Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer lanserade under sensommaren ett nytt initiativ kallat; Reklam – inte bara störande. 2016 uppgav 52% av de svarande i en undersökning att de har en negativ inställning mot reklam. Med initiativet vill Sveriges Annonsörer ändra tankesättet hos dessa och visa varför reklam är viktigt.
Revisionsbyrån Delottie visar i en rapport att varje investerad euro i reklam ger sjufaldigt tillbaka till EU:s BNP, att reklamen bidrar till arbetstillfällen och möjliggör ett bredare medieutbud.
– Reklamen möjliggör det mesta som vi tar förgivet idag. Därför är vi oroade över utvecklingen när allt fler värjer sig mot reklamen på olika sätt.
– Vi vill vara en motkraft till den negativa inställning för reklamen som finns i samhället och genom detta initiativ hoppas vi kunna skapa dialog och öka förståelsen för reklamens roll, säger Anders Ericson, VD på Sveriges Annonsörer.
Kampanjen pågick från vecka 26 till vecka 35 och syndes på TV, i dagspress, online och hördes i radio. Reklambyrån bakom är Forsman & Bodenfors. Läs mer på Sveriges Annonsörers hemsida; www.annons.se.