Ett nytt år för de odödliga

Ett nytt år för de odödliga

Publicerad
2019-01-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Då har vi äntligen sparkat igång ett nytt år. Till det kommer nya utmaningar, men också ny energi och nya möjligheter. Minns ni kanske hur jag skrev att vi uppdaterade oss redan i min första ledare, i nr fem / 2018? Nu fortsätter vi på det spåret som ni kanske märkt. Vi har ett nytt, spännande omslag och en intressantare uppställning i tidningen. Det tackar jag och redaktionen Lelle Hannu för, varför inte läsa hans gästkrönika på sida 9?

Jag läste nyligen en artikel i Expressen, där skribenten hävdar att filmstreamingtjänsten Netflix förväntas spendera närmare 12 miljarder dollar på originalinnehåll i år. Det framkommer även att streamingjätten hade 137 miljoner användare, världen över, i oktober i fjol. Om man tar det i beaktande och samtidigt tänker på att både Apple och Discovery förväntas släppa sina streamingtjänster i år. Räkna även med alla andra tjänster för TV- och filmstreaming. Vad kommer hända med det traditionella TV-tittandet?
Enligt mig kommer det troligtvis att minska radikalt ett par generationer. Varför? Jag tror nämligen att de flesta är rätt trötta på att man ska störas av några minuter reklamfilm, titt som tätt, när man tittar på TV. Jag tror även att det är vad företagen som erbjuder tjänsterna tror. Själv gav jag upp det mediet redan för några år sedan och tittar endast på Netflix.

Ändå ska alla invånare tvingas att betala public service-avgiften på skatten? Oavsett om vi använder tjänsterna eller inte. Nu handlar det ju inte om jätte många kronor, men jag kan ju inte påstå att jag känner en stor vilja att bidra till något som jag varken ser eller lyssnar på. Ja, förutom om jag råkar zappa förbi P3 på radion i bilen eller liknande.

Vart vill jag komma med detta då? Jo, tryckreklam är ju trots allt den äldsta formen av kommunikation. Eller ja, förutom tal- och kroppsspråk. Och så länge det finns företag i världen, kommer de alltid vilja profilera sig själva med skyltar, profilkläder, produktmedia och alla andra tänkbara visuella sätt man kan framhäva sig på. Produktmärkning, oavsett om det gäller profilering eller produktinformation, kommer nog alltid leva kvar. Därför är vi odödliga.

Elmer Törnquist
chefredaktör