Närmare en digitaliserad handel

Publicerad
2019-10-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Enligt en rapport från DLF och HUI Research prognostisera man att den digitala dagligvaruhandeln når 10-15% av den totala omsättningen i branschen, inom 10 år. I andra delar av dagligvaruhandeln har den digitaliseringsgraden, inneburit att stora delar av tillväxten har förflyttats till nätet.
Sett till sällanköpsvaruhandeln har Sverige nått en punkt där mer än 90% av tillväxten idag sker på nätet. Dagligvaruhandeln har dock en bit kvar dit, men med tanke på hur snabbt utvecklingen går, är det hög tid att börja förbereda sig.

– Vi har sett i andra branscher vilka enorma förändringar, utmaningar men också möjligheter, digitaliseringen för med sig samt hur fort den kommer, säger Jörgen Friman, VD på DLF.

Konsekvenser
Enligt HUI Research har tillväxten för den digitala mathandeln legat kring 30% i snitt per år, de senaste åren. Svensk Handel beräknar att tillväxten i området ligger mellan 18-28% årligen, fram till och med 2025.

– Ett av de områden som påverkas mest av digitaliseringen är kampanjer. Ledtider försvinner och den som använder data smart, kan blixtsnabbt lansera individualiserade kampanjer, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.
– Försäljning online medför även utökade analysmöjligheter. Görs inte det, blir den digitala butiken bara en fysisk butik på nätet.

Med den nya kartbilden dras slutsatser om digitaliseringens konsekvenser;

  • Ökad prispress på dagligvarumarknaden, men också nya möjligheter att arbeta med differentierade priser.
  • AI och röststyrd shopping kan leda till en renässans för de starka varumärkena.
  • Butiksformaten kommer förändras, då de fysiska butikerna behöver svara upp mot kundernas efterfrågan på ett individualiserat och lokalt utbud.
  • Förpackningarnas utformning och design kommer behöva förändras när produkterna marknadsförs och inhandlas på nya sätt.

– Vi får ofta frågan om inte Sverige har för få invånare och är för glesbefolkat för att det ska gå att sälja mat på nätet i stor skala. Sanningen är att centrala Stockholm är lika tätbefolkat som London och att den som placerar ett lager klokt i Mälardalsregionen, har fyra miljoner svenskar mindre än två timmar bort. Det skulle jag säga är goda förutsättningar, säger Jonas Arnberg.