del bandtröjor.

– Vi är kända för att göra bra färgseparationer och att kunna trycka många färger. Det är dock långt ifrån bara merchandise till musikbranschen, säger hon.
– Vi levererar produkter till både industrin och reklambranschen. Det kan vara allt från en röntgenmaskin eller en bakpanel, till ett par exklusiva hörlurar eller glas och flaskor.

Fortsatt växa
År 2012 förvärvades tryckeriet Tekno Screen, ett företag som var välrenommerat för sin spetskompetens inom tekniskt screentryck för industrin. Detta gav All in Screen ytterligare ett ben att stå på.
Det är däremot inte bara tryck med screen, tampo och transfer. Det skedde nämligen ett förvärv till. När all tryckutrustning var på plats efter flytten, startades en brodyravdelning.

– Vi köpte upp inkråmet i brodyrföretaget Magica Brodyr, så vi fick ett helhetskoncept, berättar Jenny Moberg.

Idag är det totalt 20 anställda på tryckeriet, varav hälften är kvinnor.

– Det är väldigt ovanligt i en annars så mansdominerad bransch och det tycker jag är jättekul. Vi sticker ut lite extra, säger Jenny Moberg stolt.

Var finns utbildningarna?
Sedan maj 2018 har Jenny suttit med i styrelsen för Fespa Sweden och hon uttrycker att värdet att få vara med och påverka betyder jättemycket. En av frågorna som hon och många andra i branschen frågar sig; vart har utbildningarna tagit vägen?

– Visst finns det många mässor att gå på, men det finns få forum för tryckare. Vi behöver fler seminarium, kurser och utbildningar, säger hon.
– Det är väldigt svårt att få tag på en bra tryckare idag. Den enda egentliga utbildningen i Sverige idag är den på Viskastrandsgymnasiet i Borås.

På gymnasieutbildningen i Borås har man Sveriges enda inriktning på grafisk teknik och design. Efter utbildningen ska alumnen, alltså den före detta studenten, ha alla de kunskaper som krävs, från idé till färdig produkt. De tre åren omfattar hela tryckprocessen; prepress, olika trycktekniker och efterbehandling. Viskastrandgymnasiet har ett eget tryckeri med laserskrivare, textilskrivare, 3D-printers och brodyrmaskiner.

– Det fanns ju en utbildning här i närheten, på Xenter i Tumba, men sista årskullen gick ut innan jul förra året.

Just därför är Jenny med och driver frågan om den trycktekniska delen i Fespa Sweden, allt för att hålla branschen vid liv.

– Vi fokuserar även på mycket miljöfrågor och tar upp sådant som framför allt småföretagare har svårt att hålla sig ajour med. Det blir en del föreläsningar om exempelvis miljölagar, studiebesök och utbyten av erfarenheter, tryckerierna sinsemellan.

Jenny berättar att hon ser ljust på framtiden och att hon söker nya vägar, för att kunna sticka ut från mängden.

– Det krävs hårt arbete, men det är viktigt att man har roligt också. Nu ligger mycket fokus på att hålla maskinparken modern och att ständigt jobba med det miljömedvetna valet, avslutar Jenny.

Det är svårt att inte känna en viss vibration av trumslag och takter när vi lämnar detta Stockholmstryckeri. Men det är troligtvis inte sista gången vi ser All in Screen.

 

Det omtalade trumsetet hos All in Screen