Unga vill handla direkt i sociala medier

Unga vill handla direkt i sociala medier

Publicerad
2018-01-30
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

I en global undersökning från Accenture, omfattande 9 750 respondenter från 13 olika länder, har man tagit fram data för hur olika generationer konsumerar och över deras digitala köpvanor. Genom detta har man kommit fram till hur detaljhandeln bör omformas, med tre konkreta fokus.
De svarande har delats upp i tre olika åldersgrupper; 18-20-åringar är i grupp generation Z, 21-27-åringar är den yngre millenniegenerationen och 28-37-åringar placerar sig i den äldre millenniegenerationen.

Sociala medier kan bli e-handelsplattform
50% av de i generation Z uppgav att de redan handlar eller vill handla direkt i sociala medier, där 40% använder sociala medier för inspiration inför ett köp. Men i gruppen yngre millenniegeneration är endast 19% positiva till köp i sociala medier.

– Intåget av sociala medier har redan skakat om detaljhandeln, men utvecklingen bara fortsätter. För att vara konkurrenskraftiga måste detaljhandlare förstå hur generation Zs vanor och beteendemönster på sociala medier, skiljer sig från millenniegenerationens.
– Om ens potentiella kunder tillbringar all sin tid på sociala medier är det där man måste synas för att sälja sina produkter, säger Mattias Boman, ansvarig på Accenture Interactive i Norden.

De populäraste plattformarna, sett från alla åldersgrupper, är Facebook och Youtube. Däremot är generation Z mer aktiva på Snapchat, med 68% jämfört med 60% och 37% i de äldre åldersgrupperna.
Inför ett köp vänder sig 38% av de i generation Z sig till Youtube för ett beslut, medan de andra åldersgrupperna föredrar Facebook.

Fysiska butiker, koppla upp er
Detaljhandlare har inte råd att överge den fysiska butiken, 45% av generation Z föredrar fortfarande att handla i en riktig butik än över internet. 53% av de svarande från generation Z söker samtidigt efter information och 54% jämför leverantörer, genom att hålla sig uppkopplade.
Endast 21% av de i äldre millenniegenerationen använder SMS eller sociala medier för att rådfråga bekanta inför ett köp, medan hela 52% i generation Z gör detta.

– En digital, interaktiv, fysisk butik som är individanpassad och erbjuder något utöver det vanliga är vad som krävs för att fånga in generation Z, säger Mattias Boman.
– Utmaningen för detaljhandeln är att röra sig bort från att enbart sälja produkter, till att skapa upplevelser och berätta historier. Det fysiska mötet kommer att bli ännu viktigare för att bygga direkt kundrelation i en värld av marknadsplatser och digitala plattformar.

Spontanitet en del av köpbeslutet
I undersökningen framkommer det att hela 39% från generation Z, utifrån spontanitet, köper något på internet eller i butik. Motsvarande siffror i yngre och äldre millenniegenerationen är 25 respektive 27%.
66% av de i äldre millenniegenerationen svarade att deras köp grundar sig på ett tydligt behov, medan motsvarande siffror för generation Z är 56%. Något annat som kommer fram är att 18-20-åringar är mer benägna att betala extra för snabb leverans, via köp från internet.

Rekommendationer från sociala medier och influencers spelar också en betydande roll vid köp av en produkt, 28% från generation Z uppgav att det är viktigt, jämfört med endast 12% från den äldre millenniegenerationen.