Back Up i Örebro är ett företag som har många, framgångsrika år bakom sig och som nu tagit sig an framtiden på ett spännande sätt.
Från att ha köpt in mer eller mindre alla förädlingstjänster, har man byggt upp en egen produktion och det med delvis en unik teknik.
Juliett Radley, Stefan Eriksson, Brian Heegaard. Från Clubshop Stefan Hammarström, Christer Kårebrand.
Det började med ett mail från Stefan Hammarström på Clubshop i Norrköping, som berättade att han och kollegan Christer Kårebrand i början av december skulle åka till Örebro, för att installera ett ultramodernt transfertryckeri hos Back Up; ett transfertryckeri, som är resultatet av ett samarbete mellan det danska företaget DST och Ricoh.
Där standardversionen av DST-Systemet endast använder sig av specialbehandlade papper erbjuder den nya versionen, med Ricoh-maskiner som skrivare, möjligheten att printa på polyester.
Kombinera det bästa av två världar
Det handlar om ett transfersystem, som kombinerar digital teknik och klassisk screen.
Fast man ska inte blanda ihop det med skrivare, som printar vitt bläck. Istället bygger DST-Systemet på CMYK, som printas på polyester eller på specialpapper och där man sedan screenar vitt eller en clear, innan man pulveriserar alternativt trycker lim.
Transfern blir av mycket hög kvalitet, färgerna är mycket tvättåliga och man behöver inte ge avkall på någonting. Den här metoden används idag av en rad större transferproducenter ute i Europa, fast i annan skala. Skillnaden är att tryckerierna, som producenter, kan öka servicegraden, korta leveranstiderna och själva tjäna pengar på transfern.
För de som förut inte tryckt screen, så har det tidigare varit ett måste att köpa till screenutrustning; ramar, tryckstation, torkugn, belysningsutrustning och tvättvask.
– Det kan man fortfarande göra, säger Stefan Hammarström från Clubshop.
– Vi har allt det i sortimentet, exempelvis vår nya digitala screenmaker; Goccopro QS200 med vilken man också kan printa ut färdiga schabloner utan emulsion, belysning eller ursköljning.
Först i Sverige
Det var på Fespa i London för drygt två år sedan, som Stefan Hammarström och Christer Kårebrand först kom i kontakt med det danska företaget DST och fick upp ögonen för deras färgsystem, som på ett unikt sätt kombinerar den digitala tekniken och vanligt screentryck.
Man printar ut digitala förlagor och screenar på det, vilket ger bra transfers med rätt upplösning och rätta färger.
– Det här minskar arbetsbördan för tryckarna; samtidigt som det ger en massa fördelar, menar Christer Kårebrand.
– Man kan inte bara printa på papper, utan framförallt på olika typer av polyester, vilket marknaden i dag verkligen efterfrågar. Alltifrån glansigt eller matt till stretchigt eller non-woven och låg temperatur-material.
– Nu trycker man alltså 4-färg digitalt på en gång, istället för att screentrycka fyra gånger för att få motsvarande resultat. Dessutom utan några som helst kemikalier.
DST eller Digital Screenprinting Technologies ApS är ett välkänt och välrenommerat internationellt företag, som har sin bas i Danmark och med rötter från 1960-talet, fast då utan det digitala inslaget.
Företaget är på olika sätt representerat över hela världen och den just nu aktuella tekniken hos Back Up har introducerats i hela Europa, USA och Sydamerika.
– Man kan med rätta säga att vi har lösningar och turnkey-system för i stort sett alla typer av tryckerier inom screen- eller digitaltryck, säger Brian Heegaard.
– Just det att kunna kombinera det bästa av modern digital tryckteknik med den gamla, beprövade screentrycktekniken ger oanade möjligheter.
– Vi är också kända för att alltid ligga i framkant av utvecklingen och ständigt komma med uppgraderingar och förbättringar.
Tvättålig och slitstark
Clubshop introducerar nu DST-Systemet 2.0 i Sverige i och med installationen hos Back Up i Örebro. Detta är en uppgradering från det tidigare konceptet med OKI-skrivare. Fördelen med det nya systemet är att skrivarna från Ricoh även kan hantera polyester.
Det handlar om polyester, som är behandlat för att fungera i DST-Systemet, som är helt vattenbaserat och därmed fritt från pvc och ftlalater. Arken är ca 48 x 32 cm eller A3+, alltså aningen större än A3 och passar i Ricohs facksystem. Utskrifterna är tonerbaserade och binds ihop med screenfärgen under sluthärdningen och ger en tvättålig och slitstark transfer för olika typer av material. Limmet kan varieras efter behov.
I Ricoh kan man även köra DST-papper om man vill, men priserna är likvärdiga och eftersom polyester är krympfritt, så har man en fördel av att använda det.
Under 2015 blev DST-Systemet för Ricoh miljöcertifierat. En kvalitetssäkring, men också ett steg i rätt riktning för miljön, då Öko-Tex uppnås och uppfyller kraven för Eco-Pass.
Konkurrerar med Indigo
Ricoh-maskinen hos Back Up klarar 16 ark i minuten, där varje ark kan rymma många olika logotyper, märken och texter; dock inte allt för pyttesmå texter, eftersom de lätt kan bli oskarpa. Det skulle i så fall vara den enda begränsningen.
Clubshop, som finns i Norrköping, har fem anställda och omsätter ca 9 miljoner kronor. Eftersom DST internationellt har ett samarbetsavtal med Ricoh, har också Clubshop på nationell nivå gjort motsvarande avtal med Ricoh vars återförsäljare svarar för att leverera, installera och introducera Ricoh-maskiner hos kunder, som väljer DST-tekniken.
Skillnaden mellan DST-konceptet och många konkurrenter är att det ger de mindre aktörerna större möjligheter, eftersom investeringarna handlar om en tiondel av vad andra befintliga alternativ kostar. Ändå kan konstateras, att kvaliteten bedöms vara densamma.
– Vi har tvättat material mer än 50 gånger, utan att se någon skillnad, säger Christer Kårebrand.
– Stefan Eriksson här på Back Up har kört en omgång 33 gånger i 60-grader, utan att se någon avmattning eller förändring.
Även arbetskläder, som ska klarar många tvättar i 90-grader, står sig fint i de tester som utförts.
Okonventionellt, men svår flörtat
Under 2014 introducerade Clubshop det italienska färgsystemet Virus på den nordiska marknaden. Dessutom tillkom ett för Sverige unikt sortiment; FlexOpaque, som är en täckande vattenbas i färdiga PMS-blandningar. Idag finns inte mindre än 17 olika PMS-färger färdiga på lager och detta ökar i samband med efterfrågan från kunder.
– Vi kompletterar våra Wilflex-färger med ett fullständigt miljövänligt alternativ; pvc- och ftalat-fritt. Dessutom rengörs denna färg helt och hållet med vatten, vilket skapar en bra arbetsmiljö, påpekar Christer Kårebrand.
Det okonventionella och unika Virus-konceptet har haft enorma framgångar i såväl USA som övriga Europa, men den skandinaviska marknaden har varit lite svårflörtad.
– Det har gått lite trögt, men de kunder som testat Virus har varit stormförtjusta och har fått ett jättebra resultat, berättar Stefan Hammarström.
– Nu kan vi dessutom erbjuda unika CMYK-separationer, så vi ger inte upp; vi fortsätter att trumma för Virus.
Sedan många år säljer Clubshop också Anatols automatiska screentryckmaskiner, som kan sägas vara mycket maskin för pengarna. Anatol har ett brett utbud av maskiner i olika prisklasser och allt från 2- till 18-färgssnurror.
Senaste tillskottet i sortimentet är Volt, som är en helt elektrisk maskin, som inte kräver någon kompressor. Den är kompakt och har en rad imponerande standardegenskaper.
Helhetsleverantörer
Allt sedan Back Up i början av 2015 började bygga upp en egen tryckenhet, så är det Clubshop, som levererat all utrustning. Bägge företag har ju som målsättning och ambition, att kunna vara helhetsleverantör till sina kunder.
Vi möter Christer Aadland, projektledare och grafiker, i ett magnifikt showroom i lokalerna på Skvadronvägen 12 i Örebro. Back Up är ett företag grundat 1987 och med lång erfarenhet av visuell kommunikation och profilering. Kunder är både lokala och rikstäckande företag, där man levererar allt från skyltar, dekorer, inredning och möbler till presentreklam, visitkort och arbets-/profilkläder. Man omsätter idag drygt 50 miljoner och har ca 30 anställda.
– Örebro är en underbar studentstad och har ett fantastiskt och expansivt näringsliv, förklarar Christer Aadland.
– I januari förra året började vi bygga upp vår produktionsenhet, där vi idag gör allt utom brodyr.
En av Back Ups stora kunder är Atlas Copco AB, som är ett globalt svenskt industriföretag med huvudkontoret på Sickla Industriväg i Nacka, utanför Stockholm och med ca 44 000 anställda. Man verkar inom fyra huvudsakliga affärsområden; kompressorteknik, industriteknik, gruv- och bergbrytningsteknik samt bygg- och anläggningsteknik.
– Vår ambition är att kunna erbjuda våra kunder helhetslösningar, som värnar om deras profil, påpekar Christer Aadland.
I Back Ups lokaler finns också en butik, där vi träffar på Dennis Örtenholm, fullt upptagen med att ordna med produktexponeringen. Efter några bilder är det dags att avsluta visiten, vilket vi gör med att växla några sista ord med Stefan Eriksson och Juliet Radley i tryckeriet. Utöver Ricoh-maskinen och torkugnen står här bl a en plantryckpress och en manuell 6-armad screensnurra av märket Anatol; allt levererat och installerat av Clubshop.
Dennis Örtenholm
Det är något speciellt med Norrköping; inte bara att jag själv gick i skola där eller att Christer Kårebrand är en hockeylegend i Vita Hästen. Nu blev ju IFK Norrköping också Svenska Mästare i fotboll 2015, så det kommer mycket gott från den staden.
text/foto – Lars Knapasjö