Är vi det vi borde vara?

Är vi det vi borde vara?

Publicerad
2017-10-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Så här på en söndagseftermiddag i mitten av september, när höstsolen skiner och de flesta träden fortfarande har gröna lövverk, så kan man bli lite filosofisk. Jag har nyss gått igenom slutkorrekturet till årets sjätte nummer av Screen&Marknaden och bl a fastnat för en intervju med Björn Borgs HR-chef och varumärkesansvariga Lena Nordin. Rubriken på reportaget lyder; Vad tycker ni vi borde vara?

Ja, vad tycker våra läsare att vi borde vara? Är vi för breda eller för smala när det gäller innehållet; för ytliga eller för djuplodande? Engagerar och intressera vi våra läsare eller förblir de oberörda och likgiltiga till vad vi presenterar? Det är svåra, men ack så viktiga frågor.

Med ambitionen att vara en branschtidning för Print, Profil och Promotion, så måste vi vara breda och täcka in så mycket som möjligt. Samtidigt vet vi att våra läsare också har krav på sig att vara kreativa och omvärldstillvända; veta lite om mycket, vara lite av generalister.
Allt i tidningen kan inte beröra, intressera och engagera alla, men alla ska kunna beröras, intresseras och engageras av något i tidningen. Det är vårt mål, syfte och ledstjärna.

Därför skriver vi om allt från mässor, kickoff-event och golfturneringar till investeringar i digitaltryck, 3D-printing och Konica Minoltas nya AccurioPress. Fast även det lite udda kan få utrymme, som Furuviksparkens försäljning av 16,5 km godisremmar, den nya klick-tekniken hos IKEA och världens snabbaste filmkamera.

Samtidigt gör vi mer fördjupade nedslag som hos Business Sweden eller Prolight AB vars verksamhet kretsar kring bl a butiksbelysning eller, som jag inledde med, Björn Borg och deras arbete med att bygga varumärket med och genom sina medarbetare.

Tack och lov så får vi inte så sällan tips och idéer från både våra läsare och alla våra annonsörer till sådant som kan komma att resultera i ett reportage eller en intervju eller i alla fall en fyndig notis.
Vi vill beröra, intressera och engagera våra läsare och då ska vi inte glömma att vi har ett imponerande branschregister med mer än 75 företag med dotterbolag och filialer och inte mindre än 220 olika produktrubriker; något som ständigt finns uppdaterat både i tidningen och på hemsidan.

Så jag vågar påstå att vi försöker vara det vi borde vara; och visst ska vi se till att än mer vara det vi ska vara.
Det kan vara något som de flesta företag kanske skulle tänka till lite kring i dessa tider av både inhemsk och internationell turbulens. Sveriges ekonomi går bra och högkonjunkturen verkar hålla i sig; frågan är då om man verkligen gör det man måste eller borde göra, för att kunna expandera, effektivisera och öka sin lönsamhet. Det är i goda tider som man måste så för att kunna skörda. När det börjar blåsa och bli kallt, kan det vara för sent.

Alltså går jag ut i det vackra höstvädret och tar en promenad; allt medan tankarna får leka fritt – precis som det ska vara.

 

 

Lars Knapasjö
chefred/ansvarig utgivare