Branschens höjdpunkt – Fespa 2018

Branschens höjdpunkt – Fespa 2018

Publicerad
2018-09-17
Skribent
Redaktionen

Inte färre än 20 442 individuella besökare, från totalt 142 olika länder, tog sig till årets Fespa-mässa, mellan den 15 och 8 maj, i den tyska huvudstaden Berlin. Här stod över 700 utställare inom screen- och digitaltryck, storformat och textiltryck.

En utmärkt mötesplats
Årets mässa varade i 4 hektiska dagar, under taket till tio av de totalt 26 mässhallarna och det totala besöksantalet landade på 33 799 besökare, vilket betyder att drygt två tredjedelar besökte mässan mer än en dag.

– Fespa 2018 överträffade våra egna förväntningar; från energin och aptiten för innovationer bland besökarna, till det otroliga utbudet av nya produkter från alla utställare, säger Roz Guarnori, mässdirektör på Fespa.
– Stämningen på mässan bevisar att print och signage aldrig kommer sluta pressa gränserna framåt och hitta nya sätt att driva tillväxt.

Hela 44% av de som deltog på mässan uppgav att digitaltryck var deras huvudfokus, medan en tredjedel av besökarna var mest intresserade av textiltryck.

– Med 35% av besökarna som faktiskt har beslutsrätt i sina företag och samma andel som kommer för att utforska och göra research på ny utrustning, är det klart att Fespa ses som en ledande presentation av den senaste tekniken, fortsätter Roz Guarnori.

Av de totalt 20 442 besökarna utgjorde tyskarna 26%, tätt följt av; britter, pollacker, italienare, holländare, spanjorer, fransmän, tjecker, schweizare, belgier och sist men inte minst, svenskar. Sedan får man inte glömma att det kom besökare med ytterligare 131 nationaliteter. Alla för att se de senaste nyheterna inom branschen.

Nästan 50% fler
På närliggande European Sign Expo 2018 fick man också se en ökning av antalet besökare, om närmare 26% fler besökare än förra året i Hamburg; totalt 9 387 individuella besökare. Antalet utställare var givetvis också fler, med 115 utställare ökade utställarna med nästan 50% jämfört med i Hamburg och det ger även en tredubbling på sex år, sedan European Sign Expo först startade. Denna utställning är dedikerad för sk icke-tryckta skyltar.

– Sedan vi började med European Sign Expo år 2013, har vi fortsatt utvecklingen av mässan och utställarlistan. Efter en stark upplaga 2018 och den positiva feedback från både utställarna och besökarna, är vi säkra på att vi levererar en marknadsledande mötesplats för de professionella, säger Roz Guarnori.
– Hela tre av fyra av besökarna är involverade i beslutsprocessen och enligt vår undersökning uppgav 94% av besökarna att European Sign Expo är viktig för deras verksamhet.

Här visades de senaste lösningarna och verktygen för bl a neon, LED, belysta displayer, gravering och etsning.

Det lilla extra
Vid ankomsten till Berlinmässan passerade man först genom Printeriors; en samling inspirerande inredningsobjekt med tryck, för att passa årets tema; en flygplatslounge. Syftet med just Printeriors är att belysa hur tryck kan användas för att förvandla golv, väggar och mjuka möbler till något enastående.
För första gången sattes det även upp en interaktiv produktionsmiljö som efterliknade produktionen i en modefabrik; Print Make Wear. Något som demonstrerade alla steg inom både screen- och digitaltryck på kläder; från design till färdigt plagg.
Självklart gavs seminarium och utbildningar om hur man fortsätter utveckla sin verksamhet och de kommande tillväxttrenderna.

UV-gel
Canon har installerat över 300 maskiner av modellen Océ Colorado 1640 inom EMEA-området, som innefattar Europa, Afrika och Mellanönstern, sedan den lanserades på förra årets Fespa-mässa.
Storformatsskrivaren använder den egna UV-gel-tekniken och på mässan stod två fristående skrivare i montern. Besökarna fick se exempel på vilka tillämpningsområden 1640 har och på mässan producerades bl a tapeter, golvdekor, banderoller och konsttryck på canvas.
I ett pressmeddelande efter mässan kunde Canon även skryta med över 11 000 unika besökare i montern, det är över hälften av alla unika besökare på mässan. Givetvis bjöd företaget även på lanseringen för den nya lösningen för upphöjda tryck, vilket går under namnet Océ Touchstone och ger användaren möjligheten till nya specialeffekter som bl a strukturtryck, relifer och upphöjda bokstäver.

Nytt flaggskepp
På mässan lanserade Agfa Graphics den nya UV LED hybriden Jeti Tauro H3300 LED, vilken är än snabbare och skarpare än föregångaren Jeti Tauro H2500 LED. Tillsammans med mjukvaran Asanti är denna den mest bläcksnåla skrivare på marknaden och har en utskriftsbredd om 3,3 meter upp till 453 kvm i timmen.

EDP
Durst fortsätter vinna mark med P5-plattformen och skrivarsystemet P5 250 HS, som tilldelades ett EDP-pris på Fespa-mässan. Men även Mimaki kunde stoltsera med två EDP-priser; en för print- och cut-systemet UCJV300-160 samt en för 3D-skrivaren 3DUJ-553.

– Vi är hedrade att återigen vara mottagare av dessa fina utmärkelser, säger Danna Drion, marknadsföringschef på Mimaki Europe.

Ricoh fick också chansen att ta hem en av EDP-priserna med Ricoh Pro C7200x-serien.

World Wrap Master
Den Hexis-sponsrade tävlingen Fespa World Wrap Master Series har krönt en ny World Wrap Master, den sjätte i ledet sedan tävlingen startade år 2013. Men först och främst var det den sista regiontävling, för Europa, som ägde rum de två första dagarna under mässans totalt fyra.
Då tävlade 42 wrappare från Europa samt deltagare från Japan och Austrailen i moment som inkluderade att foliera bildelar, stolar och skåp på tid. Från World Wrap Masters Europe var det Stan Cosmin från Rumänien som gick ut som vinnare, följd av Martynas Bertulis från Irland och Casper Madsen från Danmark.
Under finaldagarna tävlade dessa tre finalister från Europa mot vinnarna från de tidigare tävlingarna; World Wrap Master Asia, Eurasia och Mexico, Speedwrap Africa, Cambea Brasil samt nationella tävlingar i Danmark och Finland. I Finalen var uppgiften att foliera en Suzuki Ignis och lite mer utmanande saker som runda stolar och hörnskåp.

Vinnaren är…
Under föregående års Fespa-mässa var det svensken Jonas Sjöström som tog hem den åtråvärda titeln World Wrap Master, en titel som under årets mässa gick till, efter en väldigt jämn tävling, bulgaren Ivan Tenchev. På andra- och tredjeplats placerade sig danskarna Casper Madsen och Jan Edelgaard, med endast några få poäng under Ivan.

– Efter mycket hårt jobb och en flitig vecka på Fespa 2018, är jag extremt nöjd över det lyckliga slutet. Jag trodde aldrig att jag skulle vinna, det var så många talanger i årets tävling, kommenterar Ivan Tenchev.
– Fespa World Wrap Masters är en perfekt plats där man kan utveckla sig och dela med sig av erfarenheter med andra deltagare.

Detta är första gången Ivan blivit utnämnd till World Wrap Master, men det är hans totalt andra Wrap Master-titel, då han vann Wrap Master Eurasia 2016. Han ingår numera i en väldigt specifik grupp tillsammans med fyra andra personer; Piotr Cinski, Kiss Lajos, Jim Miller och Jonas Sjöström, vilka alla vunnit Fespas World Wrap Master.

Galamiddagen
Under varje Fespa anornas den årliga galamiddagen, i år på Classic Remise i Berlin den 16 maj. Classic Remise kan närmast beskrivas som ett Meka för den bilintresserade, med bilar från det tidiga 1900-talet till och med dagens moderna i detta museum. Här finns även verkstäder där man kan se hur de renoverar upp bilarna, väl värt ett besök.
Men den 16 maj var utställningsgolvet tömt från bilar och bilintresserade, då var det dussintals och åter dussintals bord och stolar som stod utplacerade. Bland de drygt 300 galadeltagarna fanns det säkerligen åtminstone en som var bilintresserad, men största fokus var ju faktiskt på Fespa 2018 Awards; där guld, silver och broms delades ut i 14 kategorier + en vinnare i tre specialkategorier. Följ länken under för att läsa mer om de vinnande projekten.

https://www.fespaawards.com/c1-pop-product-paper/winner/

Oanade möjligheter
Tillverkaren Roland DG visade verkligen på bredden i sitt utbud, det handlade inte bara om tryck-, skär- och UV-LED-maskiner. På mässan fick besökarna se hur Roland kunde hjälpa dem att hitta till nya marknader. Givetvis pushade man även för Roland Hero Award.

– Roland Hero Award, som lanserades i våras, uppmärksammar hur brett användare av Roland-maskiner kan nå, säger Gillian Montanaro, marknadschef på Roland DG EMEA.
– Genom att dela med sig av sina historier har användarna, våra hjältar, chansen att vinna en oförglömlig resa och framförallt, titeln Roland Hero 2018.

VersaUV S-serien presenterades av Roland DG på mässan, en serie om sju modeller; tre hybridskrivare och fyra flatbeddskrivare, som ger användaren flexibiliteten att hantera olika storlekar, olika hastigheter och olika konfigurationer. Men även nyheterna EJ-640 och RF-640 visades för första gången upp, två eco-solvent skrivare.