Mina gratulationer

Mina gratulationer

Publicerad
2019-11-04
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Onlineshopping är en smidig lösning, däremot medför det prispress och extrem konkurrens på marknaden. Vet man exakt vad man ska ha och när man ska ha det, då funkar det perfekt. Fast det passar varken alla personer eller produktgrupper.
Kanske är jag något cynisk, då jag inte är ett überfan av e-handeln. Däremot får jag ändå lov att gratulera till svenska aktörer; nu får kinesiska handlare slopade subventioner för frakten. Detta har trots allt missgynnat såväl e-handlare som postoperatörer i hela västvärlden. Enligt en rapport från Copenhagen Economics, på uppdrag av Svensk Handel, är frakten på paket upp till 2 kilo i snitt 57% dyrare inom Sverige, än från handlare i Kina till kund i Sverige.
Enligt rapporten framkommer det dessutom att fraktsubventionerna kostade PostNord hela 100 miljoner kronor under hela 2017, vilket var 19% av företagets vinst. Nu ska PostNord dessutom höjda portot med 22% från årsskiftet, vilket ni kan läsa om på sida 30.

Något annat som går att läsa i detta sjunde nummer av tidningen är exempelvis hur det var på New Wave Profiles kick-off i augusti, när hela kedjan kraftsamlade för höst- och vinterförsäljningen. Detta sammanfattande och detaljrika reportage börjar på sida 10, direkt efter gästkrönikan från Evert Grahn, VD på MEC Gruppen.
Under kickoffen delade man även ut utmärkelsen Big Heart Award, instiftad till minnet av Staffan Påhlson. Nu hoppas jag givetvis inte att någon tar illa vid sig efter att ni läser följande text, eftersom att jag endast träffade Staffan två gånger, men få har fängslat och engagerat som han gjorde. Varken min eller Lars nivå av textförfattande kan beskriva honom på ett sådant plan han förtjänar, men stanna till på sida 46-47 och inse att, likt Staffan, finns det fler som lever med sunda inställningar till livet.

Från en viktig sak till en annan, jag måste få uttrycka mig om det snabba och sociala mediet Twitter. Politikernas Twitter-användande sprider sig som nyheterna om Martin Timell i förra årets Me Too-rörelse. Donald Trump twittrar; nyhetsmedia läser det, nyhetsmedia skriver om det, jag står förbluffad.
Däremot blir jag aningen fascinerad och tämligen förskräckt, när nyheten om avtalet mellan EU och Storbritannien vid Brexit, framkommer via Twitter. Vad hände där? Det är ju nästan oförskämt. Vem har ens tiden till att bevaka de sociala medierna hela tiden? Förstår självklart att man sökordsoptimerar och följer taggar, men finns det någon ärlig själ som använder hashtag och inte är 12 år gammal?

Lite spännande att jag i samma veva läste krönikan av Lennart Nyfeldt, försäljningschef på Åtta.45 Tryckeri, i kundtidningen från samma företag, med titeln; Print – den nya frontlinjen. Här tar Lennart upp flera intressanta synvinklar på print, varav en del jag själv har syftat på i tidigare ledare.
Enligt en studie har det nu framkommit att det kan ge bäst effekt om man kombinerar såväl digital som printad marknadsföring, detta går att läsa mer om på sida 27. Eller varför inte se hur en av branschens elektronikjättar använder sig av den grymma lösningen QR-koder, läs mer på sida 44.

Nu tar vi tjuren vid hornen och samlar kraft. Hösten är en turbulent tid för många av oss men glöm inte att andas ut emellan åt. Tänk även på att planera, då kommer både privat- och yrkesliv bli lättare.

Fridens liljor
Elmer Törnquist