Succé i Linköping

Publicerad
2015-01-23
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Reportage

Den 6 november 1632 stupade Sveriges dåvarande kung Gustav II Adolf i slaget vid Lützen. Fast torsdagen den 6 november 2014, 382 år efter slaget i Lützen, öppnade Signcom en minimässa i Linköping, närmare bestämt i Flygvapenmuseums inspirerande och spännande lokaler. Det bjöds på fika och lunch och till det ett imponerande urval av maskiner, material och tillbehör till allt från det mindre företaget till storproducenten.

En framgångssaga
Tre storformatskrivare fanns uppställda inklusive klassvinnaren JV300 för både eco-solvent- och sublimeringsbläck. Strax bredvid visades JV400LX och –SUV, latex- och solvent-UV-skrivare; samtliga från Mimaki.
Från Mimaki visades också framgångssagan UJF-6042, UV-desktopskrivaren som printar och märker på de allra flesta material för skyltar, give-aways mm. Dessutom skärare i form av CG-SRIII, också denna en klassvinnare, av vilka flera exemplar såldes direkt på mässan.

Medarrangör på minimässan var för andra gången Boråsföretaget Indukta, som visade både symaskiner och maskiner för både brodyr och direktprint.

– Vi har lösningar där symaskiner kan åstadkomma under när det gäller efterbehandling av t ex beachflaggor och banderoller, förklarar Christian Stjärnerud.
– Det här är ett utmärkt sätt att träffa kunder som bägge företagen har ett intresse av att kunna träffa; 100 besökare på en enda dag och helt otroligt.

Ständigt ökande intresse
Med till minimässan var också modeller utskrivna med 3d-skrivare från Stratasys. Här har tekniken nått ett stabilt läge och det satsar mångmiljon belopp i US-dollar för att ta fram nya, effektiva material.

– 3d-skrivare väcker intresse och fascination var vi än visar oss, säger John Wimark som är produktansvarig på Signcom.
– Idag har de flesta hört talas om 3dprint, men det är först när man håller i en utskrift och känner kvaliteten som man förstår hur långt tekniken har kommit. Fast vi ligger lite efter i Skandinavien, men det kommer att förändras.

– IKEA har nyligen köpt en av våra största färgskrivare för att kunna testa prototyper innan de startar en mångmiljonproduktion, berättar John Wimark.
– I framtiden kommer vi att få se ett konsumentproduktsortiment och ett för sortiment för den professionella sidan; olika priser och olika prestanda.

Succé-i-Linköping

Uppsving för laser
Johan Antonsson är ansvarig för lasermaskinerna från GCC som märker, skär och graverar i alla slags material som plast, trä, metall.

– Vi har märkt ett tydligt uppsving även när det gäller laser säger Johan Antonsson.
– Det visar att vi är på helt rätt väg, när vi erbjuder stabila maskiner tillsammans med marknadens bästa material. Till det ordnar vi snabbt med installation, utbildning och service; en komplett helhetslösning är det kunden vill ha.

Bästa sedan 2008
Arne Brorsson, försäljningschef på Signcom gladde sig också åt besökarantalet.

– Med risk för att låta tjatig … vi har nytt publikrekord igen, med över 100
besökare denna gång, säger Arne Brorsson.
– Det är alltid lika roligt att komma ut och möta både nya och gamla kunder, lyssna på och byta erfarenheter med. Dessutom har vi faktiskt haft det bästa året sedan 2008 och nu är vi ett fullverkande skandinaviskt företag.

Satsar på 2015
Förutom maskiner visades också material som alla slags vinylfolier från Orafol, plaster från Rowmark, skivmaterial, transfermaterial, sublimeringspapper och övrig printmedia. Tillbehör som namnbrickor, småverktyg, rullställ fanns också att se tillsammans med Signcoms nya sortiment av promotionartiklar; pennor, USB-minnen, nyckelringar, pluntor, vinlådor och mycket mer.
Samtliga kan göras personliga med UV-skrivare eller lasergravyr. Här hade man också dukat upp ett urval av tillbehör och material för sublimering, såsom skrivare, pressar, muggar, namnbrickor, musmattor och mycket mer.

Scccce
År 2015 startar starkt för Signcom med Promotionmässan i januari och Sign och Print Scandinavia i februari. Dessutom planeras fler minimässor runt om i landet under året.