Katarinahissen i modern tappning

Katarinahissen i modern tappning

Publicerad
2019-02-12
Skribent
Redaktionen

Fotograf – Atracta

I början av 1970-talet varvades aktuellt klockslag och aktuell temperatur på den magnifika Katarinahissen, vid Slussen i Stockholm. År 2014 påbörjades ett omfattande renoveringsarbete av hissen och allt monterades ned. Men saknaden har varit stor. I början av november tändes därför en ny klocka, termometer och reklambärare, men med modern ledteknik.

– Vi vet att många har saknat detta inslag i stadsbilden. Därför är det med stor glädje vi äntligen kan återställa en del av ordningen vid Slussen, säger Ulrika Hellström, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg, som är fastighetsägare.

Katarinahissen, som uppfördes första gången år 1883, har sedan uppförandet varit en av Sveriges mest kända reklamplatser och ett blickfång i området runt Slussen. Med den nya ledtekniken är syftet att kunna visa rörlig bild och ha en större mångfald i form av olika avsändare, kanske med mer än enbart kommersiell reklam.