Paolo i profil

Publicerad
2014-01-28
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Övrigt

I mitten av oktober arrangerade Profeel i Eskilstuna en julinspirerande VIP-kväll; Feel For Christmas för kunder, leverantörer och samarbetspartners.

– Vi gillar detaljer. Därför möttes alla gäster av tre skönsjungande trubadurer vid entrén, samtidigt som alla kunde plocka på sig god dryck från vår snökyl, berättar Marcus Eriksson.
– Väldigt fina goodiebags delades ut till alla gäster och självklart hade vi en egen vimmelfotograf på röda mattan som fotograferade alla gäster.

Inbjudna och utvalda leverantörer fick möjlighet att visa sina produkter och varumärken med fokus på gåvor och julklappar. Lokala samarbetspartners var en viktig del av eventet. Därför hade vi bl a bjudit in Serrander Bil, en lokal bilhandlare, som visade fina bilar på parkeringen, restaurang Y-WON som skötte baren och Sundbyholms Gästhamn, vilka bjöd på goda snittar.

Höjdpunkten under kvällen var såklart föreläsaren tillika kocken Paolo Roberto, som också stod för matlagningen och serverade alla gästerna en otroligt uppskattat ragu. Dessutom höll Paolo en föreläsning om kost, träning och hälsa.

– Eventet är ett väldigt bra sätt för oss att bygga vårt eget varumärke gentemot våra kunder, leverantörer och samarbetspartners, samtidigt som våra kunder får möjlighet att nätverka, menar Marcus Eriksson på Profeel.

Italiensk tradition och inspiration
Le Zie är en serie köksprodukter, som bygger på det italienska kökets principer; kvalitet, tradition, funktionalitet och inte minst – matglädje. Inspirationen bakom varumärket är hämtad från Maddaloni i södra Italien och riktar sig till människor som ser måltiderna som ett viktigt inslag i tillvaron.

Bakom konceptet hittar vi bl a Paolo Roberto och serien handlar om ett 20-tal olika produkter av högsta kvalitet. För att bredda kundbasen har man valt att arbeta med 60-talet återförsäljare över, i princip, hela landet.

– Mina fastrar nere i Italien, som är fantastiska på att laga god mat, har ofta väldigt dåliga redskap och jag ville hjälpa dem och andra matintresserade människor genom att ta fram bra köksredskap, berättar Paolo Roberto.
– Jag har samarbetat med en designbyrå som heter SplitVision som formgivit produkterna efter mina önskemål.

Eftersom Paolo Roberto förespråkar slowfood så har exempelvis traktörpannan en högre kant för att man lättare ska kunna göra den för den italienska regionen så viktiga tomatsåsen och självklart ett glaslock.

– Då kan jag sätta på min sås som får koka under 6 timmar medan jag kan ägna mig åt att leka med mina barn och/eller träna en timme.

Idag köper många människor kök för en halv miljon kronor men, lägger i snitt bara 14 minuter per dag till att laga mat.

Varför vill Du finnas i profilbranschen?

– Självklart för att det är bra volymer och att inköparen hos slutkund idag är betydligt mer medveten och då passar mina kvalitetsprodukter ypperligt.
– Alla matprogram i TV samt den stora mängd kokböcker som kommer ut visar att svensken är extremt intresserad av att laga mat och jag vill gärna vara med och bidra med mina kunskaper om mat.
– Det Napolitanska köket, som jag och min Italienska familj älskar, måste helt enkelt komma fler människor till gagn.

Vilka profilföretag kommer ni att samarbeta med?

– En blandning av både små och stora bolag och jag samarbetar hellre med en ung och hungrig aktör än någon som bara vill ha sitt område för att markera revir.
– Vi kommer att låta våra ÅF vara ensam i sin stad förutom storstäderna, där vi är tvungna att ha fler aktörer då marknaden är så stor där.

Vad skiljer Dig från övriga kockprofiler som gett sig in i profilbranschen?

– Jag har inte lånat ut mitt namn för att något bolag ska producera billig skit utan jag äger en stor del av bolaget och är engagerad fullt ut.
– Vi kommer att vara den bästa partnern någonsin för de profilföretag som väljer/får jobba med oss.
– Våra bästa ÅF skall också få följa med mig till mina fastrar och laga mat, producera ost, pizza, salsiccia, besöka olivlund och olivpress mm och lära känna märkets historia.

SM813 paololezie (2)