Framgångarna finns på nätet

Framgångarna finns på nätet

Publicerad
2018-04-30
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Efter två rejäla motgångar med uppsägningar och konjunkturnedgång var det så dags att hitta framgångarna och det gjorde New Promotion på nätet. Det handlar om kundanpassade webbshopar och skräddarsydda datalösningar. Något som idag svarar för drygt hälften av företagets omsättning.

Fast först några ord om New Wave Profile, som New Promotion tillhört sedan 2009, då profilkedjan hette New Wave Profile Professional. Varje bransch har sin egen historia och när det handlar om profilbranschen, så är kanske New Wave värd ett helt eget kapitel. Så här berättas den på deras hemsida.

Johan Östlind och Peter Börje

Stötta sina återförsäljare
Under 90-talet började den svenska profilbranschen att utvecklas och konsolideras på grossistnivå och New Wave blev en av de tydliga aktörerna. Tidigt fanns en ambition hos New Wave att stötta sina återförsäljare med deras slutkundsförsäljning, bl a genom kampanjer. Vid den här tiden var New Wave främst leverantör av profilkläder, vilket gjorde att återförsäljarna fick hitta andra leverantörer på t ex hårda profilprodukter.

I slutet av 90-talet och början av 2000-talet expanderade koncernen New Wave Group i alla riktningar och förvärvade företag inom arbetskläder, profilprodukter och gåvo- och presentreklam. Plötsligt kunde koncernen erbjuda ett, i det närmaste, helt komplett sortiment för återförsäljarledet.

NWPP blev New Wave Profile
Redan 1998 hade New Wave tillsammans med ett 30-tal stora kunder lanserat Profile Professionals. Det var en samarbetsorganisation med ambitionen att bli en kedja. Medlemsföretagen fick olika förmåner och ett marknadspaket som stärkte deras konkurrenskraft, men i allt väsentligt jobbade de vidare under egen flagg och byggde sina lokala varumärken.

Det fanns emellertid en ömsesidig vilja att skapa ett gemensamt varumärke och ett gemensamt koncept att marknadsföra, för att få synergier i marknadsföringen. Olika upplägg och arbetsformer diskuterades under åren, men 2010 togs ett gemensamt beslut att skapa ett gemensamt varumärke, förvaltat av New Wave, och att arbeta vidare som en medlemsorganisation; New Wave Profile, med ambitionen att vara ett 80-tal medlemmar i Sverige. Konceptet har senare även etablerats i Norge, Finland och Danmark.

Årets NWP-företag
Hösten 2017 är man 66 medlemmar i Sverige och man växer stadigt. Det som håller gruppen samman är ett flexibelt och starkt koncept, som ger handlingsfrihet inom vissa ramar, samtidigt som man enats om en gemensam värdegrund.

Sortiment växer och utvecklas ständigt. Målet är att alla företag använder profilmedia, som ett av sina främsta marknadsföringsverktyg när det kommer till möten och relationer. Inom New Wave Profile tror man, att företagsprofilering bara befinner sig i sin linda och att man kommer att vara en ledande och drivande aktör i utvecklingen framåt.

Vid årets kick-off i Jönköping i januari, där alla företag inom New Way Profile var inbjudna, var det New Promotion, som under jubel och applåder utsågs till Årets NWP-företag. Något av den finaste utmärkelsen man kan få inom kedjan.

En annan plats, en annan kedja
Nu började New Promotion egentligen på en annan plats i en annan kedja. Vi kan till och med gå tillbaka till slutet av 1980-talet, då de 16-åriga kompisarna Peter Börje och Johan Östlind började på gymnasiets ekonomiska linje. Sedan dess har de följts åt hela tiden, med undantag för kortare perioder. Det var bl a när de kompletterade den gymnasiala utbildning med påbyggnadskurser och datastudier.

Efter det började de att arbeta i butik hos Stadium i mitten av 90-talet, som 2001 drog igång Stadium Promotion, som vände sig till företag. Johan drev Stadium Promotion i Skövde, medan Peter hade motsvarande uppgift i Trollhättan.

Efter att Ikano-banken blev delägare i Stadium år 2004, togs beslutet att minska på butiksnätet och enbart behålla en profilbutik i Stockholm. Alla andra lades ner.

– Det var en riktig pärs. Där stod vi och hade inte en aning om vad vi skulle göra, berättar Peter Börje.
– Det var en rejäl motgång och en situation, som vi aldrig räknat med.

– Det tog ett tag, innan vi började se en ljusning. Det började med att vi konstaterade, att vi från Stadium-tiden hade både kunskap, kompetens och kundrelationerna, säger Johan Östlind.
– Året därpå, 2005, startade vi New Promotion. Då på Fabriksgatan i Rörstrandsdelen av Lidköping.

Inom New Wave Profile finns också en annan Stadiumveteran, som hamnade i samma situation som Peter och Johan. Det var Stefan Forss, som på motsvarande sätt drev en Stadium-butik i Linköping. Även han startade egen verksamhet och driver i dag Promotionhuset i Norrköping, som också ingår i New Wave Profile.

Det slutade ringa
Verksamheten växte och kunderna var både stora och små företag, både lokala och rikstäckande. Produktsortimentet var initialt ca 70% mjuka produkter och ca 30% hårda.

– Det var ju inte så konstigt med tanke på att vi båda hade en textil bakgrund, säger Peter Börje.
– Idag består sortimentet till hälften av mjuka respektive hårda varor.

De flesta kunderna finns i Skaraborgstrakten och närområdet, men även kring Göteborg och i Stockholm.

År 2008 upplevde många företag i Sverige att luften gick ur mängder av marknader. Företagare efter företagare vittnade om att telefonerna slutade att ringa, inga nya order kom och många kände nästan panik inför framtiden.

– För vår del började det först i mars 2009, då vi var inbjudna till en premiärvisning av en spa-anläggning på Orust, säger Johan Östlind.
– Det var vår andra tuffa motgång, men inget ont utan att det har något gott med sig.

– Det är kanske till och med så att det här var bra både för oss och branschen. Vi var tvungna att tänka till och tänka nytt, titta efter nya lösningar och pröva andra sätt att arbeta och penetrera marknaden.

Det var då New Promotion fick nytta av ägarnas kunskap i och fascination för data-lösningar i olika former. Man började erbjuda kunderna specialdesignade datalösningar med unika webbshopar, där kunderna successivt kunde göra egna avrop allt efter behov.

Det tog ända fram till 2012, innan det lyfte riktigt ordentligt. Det var ungefär samtidigt som New Wave Group gjorde en stor investering i utökat lager, vilket ökade servicegraden och tillgängligheten.

– Det var ett par tuffa år. Svarta T-shirts var hårdvaluta och det hade varit nästan tomt på produkter att sälja, säger Peter Börje.
– Fast mycket av krisen var psykologisk och även medialt upptrissad. Något som skapade passivitet, vilket var det största hotet för det enskilda företaget.

Ett växande affärsområde
Idag sysselsätter webbshop-delen drygt två medarbetare av totalt fem samt svarar för ca 10 miljoner kronor av de dryga 22 miljoner kronorna i den totala omsättningen. Bland de som skaffade egna webbshoppar finns bl a Wisby Tankers, som är en av flera kunder inom sjöfartssektorn.

Andra betydelsefulla kunder är PEAB Industri, vars huvudkontor finns i Hisings Backa utanför Göteborg. Företaget sysselsätter 30-talet personer och omsätter över 80 miljoner kronor.

På kundlistan finns också Deka Industrial, som bl a tillverkar batterier för industriella ändamål. Deka har ca 450 medarbetare, omsätter ca 530 miljoner kronor och har kontor i Göteborg.

Ytterligare en kund med webbshoppslösning är Avonova, som är en av Sveriges ledande aktörer inom företagshälsa och ledarsupport. Avonova levererar service på ca 120 orter, har ca 650 medarbetare och en omsättning på ca 700 miljoner kr och är en rikstäckande leverantör av hälsotjänster.

Bra drag och mycket jobb
Nätverkande är en viktig del i det lokala företagandet. Peter Börje har ett stort intresse i golf och New Promotion har anordnat åtskilliga parturneringar i företagets namn på den vackra 18-hålsbanan som tillhör Lidköpings Golfklubb. Det råkade nu vara så att i golfklubbens styrelse fanns också Thomas Karlsson, som var VD för det lokala företaget El-Teknik AB. År 2002 byggde hans företag en både tjusig och funktionell fastighet med adress Västgötagatan 255.

Sedermera köptes företaget upp av Örebrobaserade NEA Installation och lokalen blev för liten. Det blev en öppning för New Promotion att köpa fastigheten år 2013 och efter lite blygsamma ombyggnationer flyttade man in året därpå. Nu har man både kontor, showroom, lager och produktion på sammanlagt 400 kvm.

– Vi stormtrivs i den här fastigheten och det finns förutsättningar för oss att bygga ut, om vi växer ur de här lokalerna, säger Peter Börje.
– Tittar man tillbaka så har vi haft en hel del tur, men vi har också arbetat stenhårt. Det har varit bra drag och mycket jobb från allra första dagen.

– Sedan har New Wave Profile gett oss en stabil grund och devisen; Be Your Brand är en lysande ledstjärna; inte bara för oss utan för hela branschen.
– Med det konceptet kan vi också attrahera riktigt stora kunder och när det händer, är känslan enorm; att få vara en liten aktör på en stor marknad.

För New Promotion ser framtiden ljus ut. Inte minst eftersom efterfrågan på olika specialanpassade datalösningar med webbshoppar kontinuerligt ökar. Det lär leda till utökningar på personalsidan och fortsatta löpande investeringar på datasidan. En del av framgångskonceptet handlar om att ha egna unika datasystem.

Två rådhus
Peter Börje växte upp i Grästorp och flyttade till Lidköping 2004; samma år som omorganisationen av Stadium Promotion ägde rum. På sitt CV kan han stoltsera med en halv jägarexamen; det var skjutprovet och högviltsdelen som avklarades och framtiden får utvisa hur det går med resten av den utbildningen.
Istället är det golfen, som engagerar och barnens fritidsaktiviteter med fotboll och ishockey; något som både Leo (12 år) och Tim (10 år) ägnar sig åt.

För Johan Östlinds del ägde uppväxten rum i Götene och i 20-årsåldern flyttade han till Lidköping. Förr om åren hade Johan en aktiv karriär inom fotboll och det höll han på med tills han passerat 42 år och det var alltså ganska nyligen. Först i Götene IF och sedan i Råda BK, vars verksamhet företaget brukar sponsra. Numera nöjer han sig med att vara en hängiven supporter till de allsvenska mästarna Malmö FF.
På sistone har det blivit lite mer golf än tidigare, annars går fritiden år till familjen med sambon Jessica och barnen Tuva (10 år) och Elsa (8 år).

Lidköping ligger i Västra Götalands län och är Sveriges 45:e största tätort. Staden ligger söder om den sydöstra del av Vänern, som kallas Kinneviken. Övriga sidor om staden är jordbruksbygd.
Idag uppgår befolkningen till drygt 23 000 invånare. Staden delas i två delar av ån Lidan. Den östra sidan benämns Gamla staden och den västra sidan Nya staden. Tidigare var Gamla och Nya staden två oberoende städer med var sitt rådhus.

Två städer i en stad; det låter som en spännande plats att bo på och med tanke på att man har landets största insjö; Värnen med sina 22 000 öar inpå knutarna, måste det också vara en av landets vackraste platser att leva sitt liv på. Det kallas för livskvalitet och kan också rymmas i begreppet; Be Your Brand.

Lars Knapasjö – Text
Eric Windahl – Foto