Svenskarnas internetvanor 2017

Svenskarnas internetvanor 2017

Publicerad
2018-02-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Den oberoende organisationen IIS, Internetstiftelsen i Sverige, har gjort en undersökning på hur våra internetvanor är i Sverige. Varje år sedan år 2000 har organisationen tagit fram en rapport, baserad på undersökningarna och den är Sveriges i särklass största om digitala trender och hur vi använder internet.
Antalet internetanvändare fortsätter öka, 94% av befolkningen använder internet och hela 85% använder nätet via mobilen. Samtidigt stiger åldern på den gemene internetanvändaren, nu använder över hälften av de som är över 76 år internet; 56%.

– Det är tydligt att vi svenskar vant oss vid att använda nätets tjänster överallt och hela tiden. Digitaliseringen har kommit så långt att flera av tjänsterna på internet nu är att betrakta som infrastruktur, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen IIS.
– Har du inte Facebook är det svårt att hänga med och utan BankID försvåras kontakten med myndigheter.

Däremot uppger var tredje svensk att de inte känner sig delaktiga i dagens digitala samhälle och upp emot en halv miljon svenskar använder fortfarande inte internet överhuvudtaget.

– Behovet av digital kompetens blir allt viktigare. Vet du inte hur digitala tjänster fungerar, är det svårt att vara delaktig i samhället, säger Cia Bohlin, ansvarig chef för statistikområdet på Internetstiftelsen IIS.

Sociala medier
Fyra av fem svenskar använder sociala medier. Facebook är populärast och används av 74% av internetanvändarna, med över hälften som använder det dagligen. Instagram har vuxit med hela 20% sedan föregående rapportering om svenskarnas internetvanor. Nu använder varannan svensk applikationen.
Samtidigt ökar även användandet av Snapchat, en social media för snabb fotodelning, som används av en tredjedel av internetanvändarna. Microbloggverktyget Twitter används av drygt var fjärde svensk internetanvändare.

– 41% av oss är riktiga storkonsumenter av sociala medier och har tre eller fyra av de här populära tjänsterna, säger Pamela Davidsson, statistiker på IIS och ansvarig projektledare för rapporten.

Fler nyheter ur rapporten
100% av alla svenskar upp till 25 år tittar på videos på Youtube, där hela tre av fyra gör detta varje dag. 50% av alla svenskar betalar för musik på internet och hela 77% av alla upp till 25-årsålder.
46% av svenskarna betalar för film över internet, lika många betalar för Netflix. 45% lyssnar på podcast och 60% lyssnar på radio på nätet.
Redan vid tvåårsåldern använder fyra av fem barn internet; 79% och två av tre sjuåringar använder internet varje dag. Hela 98% av elvaåringarna har en egen mobiltelefon.
Två av tre svenskar söker eller tittar på bostäder via internet, där 6% gör det dagligen och en av tre varje månad. 11% av internetanvändarna har nätdejtat det senaste året och 15% av de som nätdejtat har blivit sambo eller gifta.
Hissnande 51% läser jobbmailen under semestern och 64% använder internet för att arbeta hemifrån. 81% använder internet på arbetet för privata ändamål, där en av tre gör det dagligen.

Undersökningen är genomförd på svar från 3 200 personer i åldrar mellan 12 och 102 år. Hela rapporten finns att läsa på hemsidan.