Med en makalös kvalitet

Publicerad
2013-11-18
Skribent
Eric Windahl

Tidigare krävde transfertryck både för-, på- och eftervärmning. Med de nya transferkvaliteterna, som Nordiska Etikettbolaget AB, erbjuder så behövs bara fem sekunder eller något mer, beroende på materialet, för påvärmning, sedan är det klart.

– Vi erbjuder helhetslösningar inom textil profilering. Med våra varumärken Superweave, Superweave Lasercut, Superweave Exclusive samt Superweave Free täcker vi alla idag existerande logotyper, säger Lasse Svensson, VD på Etikettbolaget.
– Vi har marknadens starkaste koncept för logoband och övriga logoprodukter. Har man inte gjort det tidigare, måste man prova våra nya fantastiska transfers; NEB Heat Transfer och NEB Digital Transfer.

De nya transferkvaliteterna är otroligt tunna och klarar en rejäl stretchning. Det känns i det närmaste som ett screentryck.
Nyligen tog Etikettbolaget i bruk sin stora transferanläggning, som är en investering på ca 25 miljoner kronor. Även andra aktörer har investerat i en utbyggnad av sina transferanläggningar, exempelvis Intrycket AB som investerade 3-4 miljoner kronor förra året. Frågan är om det finns risk för en överetablering.

– Jag tror att marknaden kommer att öka; vi kommer att se snabbare order, mindre order och fler order, plus on-demand-order, menar Lasse Svensson.
– Det betyder att marknadskakan blir större och att den utbyggda kapaciteten i branschen kommer att behövas.

En nyhet från Etikettbolaget är den säljpärm, som man tagit fram till sina kunder och som man kan förse med deras egen logotyp, adress och budskap.

– Den innehåller enkel, pedagogisk produktinformation, tekniska uppgifter och produktexempel med prisuppgifter.
– Allt för att våra kunder ska få det lättare att sälja till sina kunder och att det ska bli lättare att göra rätt från allra första början, avslutar Lasse Svensson.
Promotionmässan 209
Lasse Svensson.