Ketchup och flamingo

Ketchup och flamingo

Publicerad
2019-04-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Det är intressant att se var utvecklingen är på väg. I allt större utsträckning sadlar man om för att anpassa sig till dagens verklighet, i begynnelsen av den digitala tidsåldern.
Men frågan som slår mig då är om vi bäddar in oss för att bli mer isolerade från omvärlden, omedvetet. Vi måste ju faktiskt inte besöka närbutiken för att handla och interaktionen mellan kund och personal blir allt mindre. Mina tankar för mig till filmen Hundtricket från år 2002, med bl a Linus Wahlgren och Alexander Skarsgård. I filmen träffas karaktärerna Mario och Sanna för att Mario glömde ketchupen i kassan.
Hur skulle den filmen se ut i en nyinspelning? Skulle Amazon flyga ut fel ketchup med en drönare och skulle Mario träffa Sanna via en onlinechatt när han skriver med kundtjänst om klagomålet? Nu är ju inte drönarverksamheten etablerad i Sverige än, men det är en rolig tanke att leka med.
Självklart är det inget fel med att anpassa sin verksamhet efter rådande omständigheter, men jag tycker bara det blir tråkigt med butiks-döden och de efterföljande tomma skyltfönstren och ett mindre aktivt stadsliv.

I detta nummer presenterar vi vår mässrapport från nedslaget på Sign & Print-mässan på Kistamässan i början av februari. En mötes plats för branschen, som överträffade förväntningarna hos de allra flesta. De vi talade med under och efter mässan var ju faktiskt extremt nöjda.
I förstklassig Screen&Marknaden-anda presenterar vi, på sidorna 40-49, ett axplock av alla er som ställde ut. Men innan du som läsare kommer dit, läs och beskåda historien bakom mannen Lars Dahlin, han som skapade denna tidning och hur man skapar egna limerickar; Mannen, tidningen och branschen, på sidorna 10-14.
Vidare in hittar vi ett slagkraftigt reportage från den småländska residensstaden Jönköping på sidorna 26-33, när New Wave Profile intog Stora Hotellet för den årliga kick-offen. Eller varför inte utforska en av de kanske mest uppskattade artiklarna inom kategorin Produktmedia på sida 38?

På det personliga planet kan jag faktiskt berätta att jag nyss fick hem ett par T-shirts som jag beställt till mig och mina vänner. Fem stycken svarta tröjor, digitaltryckta med texten Bengt’s Knutters och en stor bild på en flamingo. Det är ju lite av ett internskämt, men jag känner ändå att jag vill dela med mig av det.
De gjorde något av en succé när vi gick ut med dem på oss allihop och mina kompisar bokstavligen slet av sig skjortorna de hade på sig innan, för att stoltsera med dessa egna, unika brödrakläder. Allt jag önskar nu är att vi hade tagit en gruppbild att visa, men är man fem grabbar med fem tröjor måste ju någon ta bilden och ingen ville ju vara utanför så …

Men jag hoppas i alla fall att påsken som varit, när detta nummer kommer ut, har varit en fröjd. Nu börjar vi planera inför vårens sista nummer.

Fridens liljor
Elmer Törnquist