Returer som kostar

Publicerad
2014-08-01
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Övrigt

En växande e-handel ställer högre krav på butikernas förmåga att möta kundernas förväntningar på enkel returhantering. Av 3,5 miljoner e-handlade varor som returnerades i fjol kom lejonparten från den växande modehandeln på nätet. Inte mindre än 900 000 svenskar returnerade minst ett klädesplagg i fjol.

– Kläder hör av naturliga skäl till den vanligaste varan att returnera eftersom storlek och passform varierar. Tvärtemot vad många tror, är de kunder som gör flest returer värdefulla för företagen, eftersom de är återkommande och lojala.
– En smidig returhantering är därför lika viktigt och självklart som öppet köp i en fysisk klädbutik. Det ställer givetvis stora krav på e-handlarna, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord i en kommentar till en undersökning som Postnord låtit göra om e-handelns returer.

Postnord menar, att många nystartade e-handlare fäster för liten vikt vid returhanteringen och tar många gånger inte med det i affärskalkylen tillräckligt vilket gör det hela till en alltför kostsam historia.

Tipsen från Postnord om framgångsrik returhandeln lyder;
Skapa tydliga processer i hur ni hanterar returer.
Gör reglerna för returer tydliga och enkla men inte tråkiga – de ska vara en del av köpupplevelsen.
Arbeta nära din logistikpartner för att skapa bästa möjliga tillgänglighet och leveranserbjudande.