Klädkedjan H&Ms nya sportsortiment har rivstartat i år. Online har antalet sportartiklar på fyra månader vuxit med 30-70%, skriver affärstidningen Dagens Industri. I höst utökas sportsatsningen till fler länder och fler butiker.
H&M gjorde under fjolåret ett stort nummer av satsningen på sportkläder, som skulle starta på allvar vid årsskiftet 2013/2014. Men hittills har bolaget endast lämnat mycket knapphändiga uppgifter om hur det har gått.
Kollektionen; H&M Sport har blivit mycket väl mottagen i utvalda butiker i 18 länder och online, uppgav företagets VD Karl-Johan Persson i samband med sin bolagsrapport för kvartalet december-februari.
H&Ms e-handelsförsäljning erbjuder drygt 200 sportartiklar för dam och herr inklusive reavaror, i den svenska onlinebutiken. Den amerikanska onlinebutiken erbjuder drygt 240 sportartiklar, skriver DI.
Totalt har ett 50-tal H&M-butiker det nya damsportsortimentet och ett 30-tal butiker har herrsportkollektionerna, uppger Kristina Stenvinkel, informationschef på H&M.
Det kan jämföras med H&Ms globala butiknät på nära 3 200 butiker i 40 länder.