Kom igen, nu kör vi …

Publicerad
2015-01-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Unitedprofile är ett företag som bl a har samlat några av de bästa leverantörerna inom promotionbranschen i en unik webblösning. Det är en lösning som frigör återförsäljarnas tid, ökar deras försäljning, stärker deras egen profil och ger en trygghet i vardagen.
Här hittar vi leverantörer som Plastprint, Jobman, NS Promotion, Texet, Pro Laser, Ernst Alexis, Bregmos, Toni Lee, Vinga of Sweden, Dorre, Xindao och många fler.

Tillsammans med leverantörerna arrangerar Unitedprofile också turnéer eller roadshows; något som blivit mycket uppskattat både av deltagande leverantörer och besökande återförsäljare.
Höstens turnèplan startade i början av september eller vecka 37 med Luleå, Umeå, Sundsvall och Gävle. Två veckor senare anlände man till Malmö och Göteborg, för att i början av oktober (vecka 41) besöka Växjö, Borås och Norrköping.
Avslutningsvis i mitten av oktober eller vecka 43 gjorde man nedslag i Karlstad, Örebro och Stockholm.

Unik design
I Örebro ställde leverantörerna ut sina minimontrar i anslutning till hockeyrinken på Behrn Arena, som är hemmaarenan för Örebro Hockey och medan besökarna letade sig fram mellan de olika utställarna, hörde man ropen eka från träningen på isen och puckarna som smällde in i rinken.

– Det är första gången som vi är med på de här turnéerna, berättar Fredrik Larsson från The Brand Station.
– Det är uppenbart ett populärt och kostnadseffektivt sätt att nå ut till våra kunder.

The Brand Station, som ägs av moderbolaget Sport Design Sweden, startade i januari 2013 med en idé om att erbjuda den smidigaste lösningen för snygga, specialproducerade kläder inom profilbranschen. Det handlar ofta om lägre kvantiteter och om ett bredare designutbud.
Fredrik Larsson är projektledare/säljansvarig på TBS och Elsa Carlström är företagets designer.

– Vi tillhandahåller ett koncept med plagg i unik design, från tröjans färgställning och applikationer ner till nacketikett och handtag, förklarar Fredrik Larsson.
– I ryggen har vi vårt moderbolag Sport Design Sweden som sedan 2008 designar, producerar och levererar klädkollektioner till vinter- och sommarorter, sportklubbar och event världen över.

Kom-igen,-nu-kör-vi-...
Viktor Pettersson

Bäst på skjortor
Inte långt ifrån Texet med sitt nya skjortkoncept J.Harvest & Frost, hittar vi Victor Pettersson från Ernst Alexis AB. Han representerar fjärde generationen Pettersson i företaget, som startades den 15 juni 1891 av skräddarmästaren Ernst Axelis Pettersson.
Han började på företaget ett år efter det han tagit gymnasieexamen och har nu arbetat i närmare 1,5 år som säljare i norra Sverige.

– Roadshowerna är ett bra koncept som gör att man träffar många intresserade och trevliga kunder på en enda dag.
– Just nu är det mycket prat om skjortor i branschen och marknaden är inne i en expansiv fas. Eftersom vi på Ernst Alexis aldrig tummar på kvaliteten, kan jag också säga att vi är bäst på skjortor, poängterar Victor Pettersson, som också påpekar att företaget i år har inte mindre är 28 nyheter i sortimentet.

Med en av Sveriges modernaste och mest kompletta maskinparker kan Laser Pro AB erbjuda lasermärkning på i stort sett alla material.
Eftersom man har både CO²- och ND:Yag-/Fiber-lasermaskiner, kan man lasergravera alla material utan att behöva använda pigmenteringspasta, folie eller tillsatsmedel. Detta betyder ett miljövänligt alternativ med minimal påverkan på miljön.

– För promotionbranschen handlar det oftast om logotyper på hårda produkter som t ex ficklampor, pennor, universalverktyg mm.
– Vi har varit med tidigare, men det är första gången vi är i Örebro, säger Lars Wrede, som tycker att det känns ganska tydligt att konjunkturen är på väg uppåt.

Betonar Produkt Media
En som varit med förr; inte bara på mässor, roadshows och i promotionbranschen, utan som också har erfarenhet av ca 20 år på reklambyrå, är Cecilia Grahn Nyd från MEC-Gruppen som idag fokuserar på NS Promotion och Sweets4You.

– Sweets4You är vår senaste lansering och här har vi skaffat en holländsk huvudleverantör, som är ytterst seriös och som har full koll på CSR- och miljöfrågor och som kontinuerligt testar sina produkter.

Cecilia Grahn Nyd har också gjort sig känd som företrädare för begreppet Produkt Media som samlingsnamn på vad promotionbranschen egentligen gör.

– Vi är ett media som alla andra och vi konkurrerar om samma reklamkaka, säger Cecilia Grahn Nyd.
– Därför måste vi kunna argumentera för vad vi säljer och visa vilka effekter som våra produkter och tjänster har. Det behövs ett nytt synsätt i branschen på hur vi presenterar oss och hur vi ska och kan mäta oss med andra alternativ; det behövs en debatt och dialog och jag tror den är på väg.

Ställ höga krav
Profilreklam är en viktig investering. Och som i alla andra fall gäller det att få en god avkastning. Framgångsfaktorn handlar om hur produkten uppfattas. Det gäller att satsa på rätt produkt; en produkt som håller vad den lovar under lång tid. Det menar i alla fall företaget Undercover från Falun, som idag representeras av Tina Svens.

– Vi har flera välkända varumärken med kvalitetsprodukter som uppfyller alla hållbarhetskriterier, förklarar hon.
– Nu slår vi ett extraslag för vårt Gåvokort Scandinavia eller som vi säger; Gåvokortet med många möjligheter, säger Tina Svens.

På Berhn Arena fortsätter puckarna att smattra mot rinksidorna. Just nu i skrivande ligger Örebro Hockey på 6:e plats med 32 poäng mot serieledande FHC; Frölunda Indians med 40 poäng. Den senaste matchen, när detta skrivs, gick mot Färjestad BK och förlusten för Örebro blev 2-0.
Det är kanske svaret på varför det låter lite revanschlusta om skridskornas framfart över isen och den mättade stämningen i arenan; kom igen, nu kör vi.

Kom-igen,-nu-kör-vi-...2