Ingenting varar för evigt

Ingenting varar för evigt

Publicerad
2018-06-05
Skribent
Redaktionen

Den senaste tiden har vi kunnat följa medias rapportering kring den sk butiksdöden, där man belyser det faktum att fysiska butiker tvingas lägga ned på grund av en växande e-handel. Tecknen finns överallt. Under januari till april i år (4 mån), så har den sammanlagda ytan av nedlagda butiker i USA, redan överträffat fjolårets siffror för hela årets tolv månader.

Svensk Handel släppte nyligen sin rapport Det stora detaljhandelsskiftet 2018, där man konstaterar att så mycket som var 7:e butik inom modehandeln, var 6:e inom sporthandeln och var 5:e inom elektronikhandeln har försvunnit sedan 2011. Det här är alltså siffror som gäller för Sverige.

Den fysiska handeln kommer såklart inte att försvinna helt, men den står inför en drastisk förändring som nu kommer gå fortare än vad man tidigare förutspått.

Sedan är det inte guld och gröna skogar bara för att man är e-handlare. Även om volymerna ökar i rask takt, så ökar även konkurrensen samtidigt som marginalerna blir allt lägre som en följd av den konstanta prispressen. Många höjer ett varningens finger inför Amazons intåg på den svenska marknaden, där det tycks finnas ett visst konsensus kring att den amerikanska jätten ska göra sin Sverigedebut innan Black Friday, vilket i år är den 23 november. När Amazon lanserade sin tjänst i Australien tog det inte mer än sex månader, innan e-handelspriserna föll med i snitt 16% – över alla branscher.

Men det är inte bara Amazon som får e-handlarna att känna hur det flåsar i nacken. Den internationalisering som e-handeln har fört med sig, har resulterat i att så mycket som sex av tio svenska konsumenter handlade varor från e-handlare i andra länder under 2017. E-handelsplattformar som Wish och Alibaba har öppnat upp för att lågprisprodukter från Fjärran Östern konkurrerar med de produkter som säljs och lagerförs av svenska e-handlare.

Alla branscher har sina egna utmaningar i kölvattnet av digitalisering och internationalisering och det gäller att ta höjd för en rörlighet i den egna affären, för att lyckas ställa om. Så länge man tar avstamp från att den egna affärsidén ska lösa problem och tillföra värde för kunderna, så kan man vara flexibel och innovativ i på vilket sätt man kan praktisera det.

AI, Big Data, AR/VR och blockkedjor är alla att betrakta som spjutspetstekniker idag, som vi försöker applicera på allt fler områden i samhället. Men inom ett decennium eller två, så kommer dessa att kännas lika hett som en mp3-spelare eller en LCD-display känns idag. Om det finns något man kan vara säker på, så är det att ingenting varar för evigt. Genom en analytisk omvärldsbevakning kan man stå bättre rustad för pendelns rörelser och jobba proaktivt, för att anpassa hur den egna affärsidén på bästa sätt kan praktiseras i den ständigt föränderliga verkligheten.

Inom vår organisation jobbar vi hårt med att försöka identifiera kommande trender och förändringar, som inte bara är direkt kopplade till den eller de branscher vi själva är verksamma inom. Allting hänger liksom ihop. Ta moderna bilar som ett exempel, där både röststyrning och sensor-/radarsystem gör att de kan upplevas som högteknologiska under. Vilka krav ställer inte den person, som nyligen avslutat en resa i sin nya bil, på sitt framtida affärssystem? Vårt mål är att TimeApp, som ett effektivt administrativt verktyg, alltid ska ligga i framkant av utvecklingen.

Tillsammans flyttar vi hela tiden fram positionerna och utmanar varandra. Oavsett vilken bransch eller produkt eller tjänst vi representerar, så ingår vi alla i samma trendsättande helhet. Det gäller därför att både inse och agera utifrån insikten att inget varar för evigt. Ta en ordentlig titt på er nuvarande affärsidé och ställ er frågandes till hur ni kommer att kunna förverkliga den, om de metoder ni idag använder inte fanns tillgängliga. Resultaten av dessa tankar gör att ni kommer känna er tryggare inför vad som komma skall.

Martin Eriksson
VD P&K TimeApp AB