Be Your Brand är konceptet för Trycket

Publicerad
2014-02-04
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Övrigt

Den här historien började egentligen 1976, för drygt 37 år sedan, då Per Hofvander och en kamrat till honom från Lima i Dalarna reste till värmländska Kristinehamn för att köpa en bil. Fast det bli inte riktigt så; istället kom de hem med ett screentryckarbord och så började det hela så sakteliga.
reportage resa 20131002 304 omgjort

Idag har Trycket 18 personer i personalstyrkan och levererar allt inom företagsprofilering till allt från enmansföretag till rikstäckande koncerner.

– Vi koncentrerar oss totalt på vår roll som helhetsleverantör, berättar Mathias Hofvander, VD för Trycket i Dalarna sedan fyra år tillbaka och en av Pers tre söner.
– Sedan 1982 har vi gjort affärer med Torsten Jansson och New Wave och det nya fullservicekonceptet och mottot; Be Your Brand, passar oss som hand i handske.

1978 bildades Trycket HB, som nio år senare, 1987, ombildas till Trycket i Mora AB. Så länge New Wave Group har organiserat återförsäljarföretag, så länge har också Trycket varit med; från den tidens Royal Client Club till dagens New Wave Profile.

– Vår utgångspunkt är att den som är tydligt profilerad blir varumärkeskalibrerad, dvs varumärket känns på insidan och syns tydligt på utsidan, vilket gör att man undermedvetet agerar mer professionellt i en omfattning som kan bli avgörande för mötets utfall.

Det var Fredrik Zander, marknadschef på New Wave Mode, som sa det när han presenterade konceptet New Wave Profile på en kickoff för det egna återförsäljarledet på Kosta Boda Art Hotel i början av året.

– New Wave Profile har både en tilltalande grafisk profil och en genomtänkt, professionellt marknadsstrategi, förklarar Mathias Hofvander.
– Det ökar kraften och styrka i vårt nätverk och det ger oss ett tydligare varumärke som vi alla är med om att profilera; Be Your Brand.

Vasaloppet är en storkund
I princip bygger dagens verksamhet i Trycket på två delar; dels printsidan, dels profil och presentreklam och omsättningsmässigt är det fifty/fifty, även om printsidan har betydligt mycket mer ren produktion.

Kundstocken är ganska blandad; både lokala företag och företag med hemvist utanför länet; både stora företag och små. Dessutom är kundstocken bred i den bemärkelsen att kunderna kommer från många olika branscher, vilket är tryggt i tider av lågkonjunkturer och finansiella kriser.

– Vi har, tack vare vår geografiska placering i landet, blivit lite specialiserade på skidåkning, både vågrätt och lodrätt. Vasaloppet och anläggningarna i fjällvärlden är viktiga kunder.
– En stor anledning till att vi har dessa fina kunder är den kunskap vi genom åren samlat på oss samt vår möjlighet att leverera, framförallt under extrem press. Vi har t ex vid ett tillfälle lyckats producera och öljettera ca 400 kvm banderoll på mindre än 24 timmar. Då vi fick ordern kl 1600 och leveransen skulle vara i Åre, ca 37mil bort, senast kl 1300 dagen efter.

Säkra investeringar
Genom åren har Trycket alltid varit måna om att ligga i framkant när det gäller kvalitet och funktionalitet i den egna maskinparken. Framförallt har åren 2011-2012 varit investeringsintensiva, lågkonjunkturen till trots eller kanske just därför.

– Vi har många HP-maskiner, som vi också är väldigt nöjda med, säger Mathias Hofvander.
– Under senare år har vi gjort de flesta affärerna med Schneidlers, vilket alltid har känts bra. De erbjuder inte bara professionella maskiner och ett brett sortiment av förbrukningsmaterial, utan de har även service, kompetens, erfarenheter och ett nätverk med kontakter, som är ytterst värdefullt för oss.

Printavdelningen huserar i ett tillbyggt lokalutrymme på drygt 200 kvm. Här hittar vi en HP DesignJet L26 500, som är en mindre latexskrivare på 61” (1549 mm); en HP Scitex FB700, 6-färgs UV-skrivare för direktprint på skivmaterial, som också kan kompletteras med rulle-till-rulle för alla tänkbara material som banderoll, vinyl, självhäftande vinyl, canvas, papper, film mm.
HP Scitex LX850 är en storformatsskrivare, rulle-till-rulle, även den arbetar med latexbläck och producerar utskrifter för alla typer av applikationer, både inom- och utomhus, med hög kvalitet och utskriftshastighet.

Här finns också en Asbru-printer, som är en konvertering från Rolands Piezo inkjet-printrar. De är tillverkade i Sydamerika och skriver med danskt bläck och är utrustade med en del danska finesser, som gör att den lämpar sig väl för värmekänsliga material. Dessutom har den konturskärning direkt i maskinen.

Dessutom finns bl a en plotter; Summa S160T med en skärbredd på 1,6 meter.

Växt sig starka
Paret Per Hofvander och Helene Magnusson blev delägare i det handelsbolag som bildades 1978 och från början skötte de dekal- och tröjtryckningen hemifrån på kvällstid; vid sidan av sina ordinarie arbeten. Det var enkelt och effektivt. Nytryckta tröjor torkades i lägenhetens köksugn.
Med tiden börjar de så smått övergått till att jobba deltid på Trycket; sedan både heltid och övertid. De flyttade verksamheten till Röda Stugan intill Badstubacksbron som gav dem 42 kvm att för foga över.

Bredvid Röda Stugan finns Vita Huset där WIBE-stegfabrik låg, ett företag som Pers morfar Anders Wikstrand startade 1929 tillsammans med Victor Berg. 1982 övertog Trycket deras lokaler och fem år senare övertog man även de lokaler vägg-i-vägg som Ford hade haft. Det är i dessa lokaler på Badstugatan 13, som man fortfarande är kvar i än idag; även om det skett både tillbyggnader och ombyggnader. Röda Stugan är idag företagets egen lilla konferenslokal med övernattningsmöjligheter för långväga gäster.

Mer blir fler
När verksamheten kom att omfatta mer, så blev man också fler. 1982 anställde man den första medarbetare och idag uppgår antalet till 18 personer, som genererar en omsättning på nästan 20 miljoner kronor.

Trycket har inte bara växt organiskt, utan också genom företagsköp. År 2001 köpte faluföretaget Dala Screen och 2008 förvärvade man det konkurrerande Flex Design i Mora.
I år var det dags igen. Inte nog med att man blev kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 och miljöcertifierade enligt ISO 14001; dessutom förvärvade man Protex i Falun AB. I samband med det ändrades bolagsnamnet till Trycket i Dalarna AB, eftersom man nu täcker in hela Dalarna.

– Det är väldigt positivt för oss, eftersom Protex med sina tre medarbetare har en gedigen och väl inarbetad säljorganisation, där vi kan tillhandahålla alla erforderliga produktionsresurser, poängterar Mathias Hofvander.
– På så sätt kommer vi att utnyttja vår kapacitet väldigt kraftfullt. Protex är också sedan länge med i New Wave Profile och delar vår entusiasm inför hela Be Your Brand-konceptet.

Själva avtalstecknadet har han ett gott, om än smärtsamt, minne av. Det skedde utanför den matchlokal där han skulle tävla i thaiboxning; något som sedan ett par år är hans stora fritidsintresse.

– Det gick åt skogen. Jag förlorade matchen och fick dessutom näsbenet avslaget. Men däremot vann jag tre nya medarbetare.

Människor är sociala
Trycket i Dalarna har en väldisponerad hemsida som också fungerar som ett slags utbildningsverktyg gentemot kunderna med information om vad de olika produkterna lämpar sig för och vilka profil- och applikationsmöjligheter som finns. Någon publik webbshop har man inte och det finns inte heller några planer på att starta någon.
Istället tycker Mathias Hofvander att de publika webbshoparna allt för ofta endast är prisinriktade och servicen till kunden hamnar i skuggan av prispressen.

– Man får vad man betalar för och det handlar inte bara om själva produkten, utan också om service och kundkontakt.

– Man kan säga att vi istället vill kapitalisera på att människor är sociala, att man vill träffas och göra affärer, förklarar Mathias Hofvander.
– Jag tycker att det personliga mötet blir än viktigare nu med vårt fullservicekoncept, då det också handlar om att säkerställa att allt blir rätt gjort, att vi agerar professionellt både före, under och efter våra möten med kunderna.

Som en följd av det har man satsar stort under året på just den gemensamma profilen med en magnifik fasadskylt, dekorfolierade bilar, uppmärkta kläder och en omprofilering av både showroom och övriga lokaler. En del annonsering har det också blivit och under hösten kommer man att delta på två mässor.
Apropå mässor tycker Mathias Hofvander att det är en alldeles utmärkt idé att slå samman Print och Sign och varför inte – kanske även Promotion.

Årets New Wave-företag dubbelt upp
1980 gifte sig Per och Helene och två år senare föddes Marcus. 1985 var det dags för Mathias och två år senare var det Tommies tur. Företaget ägs av familjen, fast ägarandelarna är lite olika.
Mathias, som började i företaget 2005 och blev VD år 2009, förklarar glatt att han i alla fall har en aktie i företaget.

Två gånger; 1999 och 2009, har Trycket i Dalarna utsetts till Årets New Wave-företag, vilket man är mycket stolt över. Första gången var motiveringen; lång och trogen tjänst och den andra gången för en ökad omsättning trots lågkonjunktur och generationsskifte.

Nu är Trycket också en uppstickare; inte bara för att den stora Trycket-takskylten på Badstugatan har ett upp-och-nedvänt R. När den stora bankkrisen kom 1990 och räddhågsna banker snålade på stödet, så tryckte man upp dekaler med texten;
Vi vägrar delta i lågkonjunkturen. En uppmaning som har aktualitet även i dessa dagar och som tyder på att man har en god framförhållning.

Det där med framförhållning och planering verkar vara A och O för Trycket och i deras årtalshistorik på hemsidan kan man läsa;
2015 – Företaget utvecklas enligt planerna. Första barnbarnet föds.

Jag funderar lite försynt på om sönerna är underrättade om det. Hur som helst verkar successionen vara säkrad.

reportage resa 20131002 242
Mathias Hofvander