Formex 100-årsjublierade

Publicerad
2014-04-14
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

En timme innan det 100:e Formex slog upp portarna för sina besökare var det samling för den obligatoriska pressfrukosten. Närmare 450 medierepresentanter var på plats i häftiga Back and on Stage i B-hallen.

Nya projektchefen för Formex; Christina Olsson, hälsade alla välkomna och refererade apropå temat; Daydream till en livsstilsundersökning som genomförts bland 6 500 unga människor världen runt.
En av frågorna löd: När du tänker på framtiden; vad drömmer du då om? Inte mindre än 43% svarade; Att ha ett fint hem. Nästan så man tror att det var Formex som beställt undersökningen.

Vårens Formex, som hölls på Stockholmsmässan, den 15-18 januari, blev en succé. Totalt kom drygt 23 500 personer, vilket är nästan 3 000 fler än på Formex i höstas. Hela mässan andades säsongens tema: Day Dream.

– När vi summerar mässan kan vi konstatera att vi blivit mer internationella. Vi hade besökare från hela 48 länder. Framför allt ökade antalet besökare från de nordiska länderna.
– Andan bland besökarna var positiv, man tror på bättre tider, vilket också stämmer överens med den senaste rapporteringen om en försiktig uppgång i konjunkturen, säger Christina Olsson, projektledare för Formex.

Till vinnaren av årets Formex Formidable-pris utsågs formgivare Kristina Stark med stengodsserien Botan, som består av en vattenkanna och två vaser. Juryns motivering löd;

– Objekten har en tydlig identitet och en stringent form och Botan blir ett utropstecken för fönsterbrädan.

– Formex är för mig, som formgivare och producent, ett fantastiskt skyltfönster. Det är på Formex som jag hittar mina kunder och de hittar mig. Jag är jättenöjd men trött, säger Kristina Stark.

SM214 Kristina Stark Formex
Kristina Stark.

Sagan om dalahästen
När Gun Olsson började berätta om den institution hennes pappa Johannes och farbror Nils Olsson, 13 respektive 15 år unga startade hemma i Nusnäs i Dalarna anno 1928 är det som att lyssna till en saga. På en kvart får vi hela Dalahästens historia till livs.

Allt började för ca 350 år sedan när traktens skogsarbetare satt vid brasan om kvällarna och täljde, framåt 1800-talet kom man på att det vore vackert att måla figurerna de täljt fram. Förebilden var den tidens kurbitsmönstrade kyrkmålningar.

Snart blev dalahästarna så eftertraktade att bygdens kringresande nasare kunde använda dem som betalningsmedel för kost och logi på gårdarna där de fick rum över natten.

Gun Olsson har arbetat i familjeföretaget hela sitt liv och har ännu inte tröttnat på de symbolfyllda hästarna som lämnar hennes fabrik i en takt av mellan 400 och 600 om dagen. Dalahästen finns i 22 olika storlekar och fem basfärger.
Från början färgades de med blymönja, som egentligen är ett bekämpningsmedel mot rost. Fast det var giftigt så det har man slutat med för länge sedan.

Dalahästen har en mystisk dragningskraft, som är bra för businessen. Allt som tillverkas går åt. Drygt 20% på export, men då stora mängder leveras till våra största flygplatsbutiker och turistinriktade souvenirshoppar hamnar säkert en ännu större andel utanför landets gränser.

2015 står Falun värd för VM i skidor. Nils Olsson hemslöjd har fått en jätteorder. Tio stora trähästar till själv skidstadion, en 170 cm hög specialdesignad variant som ska signeras av alla deltagare och efter evenemanget ställas ut på torget i Falun. Plus olika hästar till alla sponsorer och deltagare och de bäst placerad och naturligtvis souvenirer, minst 10 000 enheter totalt.

Nils Olsson Hemslöjd har 12 personer sysselsatta på fabriken, det ska sandpappras och lackas och behandlas. Dessutom sitter det ett 40-tal personer runt om i bygden och täljer i sina hem. Målningen utförs av sammanlagt sju kvinnor. Fyra sitter hemma och tre på fabriken. Kristina Hed, som följt med till montern på Formex, berättar att det tar ungefär fem minuter att måla en normalstor häst. Alla blir unika.

Minus och Plus
Detta är det 100:e Formex i ordningen. Om Tommy Bäckman räknat rätt är detta hans 80:e. Tommy driver två butiker i Östersund och NK Lek & Baby i Stockholm. Att kalla honom branschveteran är ett understatement.

– En av de stora fördelarna med Formex är att det är en sådan fantastisk kontaktpunkt. Man möter människor från andra branscher som man aldrig träffat annars.

Annars är Tommys strategi att göra alla inköp under höstmässan medan han ägnar vårmässan åt att ta sig tid och gå runt och upptäcka nya leverantörer och produkter.

Vad säger du annars om Formex utveckling under alla dessa år?

– På minuskontot får jag sätta upp att det känns som vissa utställare ibland kommit i kläm i samband med några av de förändringar som genomförts. De har i viss mån känt sig illa behandlade och det drabbar ju i slutändan även oss som besökare.
– Överst på pluskonton hamnar mångfalden. Detta är en viktig mässa för oss i detaljhandeln och vi verkar ju ofta i olika branscher så det är utmärkt att den är så heltäckande.

PUFF står för engagemang
Patrik Röijer, delägare i presentföretaget Trademan med hemmahamn Helsingborg, har varit med på Formex sedan företagsstarten för 28 år sedan; 1986.

– Eftersom vi inte har några säljare utan bara jobbar med katalog och mässor är Formex vår viktigaste marknadsplats och en bra mötespunkt.

Patrik satt i många år med i PUFFs styrelse och har ett djupt engagemang i branschen. PUFF står för Presentgrossisternas Företagare Förening.

– Då förde vi en ständig dialog med mässledningen om saker vi tyckte kunde förändras på Formex. Vi hade öppna och konkreta samtal. Vissa saker har förbättrats – andra inte.

Ge något exempel på vad du fortfarande tycker kan bli bättre?

– En sak som vi pratat mycket om är matutbudet för oss utställare. Vi har länge efterlyst något som går enkelt och lätt att servera.
– För det är inte möjligt att vara borta från montern mycket längre än 10-20 minuter. Samtidigt måste vi ju äta för att orka stå här och hamburgare vill man ju inte ha fyra dagar i rad. Ett soppkök hade varit värt att prova.

Vad anser du om onsdag – lördag i stället för torsdag – söndag?

– Där har jag ingen åsikt ännu. Min erfarenhet från andra mässor säger att det brukar ta ett år innan kunderna lär sig. Vi säljer bara till enskilda butiker så söndagen var en bra försäljningsdag för oss. Men jag tror det blir bra.

SM214 formex Botan Kristina Stark IMG_4005