Skyltstället 2 punkt 0

Skyltstället 2 punkt 0

Publicerad
2019-06-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Foto över; Skyltställets hemsida

Med en alldeles perfekt varm latte satt jag och väntade på Samuel Eriksson, koncernchef på Skyltstället, på Gretas café på Haymarket by Scandic vid Hötorget i Stockholm.

Text/foto – Elmer Törnquist

Det var en fredagsförmiddag, så Hötorget hade ännu inte börjat flockas av köpsugna människor. Här fanns allt från färsk sparris och jordgubbar, till färggranna blommor. Alltihop var helt klart uppdukat för en succédag för torghandlarna …

Men det hör inte alls till ämnet för denna artikel, så hur det gick för handlarna just denna aprilfredag får vi kanske aldrig veta.

Öppnar upp på nytt sätt
Efter över fem år som kedja har Skyltstället nu, tillsammans med franchisetagarna, sett över sin affärsmodell; vad som fungerar bra, vad som fungerar mindre bra och vad man kan göra för att fortsätta utvecklingen.

– Man kan väl säga som så att vi har grottat ner oss i vad som är det yttersta kring en franchise och har sett över hela affärsmodellen, mellan givare och tagare, säger Samuel Eriksson.

En franchise går till som så att man har ett bra koncept som fungerar, som man sedan gör en kopia på, sedan en kopia till och kanske en till efter det. Ta McDonalds som ett exempel, det startade på 1940-talet som ett framgångsrikt koncept som år 1955 blev en franchisekedja.
Idag är snabbmatskedjan en av Sveriges största och mest besökta restauranger, med runt 220 restauranger. Den årliga omsättningen landar på drygt 5 miljarder kronor och över 400 000 gäster dagligen.

– Vi själva hade ett fungerande koncept i Borlänge, som vi har gjort en kopia på nu i 30 orter över hela landet, fortsätter Samuel Eriksson.

Företaget som vill använda ett varumärke har då, mot en avgift, rätten att använda affärsmodellen och metoden för att sälja produkter och tjänster i det aktuella namnet. Inom vissa givna ramar såklart.

– Nu har vi lyssnat på kedjans åsikter och det vi har sett nu är att, det jag vill kalla för konvertering, är ett sätt öppna upp för branschen på ett helt annat sätt, säger Samuel.

Tidigare har man varit ganska hård med att om man går in i Skyltstället, ska man konvertera verksamheten till ett Skyltstället med detsamma …

Samuel Eriksson

Mjuknat upp
Men om man, som en av de nya franchisetagarna CJ Screentryck i Hedemora, funnits på en ort i 30 år har man ett väletablerat varumärke. Det kan väcka frågetecken om företaget över en natt byter namn. Kunderna kanske undrar var CJ Screentryck tog vägen?

– Vi förstår självklart att det är svårt för redan etablerade företag att helt plötsligt svänga om och bli Skyltstället. Vi går inte in och tvingar dem att ta bort sitt namn direkt.

Självklart är ambitionen att man ska arbeta med varumärket Skyltstället och bli en helintegrerad partner, men med det nya arbetssättet ser man en bredare övergångsfas.

– Om man kliver in i Skyltstället är det viktigaste för oss att man ser fördelarna med att vara en del av Skyltstället. Att man betalar för en sak, men samtidigt ser vad man får och tycker att det är värt det, förklarar Samuel Eriksson.

Samuel fortsätter med att berätta att övergångsfasen kan vara så lång som ett år och att man under det året arbetar parallellt med båda sina varumärken, för att sedan successivt gå över och bli ett sk rent Skyltstället.

Det behövs en liten knuff
– Vårt koncept är egentligen väldigt enkelt, för som jag ser det är det inte ett alternativ att vara liten idag och är man stor, så missar man lokala nyanser och anpassningar.
– Men med kombinationen att vara medlem i en stor kedja med lokala anknytningar och lokala individer, som bedriver verksamheten på sin lokala ort, blir det en styrka.

Visst kan man ha ett väletablerat namn på orten och det fungerar med den lokala marknaden i all perfektion man kan tänka sig. Men det blir kanske inte så mycket mer än så och det kan kanske kännas som att det stagnerar lite till slut.

– Visst, i första hand kanske vi vänder oss till de bolag i branschen som vill och behöver göra en liten förändring. Kanske tycker man det är svårt och inte vet i vilken riktning man ska börja.

Att då bli franchisetagare kan vara ett väldigt attraktivt alternativ, då man bakar in beprövade affärsmodeller i sitt lokala företag. Det kan göra arbetet lättare och för ett företag som CJ Screentryck, som sålt skyltar och andra profileringsprodukter i många år, kan det vara precis den lilla knuffen som behövs.

– CJ Screentryck har anammat systemet väldigt snabbt och det har frigjort tid för dem. För deras del har det gett dem en större produktportfölj och tid att göra det som de kan bäst; att sälja skyltar, berättar Samuel Eriksson.

Systemet som används är Skysales och det är ett egenutvecklat affärssystem för företagen inom Skyltstället. Här sker hela säljprocessen; från säljmöte och offert till order och fakturering. Dessutom kan man ta del av all den tekniska och praktiska information som kan tänkas behövas.

Staty utanför Haymarket by Scandic

Seriösa partners
Innan Samuel ska vidare på nästa möte så nämner han även att de nu har behövt utöka antalet fabriker för produktionen.

– Vi har vuxit så pass mycket att vi har behövt specialisera fabrikerna på det som de själva gör bäst. Tidigare var tanken att ha allt på ett och samma ställe, men att bli bäst på allt på ett ställe är väldigt komplext.
– Nu har vi fabriker i Visby, Falun, Borlänge, Jönköping, Skövde, Norrköping och i Vilnius, Litauen.

För fabrikernas del är det positivt med 30 olika skyltföretag som är ute och säljer för dem och franchisetagarna får ta del av upphandlade avtal och trygg produktion.

Back-Up partner i Örebro är, liksom CJ Screentryck, också en ny franchisetagare som tar del av allt som ingår i konceptet beträffande exempelvis Skysales, handböcker, marknadsföring och givetvis varumärket i sig.

I konceptet;
• Varumärket Skyltstället
• Systemet Skysales
• Serverbank
• Handböcker
• Intranät
• Support
• Kollegor
• Utbildning
• Leverantörer
• Partners
• Unika produkter
• Upphandlingar och avtalskunder
• ISO 9001 och ISO 14001
• Grafisk profil
• Hemsida
• Sociala medier
• IT-avdelning
• Montörer
• Utveckling