Antalis växer inom storformat och förpackningar

Antalis växer inom storformat och förpackningar

Publicerad
2018-12-03
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Vi känner sedan tidigare till grossisten Antalis, kanske mest känd som finpappersgrossist. Men företaget har även andra ben att stå på; print, storformat och det växande området förpackningar, där företaget på senare tid gjort flera större förvärv.

TEXT/FOTO – Elmer Törnquist

Sedan april i år är Håkan Askenberger VD för Antalis Sverige, samtidigt som han är logistikchef för klusterdelen av Antalis som samlar Skandinavien, Baltikum och Ryssland. Med två stora förvärv i närtid ligger det väldigt mycket fokus på att optimera logistiken till närmast perfektion.

– Jag har jobbat med logistik på så många delar redan, både här i Jordbro, i hela det här klustret och jag har även varit ansvarig över logistiken hos Antalis globalt under två år, berättar Håkan Askenberger.

Med tanken på bakgrunden, är det inte konstigt att han är kvar som logistikchef. Med tiden kommer det ansvaret att minska.

– Men efter dessa roller kände jag att det behövdes något nytt och rent personligen så tyckte jag att det här uppdraget skulle bli jätteintressant.

Nya roller
Till sin hjälp har Askenberger även Jonas Palmgren, som blev kommersiell direktör för Antalis Sverige i samma veva som Håkan blev VD.

– Han kan verkligen försäljning ut i fingerspetsarna och det är skönt att ha det stödet.

Palmgren, likväl som Askenberger, kommer från en kluster-roll och han har samma erfarenhet från det stora, breda perspektivet.

Wellpappen ökar
Vid samma tidpunkt som Håkan officiellt blev VD offentliggjordes även förvärvet om Alos, en förpackningsgrossist från Stockholmsområdet. Förvärvet av Alos är en del av en strategi som sattes redan för 10-15 år sedan; Antalis ska bli en ledande förpackningsleverantör. Sedan dess har Antalis även förvärvat pappersverksamheten från IGEPA.

– I och med att vi gjort två stora förvärv i närtid, handlar mycket just nu om att landa förvärven, att ta vara på personalen, produkterna och framförallt kunderna, säger Håkan Askenberger.
– Vi måste se till att alla processer fungerar och att vi kan leverera den service som kunderna är vana vid.

Under den helgen som Alos flyttade in i centrallagret i Jordbro, som nu är hem åt närmare 22 000 artiklar, flyttades 6 000 pall i lastbil, som fick gå i skytteltrafik fram och tillbaka.

Som företag är Antalis sedan tidigare bekant med området förpackningar, men då har det till största del handlat om bruna industriförpackningar, förpackningsmaterial, tejp och maskinutrustning.

– Det är fler som börjar göra welltryck, för man vill ha snygga wellpappkartonger. Vi börjar se en koppling; man vill ha en fin primärförpackning, vilket är den snygga mobilasken som man får telefonen i.
– Man vill även att den ska packas snyggt och vara tryckt hela vägen från tertiärförpackningen.

Industriförpackningar delas upp i tre grupper; tertiär-, sekundär- och primärförpackning. Sistnämnda är den som själva produkten ligger i, sekundärförpackningen innehåller flera primärförpackningar och tertiärförpackningen är den som skyddar fler sekundärförpackningar vid transport och lagring.

Men i och med förvärvet av Alos breddades förpackningsmarknaden för Antalis och man är idag en växande förpackningsgrossist.

– Bland kunderna vi nu fått från Alos finns många stora inom näthandeln. Dessa kunder har egna krav, som är annorlunda jämfört med en producerande industri; som har samma stora volymer, vecka efter vecka, fortsätter Håkan Askenberger.

Det Håkan menar är att om en av exempelvis näthandlarna har haft en stor helgkampanj, som går riktigt bra, kan deras lager vara slut redan innan måndag eftermiddag. Då måste man, som grossist, se till att leverera nya förpackningar samma sekunden som det tar slut.

– Annars når de ju inte ut med sina produkter och vi måste ständigt vara med och stötta dem. Här har vi fått in mycket kompetens från Alos och det är jätteintressant.

Väl värt att veta är att förvärvet av Alos är en del av en strategi som sattes redan för 10-15 år sedan; Antalis ska bli ledande förpackningsleverantör.

Stärker positionen inom papper
Antalis har lång tradition och erfarenhet från pappersvärlden. Därför är det inte så konstigt att företaget i slutet av maj i år, förvärvade pappersverksamheten från IGEPA, som var en av de stora pappersgrossisterna i Norden. Men trots att Antalis sedan tidigare kan den branschen, är det ändå mycket att hålla koll på.

– Det är många kunder, väldigt många leveranser och framförallt, stora volymer. Det handlar om att integrera den nya strukturen i den befintliga verksamheten.
– Men när vi har fått det klart med integrationen och fått bort den värsta svetten från pannan, då blir det fullt fokus på förpackningar och visuell kommunikation. Där ser vi stor potential att växa, samtidigt som vi ska fortsätta att leverera och vara marknadsledande inom papper.

Det är som sagt många bitar att hålla koll på om man ska vara grossist inom fyra stora områden.

– Vi var ju bra och nu har vi blivit ännu bättre. Som grossist är vi ledande i Europa nu. Det finns flera spelare, men det är ingen som har ett brett så brett sortiment som vi, fortsätter Håkan Askenberger.
– Vi har det breda sortimentet och kan leverera allt till kunden. Det är en filosofi som speglar alla sektorer vi jobbar inom.

Filosofin berör konceptet; one-stop shopping. Man ska kunna leverera allting till kunden.

Öppen för nya möjligheter
Sammanfattningsvis så har Antalis i Skandinavien de senaste tre åren förvärvat; danska grossisten PaperlinX år 2015, varumärket Data Copy från finska Metsä Board år 2015, norska storformatsleverantören Gregersen år 2017 och nu i år Alos och pappersverksamheten från IGEPA här i Sverige.

– I nuläget finns inga större planer på förvärv, men vi på Antalis säger så här; vi är alltid öppna för möjligheten.
– Här i vårt kluster har vi haft turen att hitta förvärv, där vi har kunnat finna synergier och få det att fungera. Det är viktigt att hitta rätt såklart, men det finns inga stängda dörrar.

Vill vara fortsatt marknadsledande
Målet är satt, man ska växa och vara marknadsledande inom de fyra segmenten; papper, visuell kommunikation, förpackningar och office. Men Håkan poängterar även att Antalis Sverige kommer att verka mer med hela regionen och dra nytta av fördelarna, med att vara en stor och global aktör.

– I min bakgrund har det varit så att jag fått arbeta med logistiken över gränserna; från vårt centrallager, hela klustret och även globalt. Att se till helheten och få allting att samspela, säger Håkan.
– Kunder får en mer komplett partner som delar kompetens över gränserna, arbetar effektivt och delar resurser. Däremot är närheten och kunskapen om den lokala marknaden fortsatt väldigt viktig, exempelvis kundservice och säljare måste finnas nära kunden.

Utveckling och förändring präglar alla branscher, inte minst papper. Än så länge har det varit en stabil marknad, men i och med digitaliseringens vindar pågår det idag en enorm konsolidering; hos kunderna, inom företaget och hos leverantörerna.

– För Antalis är det enormt viktigt att ligga i framkant. Vi ska underlätta för kunden vid order- och lagerhantering samt medverka i kundens digitalisering. Det är viktigare än någonsin att arbeta effektivt och med smarta flöden.
– Vi har ett bra ordersystem idag, men vi håller på att utveckla det till ett mer komplett e-handelssystem, där man ska kunna se produkterna och jämföra dem med varandra.

Men tro inte att detta med att utvecklas är något nytt för Antalis. Under de senaste tre åren har man inte bara förvärvat flerat företag in i bolaget, det har även gjorts en del utvecklingssatsningar.

– Vi har bl a utvecklat ett skandinaviskt designcenter inom wellådor, för att stötta våra kunder i att få tillgång till internationell kompetens och på så vis, snabbt få fram nya prototyper.

I övrigt berättar Håkan att det har talats om 3D-delen inom företaget, men då är det fortfarande många kuggar som ska klaffa för att det ska gå ihop; leverantörer av maskiner, leverantörer av material och färger. Det måste även finnas personal som jobbar med det är duktiga på det.

– Men det finns inte riktigt någon volym i den marknaden än, det är för tidigt för oss att vara grossister inom 3D än så länge.

Som tidigare skrivet ligger dock mycket fokus på att sätta logistiken perfekt nu.

– Antalis är ju ett försäljningsbolag och det är service som vi erbjuder till våra kunder. Till mångt och mycket handlar det om just logistik, säger Askenberger.

Till detta använder man ett WMS-system, för att på så sätt koordinera och ge all den information som medarbetarna på lagret behöver, för att leverera rätt pall, med rätt produkter till rätt plats.

En bred bakgrund
Men vem är han då? I grunden har han sin civilingenjörsutbildning, med inriktning mot industriell ekonomi. En bred utbildning som gett honom den verktygslåda som behövs, för att veta vad man kan göra inom exempelvis logistik och inköp.
Nu har det varit Antalis i 10 år, men innan det arbetade Håkan på en annan typ av grossistverksamhet; inom el- och stålindustrin. En gång i tiden arbetade Askenberger som logistikchef för en av Ericsons underleverantörer och då bodde han faktiskt här utanför Katrineholm, där vi på redaktionen håller till.

– Jag har även arbetat som projektledare för många utvecklingsprojekt och gillar det arbetssättet; ett tydligt målfokus, skarpa deadlines, arbete i team med olika kompetenser och roller som kompletterar varandra, säger Håkan Askenberger.

Håkan vill se att Antalis fortsätter att växa inom både förpackning och visuell kommunikation och vi får se hur det utvecklar sig. Men en sak är säker; med den kompetens som finns hos Antalis, är ingenting omöjligt.

….