Principer för effektiv kommunikation

Principer för effektiv kommunikation

Publicerad
2019-05-16
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

I februari släppte branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, en rapport som illustrerar vikten av att mäta sina kommunikationsinvesteringar. Rapporten listar 8 principer som man bör ha koll på; från att gå igenom syftet med kommunikationen, till att bedöma effekten efter förutsättningarna.

1. Definiera kommunikationens nytta – vad är syftet med din investering?
2. Rita upp en effektkedja innehållande affäreffekten, beteendeeffekten, attitydeffekten och kommunikationsinsatsen, dvs hur materialet ska uppfattas av målgruppen.
3. Definiera nuläge och sätt prioriterade mål.
4. Utgå alltid från både kortsiktiga och långsiktiga effekter.
5. Förankra kommunikationen i din organisation.
6. Anpassa måtten efter insatsen. Liten insats = liten mätning.
7. Bedöm effekten efter förutsättningarna (resurser, konkurrenter, organisation).
8. Mät rätt och mät ofta.

http://reklamvarlden.se/Effekt/KOMM_Effektprinciperna.pdf

KOMMs effektprinciper from Sveriges Kommunikationsbyråer on Vimeo.