Unboxing

Unboxing

Publicerad
2018-08-20
Skribent
Redaktionen

Årets tema för den internationella tävlingen i förpackningsdesign Packaging Impact Design Award, PIDA, som arrangeras av BillerudKorsnäs har temat; Unboxing. 200 studenter från ledande designuniversitet i Sverige, Tyskland, Frankrike och England deltar i utmaningen.
Unboxing är benämningen på det ögonblick då förpackningen öppnas för första gången och är inte bara konsumentens första möte med produkten, utan även allt mer kritiskt för att göra ett första personligt, via sociala medier, globalt intryck.

Det är fjortonde året i rad som tävlingen arrangeras och det är tre deltävlingar; för svenska och engelska studenter var det den 22 maj, franska studenter tävlade den 21 juni och tyska studenter tävlar den 8 november.
Nytt för i år är Peoples Choice Grand Final, där allmänheten får chansen att rösta fram det bidrag som utses till totalvinnare. Slutfinalen påbörjas efter att de tre deltävlingarna är avslutade och allmänheten får då dela och gilla bidragen på sociala medier, där vinnaren är den som fått flest gillningar och delningar.