Nu är det White Friday

Nu är det White Friday

Publicerad
2019-11-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Allt fler företag reagerar mot konceptet Black Friday, som nu blivit mer av Black Week.

Först på plan var IKEA, men nu har Danske Bank infört White Friday för att fokusera mer på miljö och hållbarhet.
Exempelvis köper genomsnittsvensken idag 60% fler klädesplagg, jämfört med år 2000, samtidigt som de endast används drygt hälften så lång tid innan de slängs. Däremot är det endast 8% av svenskarnas kläder som återvinns.
Modebranschen har näst mest klimatavtryck av alla branscher.

En förändring
Det vill startupbolaget HackYourCloset.com, som ingår i Danske Banks +impact-acceleratorprogram, förändra. För att öka livslängden på klädesplaggen har de skapat en tjänst, där man månadsvis prenumererar på secound hand-kläder, utvalda av stylister.

– HackYourCloset är ett spännande bolag som verkligen vill göra skillnad, säger Johanna Norberg, VD på Danske Bank Sverige.

– För att stötta deras initiativ uppmuntrar vi nu våra medarbetare att bidra till en mer hållbar värld genom att rensa sina garderober och skänka kläder via HackYourCloset och deras tjänst.

För varje kilo med kläder som doneras, skänker HackYourCloset 20 kronor till utvalda non-profit organisationer.