Kraften i en butikskedja

Publicerad
2014-05-21
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Övrigt

Önska består idag av ett 40 tal butiker från Kalix i norr till Ystad i söder och är en kedja med stark vision, tydlig målplan och en effektiv och slimmad organisation. Demokratiskt fattade beslut, stark gemenskap, tydlig profilering, utbildning för butiksledare och personal, skapar god service och kunden får mervärden. Så står det i alla fall på hemsidan.

– Önska är en ekonomisk förening bestående av alla Önskabutikerna. En gång om året har vi en konferens som syftar till att alla medlemmar ska vara med och engagera sig i kedjans utveckling.
– Dagen avslutas med en mycket uppskattad galakväll, där vi bjudit in övriga beslutsfattare i branschen. Då i synnerhet leverantörer, men även designers och andra som påverkar oss.

Under den galan utses Årets Leverantör, Årets Säljare och även Årets Butik. Det som avgör de två första utmärkelserna är hur väl Önskas butiker anser att man skött sina åtaganden och har ingenting med försäljning att göra.

Årets Leverantör blev i år Målerås Glasbruk och Årets mest uppskattade Säljare blev Paula Fjordsten från företaget Le Creuset.
Årets Butik, däremot, är den som haft den starkaste utvecklingen och tillväxten under året, jämfört med sina egna siffror föregående år. Och det var i år Önska Borås.

Förutom äran så vinner man en spahelg för den fast anställda personalen och då är Önskas styrelse och supportkontor på plats för att sköta butiken den dagen.

SAMSUNG