E-handeln ställer krav

E-handeln ställer krav

Publicerad
2018-10-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under sommaren presenterade livsmedelsförpackningsföretaget Tetra Pak en sammanställning om hur den ökande e-handeln förändrar livsmedelshandeln. Rapporten bygger på undersökningar genomförda i fem olika länder. E-handeln växer och de fysiska butikerna förändras. Konsumenterna förväntar sig att kunna handla när, var och hur de vill, med den smarta telefonen som vägvisare.
Förpackningar kommer spela en viktig, men annorlunda roll när det kommer till onlinehandel med livsmedel. Smart förpackningsteknik kommer vara avgörande och ger nya, spännande möjligheter för både e-handlare och varumärken.

– Uppgången i e-livsmedelshandeln innebär en stor möjlighet för livsmedels- och dryckesvarumärken, förpackningen betyder mycket för deras framgång. I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten, säger Alexander Carvalho, Director Global Marketing Services på Tetra Pak.
– Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år.

Kina leder
Fram till år 2030 kommer det fortsättningsvis vara Kina som leder förändringen, inom både online- och detaljhandeln. I länder som Frankrike, Belgien och Storbritannien förväntas konsumenterna få ökande förtroende för e-handeln, i och med att leverans och kvalitet ökar vilket kommer det leda till snabb tillväxt.
Däremot släpar länder som USA, Tyskland och Japan efter något, där kvalitet och nyskapande inom fysisk handel väntas fortsätta vara konkurrenskraftig.

Fyra trender
Enligt Tetra Pak Index 2018 finns det fyra trender som påverkar tillväxten; Enkelhet, Teknik och prestanda, Hållbarhet samt Personligt och unikt.

Klicka på länken för att läsa rapporten;
https://assets.tetrapak.com/static/documents/about/2018_tetra-pak-index-report_online-grocery.pdf