Vann jätteupphandling   Foto; Metrosällskapet

Vann jätteupphandling

Publicerad
2019-10-08
Skribent
Redaktionen

I september invigdes utbyggnaden av den förarlösa tunnelbanan som heter Cityringen i Köpenhamn, Danmark och vid varje station kommer det att finnas digitala skärmar som visar bl a avgångstider.
Metrosällskapet, som ansvarar för tunnelbanan, har genomfört en omfattande upphandling av just informationsskärmar, som nu har vunnits av det börsnoterade digital signage-företaget MultiQ. Årligen trafikeras Köpenhamns tunnelbanestationer av ca 60 miljoner resenärer och en bidragande faktor till en lyckad resa är information som förenklar för resenärerna.

– MultiQ har ett mångårigt samarbete med Metrosällskapet och vi är oerhört stolta och tacksamma över att få fortsätta vårt samarbete, säger Mads Henrik Hansen, VD för MultiQ Danmark.
– Detta visar att vi har ett konkurrenskraftigt erbjudande till marknaden. Lösningar som förbättrar reseupplevelsen och bidrar till att göra kollektivtrafiken till det självklara valet för medborgarna.

I Sverige har exempelvis Skånetrafiken använt sig av MultiQ för att digitalisera informationen både utomhus och i fordonen.