Innovationer och föryngring

Publicerad
2015-05-06
Skribent
Redaktionen

För åtta år sedan var jag 24 år och provanställd på Screen&Marknaden. Ganska snart fick jag fast tjänst och blev redaktionssekreterare; allt i en arbetsmiljö som främjade nya idéer och som gav yngre krafter utrymme.
Idag är jag vVD och försäljningsansvarig på ett systerbolag till Screen&Marknaden; P&K TimeApp AB, som utvecklar, marknadsför och säljer administrativa webb-tjänster.

Det har varit en häftig resa från A till Ö och samtidigt något av det roligaste, mest spännande och stimulerande jag varit med om under mina 30+. Nyligen kunde jag konstatera, att vi hittills under årets första kvartal sålt lika mycket som under hela förra året, 2014; med andra ord en fyrdubbling och vem skulle inte jubla över en sådan utveckling.

I en DN-artikel i slutet av mars konstaterar närings- och innovationsministern Mikael Damberg (S), att Sverige i olika internationella undersökningar ligger efter när det gäller innovativt tillväxt. Nu vill han satsa på statliga garantilån och en omfattande utbildning. Fast ska man tro på statistiken så satsar Sverige redan nu mer än 30 miljarder kronor per år i innovation och forskning.
I undersökningen; IUS – Innovation Union Scoreboard 2014, ligger Sverige på sista plats av 29 länder med en innovativ tillväxt på 0,3%/år (2006-2013), vilket ska jämföras med Kina och Sydkorea som ligger på vardera 6%; 20 gånger större.

Jag tror, att det är de små stegen i vardagen, de små stegen i de mindre och medelstora företagen i kombination med föryngring av personalen, som ger de riktigt stora effekterna, som skapar de verkliga framtida affärschanserna.
Även när det gäller innovation och forskning, så kan byråkrati och bristande flexibilitet lägga sig som en våtvarm filt över utvecklingen.

TimeApp började för fem år sedan, som en idé att från ett analogt A4-ark skapa en webbaserad plattform för tid- och projektredovisning. Idag är vi mer än så, vi är ett kompakt affärssystem, som dessutom finns i alla världsdelar och på alla kontinenter och som ständigt utvecklas både vad gäller funktionalitet och marknader.
Utan att darra på rösten vågar jag påstå, att TimeApp är en av de främsta systemen i sitt segment … och ser man på försäljningsutvecklingen är det många som håller med.

Så vad var det som gjorde att TimeApp gick från en diffus fundering till en helt outstanding produkt; jo, företaget vågade satsa på en innovativ tanke och kreativ idé. Dessutom vågade man satsa på och ge förtroende till en föryngring. Det var och är i det lilla som de rätta förutsättningarna kan skapas för det som kan och ska bli större.
Fast det är väl bra om regeringen vill satsa mer bombastiskt, men jag tror att det är i vardagen som innovationen blommar.

Som exempelvis vår freemium-modell; första användaren är alltid gratis och har tillgång till alla funktionaliteter; det kostar bara från användare nr 2. Varför – jo, för att vår administration blir enklare och mer kostnadseffektiv och för att free-användarna blir våra PR-ambassadörer. Det här är ett upplägg som vi hittills är ensamma om i hela världen, vad vi vet i alla fall.

Till sist heter vår modell för att internt ha koll på allt och prioritera utvecklingen; KISS eller Keep It Simple Stupid; krångla inte till saker och ting, var enkel och smart, våga pröva det ingen annan provat, gå din egen väg och lär dig av dina misslyckande och framgångar.

Våga lita på ungdomen; låt innovation och föryngring gå hand i hand. Precis som vi gjort och gör när det gäller Screen&Marknaden och P&K TimeApp, när vi vill gå en positiv och lönsam framtid till mötes.

IMG_9950gchjkl.ö-
Martin Eriksson
vVD/försäljningsansvarig
P&K TimeApp AB